2023-09-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det råder stigma kring aborter i Sverige. Tro inget annat. Samtliga kvinnor jag känner som gjort abort skäms över att prata om det, men gör det ändå för att de måste då de mått dåligt/mår dåligt över sina aborter. Folk pratar inte fritt och öppet om sina aborter. Både abort, missfall och annat sådant råder det stigma att prata kring. Folk skäms och ser det som något ytterst privat och skamligt.

Men denna skamkänsla finns inte där när folk är kåta och förälskade och vill knulla. Då går reptilhjärnan igång. Och folk ligger med varandra för glatta livet som om inga negativa konsekvenser finns av sex. Så stigmat kring aborter/missfall etc. hjälper inte... Folk har också en tendens att tänka "det händer inte mig".

Vad jag är övertygad om skulle vara en bra lösning är bra och säkra p-medel med så få biverkningar som möjligt. Och att det även fanns bra och säkra p-medel för män med så få biverkningar som möjligt. Om tex. Saga 18 år kunde ha en p-stav med få biverkningar och även hennes partner Liam 18 år hade en p-stav med få biverkningar. Så skulle ju risken vara minimal att de blev oönskat gravida. De kunde ligga med varandra som kaniner. Saga har ingen ägglossning (pga. sin p-stav) och Liams spermier påverkas negativt (ur befruktningssynpunkt) av hans p-stav. En p-stav ger även effekt även om de skulle kräkas. Och de behöver inte komma ihåg att ta den varje dag, utan den sitter där den sitter. Och som sagt: med så få biverkningar som möjligt.

Nu är det endast kvinnor som kan skydda sig ordentligt med hormonella p-medel. Och dessa har i regel besvärliga biverkningar. Resultatet av detta är inte bra.

Så. Fram för bra p-medel med få biverkningar, för båda könen. Så ska du se att abortantalen kommer minska radikalt.

Ja, angående hormonella preventivmedel håller jag med. Jag har alltid propsat för att mina flickvänner inte ska behöva ta p-piller för att vårt sex ska vara fritt. Tills dags dato har jag aldrig fått oönskade barn. Kondom och lite eftertänksamhet räcker gott nog.

Lyckligt gift med en Cobra.
Citera
2023-09-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Däremot anser jag att det mänskliga livet börjar vid befruktningen (detta i enlighet med vetenskaplig forskning där det råder så gott som konsensus kring frågan - 96%) och att det från det ögonblicket är skyddsvärt.

Vid (mänsklig) befruktning smälter två könsceller samman och bildar en cell med komplett mänskligt DNA. Denna genomgår sedan en omfattande celldelning. Första tiden är cellerna odifferentierade, och fyller ingen funktion. Denna cellklump är egentligen ganska lik cancer.

Så du menar att även cancer är skyddsvärt, och det borde vara förbjudet att operera bort eller döda cancer också, eftersom det ju är mänskliga celler och lika mycket “mänskligt liv” som en tidig graviditet? Om nej, så gör även du skillnad i värde på liv och liv.
Citera
2023-09-15, 18:41
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ocfodD1z
Vid (mänsklig) befruktning smälter två könsceller samman och bildar en cell med komplett mänskligt DNA. Denna genomgår sedan en omfattande celldelning. Första tiden är cellerna odifferentierade, och fyller ingen funktion. Denna cellklump är egentligen ganska lik cancer.

Så du menar att även cancer är skyddsvärt, och det borde vara förbjudet att operera bort eller döda cancer också, eftersom det ju är mänskliga celler och lika mycket “mänskligt liv” som en tidig graviditet? Om nej, så gör även du skillnad i värde på liv och liv.

Fantastisk slutledningsförmåga!

Cancer är inte mänskligt eftersom det saknar mänskligt DNA. Om du lämnar ett befruktat mänskligt ägg i kvinnan, vad händer? Det blir ett barn (förutsatta att inget går snett)! Vad händer om du lämnar en cancercell i kvinnan? Ja, inte blir det ett barn i.a.f

Jag gör absolut skillnad på liv och liv. Jag värderar mänskligt liv högre än fiskar, måsar, oxar, hundar och katter. Detta gäller även liv på bakteriell nivå och en massa andra livsformer.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och när 2 parters rätt till liv står emot varandra? ex. när en befruktning hotar en kvinnas liv och hälsa?

Jag har svarat på det redan. Snälla läs mina svar innan ni ställer samma fråga.

Citat:
Och vad med människor övriga mänskliga rättigheter, ex rätten att bestämma över sin egen kropp, vad man ska ska göra med sitt liv/ tid?

Alla har rätt att bestämma över sin kropp. Därför har ingen heller rätt att bestämma över fostrets kropp (som visserligen växer i modern men som inte är samma kropp som moderns). Varför kan inte fostret räknas som en del av modern kropp undrar ni kanske? Jo, det är simpelt - något som är en del av en kropp delar också den kroppens genetiska kod. Om den inte gör det är det inte en del av kroppen. Modern har en genetisk kod och fostret en annan. Därför är det två kroppar som visserligen är tätare sammanlänkade än några andra men som ändå inte är samma sak.

Citat:
Och ska "rätten till liv" överskugga alla andra rättigheter, en människa behöver ex rätten till ett värdigt liv?

Om du inte lever kan du heller inte ha några andra rättigheter. Så rätten till liv är mest fundamental.

Citat:
Om du vet att ett spädbarn kommer tvingas svälta ex. och löpa en extrem stor risk för att tvingas svälta ihjäl långsamt och plågsamt, ska vi ignorera denna kunskap och sätta "rätten till liv" först?

Inte skulle min lösning vara att döda spädbarnet för att det ska slippa svälta i.a.f. Man skulle såklart göra allt för att det skulle få så mycket näring som det behöver för att överleva. Rädda, inte döda.

Citat:
Nej en mänsklig levande organism, måste innefatta det som just definierar en människa vid liv.
En befruktning är celler vid liv, men altså inte en människa vid liv.
För att du ska ha just "människa" vid liv så krävs först och främst en fungerande hjärna som klarar upprätthålla de grundläggande funktionerna som just utgör människa.

Det är vetenskapligt belagt att det mänskliga livet börjar vid befruktningen. Detta råder det konsensus om bland biologer (96%). Det finns ingen annan punkt där det mänskliga livet startar. Sedan är givetvis inte ett embryo en fullvuxen människa eller ens ett barn men det har ingen påstått heller. Det är ett mänskligt liv. Om det befruktade ägget inte vore ett mänskligt liv skulle inte abort vara nödvändigt. För abort är per definition att stoppa detta mänskliga liv från att växa och utvecklas (om det lämnas skulle det gå genom stadierna embryo, foster, bebis, barn). Det som gör det befruktade ägget unikt är att det där och då uppstår en unik mänsklig DNA-sträng. Alla individer har en. Det är denna som gör att dessa celler utvecklas genom olika stadier fram till dess att kroppen till slut dör.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36629778/

Utmaning: kan du visa mig en enda vetenskaplig källa som påstår att det mänskliga livet inte börjar vid befruktningen?
Citera
2023-09-15, 19:35
Citat:

Cancer är inte mänskligt eftersom det saknar mänskligt DNA. Om du lämnar ett befruktat mänskligt ägg i kvinnan, vad händer? Det blir ett barn (förutsatta att inget går snett)! Vad händer om du lämnar en cancercell i kvinnan? Ja, inte blir det ett barn i.a.f

Jag gör absolut skillnad på liv och liv. Jag värderar mänskligt liv högre än fiskar, måsar, oxar, hundar och katter. Detta gäller även liv på bakteriell nivå och en massa andra livsformer.

Alla har rätt att bestämma över sin kropp. Därför har ingen heller rätt att bestämma över fostrets kropp (som visserligen växer i modern men som inte är samma kropp som moderns). Varför kan inte fostret räknas som en del av modern kropp undrar ni kanske? Jo, det är simpelt - något som är en del av en kropp delar också den kroppens genetiska kod. Om den inte gör det är det inte en del av kroppen. Modern har en genetisk kod och fostret en annan. Därför är det två kroppar som visserligen är tätare sammanlänkade än några andra men som ändå inte är samma sak.

Om du inte lever kan du heller inte ha några andra rättigheter. Så rätten till liv är mest fundamental.

Inte skulle min lösning vara att döda spädbarnet för att det ska slippa svälta i.a.f. Man skulle såklart göra allt för att det skulle få så mycket näring som det behöver för att överleva. Rädda, inte döda.

Det är vetenskapligt belagt att det mänskliga livet börjar vid befruktningen. Detta råder det konsensus om bland biologer (96%). Det finns ingen annan punkt där det mänskliga livet startar. Sedan är givetvis inte ett embryo en fullvuxen människa eller ens ett barn men det har ingen påstått heller. Det är ett mänskligt liv. Om det befruktade ägget inte vore ett mänskligt liv skulle inte abort vara nödvändigt. För abort är per definition att stoppa detta mänskliga liv från att växa och utvecklas (om det lämnas skulle det gå genom stadierna embryo, foster, bebis, barn). Det som gör det befruktade ägget unikt är att det där och då uppstår en unik mänsklig DNA-sträng. Alla individer har en. Det är denna som gör att dessa celler utvecklas genom olika stadier fram till dess att kroppen till slut dör.

Utmaning: kan du visa mig en enda vetenskaplig källa som påstår att det mänskliga livet inte börjar vid befruktningen?
Exakt, det är det som är poängen med abort, att förhindra att det befruktade ägget blir en människa.

Ungefär som poängen med preventivmedel att hindra spermien och ägget att gå igenom stadierna befruktning, embryo, foster o s v och bli en människa, man bara hindrar det före spermien hunnit fram istället för efter. Men det är exakt samma liv med samma unika mänskliga DNA-kombination som förhindras.

Jag skulle fortfarande veta vad som är dåligt med abort.
Citera
2023-09-15, 19:48
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Exakt, det är det som är poängen med abort, att förhindra att det befruktade ägget blir en människa.

Ungefär som poängen med preventivmedel att hindra spermien och ägget att gå igenom stadierna befruktning, embryo, foster o s v och bli en människa, man bara hindrar det före spermien hunnit fram istället för efter. Men det är exakt samma liv med samma unika mänskliga DNA-kombination som förhindras.

Jag skulle fortfarande veta vad som är dåligt med abort.

Preventivmedel är ok för att en spermie eller ett ägg är inte mänskligt liv. De har inte en unik DNA-sträng.

När spermien befruktar ägget skapas dock ett mänskligt liv med en unik DNA-sträng som "guidar" utvecklingsprocessen genom de olika mänskliga stadierna. Så ja, det är en väsentlig skillnad om detta unika mänskliga liv inte finns eller om det finns (före kontra efter befruktningen).

Abort är dåligt eftersom det dödar ett mänskligt liv.
Senast redigerad av InnesI 2023-09-15 kl. 19:50.
Citera
2023-09-15, 20:20
Citat:
Preventivmedel är ok för att en spermie eller ett ägg är inte mänskligt liv. De har inte en unik DNA-sträng.

När spermien befruktar ägget skapas dock ett mänskligt liv med en unik DNA-sträng som "guidar" utvecklingsprocessen genom de olika mänskliga stadierna. Så ja, det är en väsentlig skillnad om detta unika mänskliga liv inte finns eller om det finns (före kontra efter befruktningen).

Abort är dåligt eftersom det dödar ett mänskligt liv.
Nej men spermien och ägget får ju just den unika DNA-strängen om man inte dödar dem. De5 spelar väl ingen roll om man dödar lilla Pelle för eller efter han påbörjat celldelningen.

Vad är dåligt med att döda ett mänskligt liv i form av ett befruktat ägg då?
Citera
2023-09-15, 20:31
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Nej men spermien och ägget får ju just den unika DNA-strängen om man inte dödar dem. De5 spelar väl ingen roll om man dödar lilla Pelle för eller efter han påbörjat celldelningen.

Jo, det spelar roll. Jag värderar det mänskliga livet högst. Spermien är inte ett mänskligt liv. Ägget är inte ett mänskligt liv. Det befruktade ägget är ett mänskligt liv.

Citat:
Vad är dåligt med att döda ett mänskligt liv i form av ett befruktat ägg då?

Av samma anledning som jag är mot dödandet av bebisar, barn, tonåringar, vuxna och åldringar är jag mot att döda foster. Det är ett etiskt ställningstagande jag tagit eftersom jag anser det fel att döda oskyldigt mänskligt liv.
Citera
2023-09-15, 21:07
Citat:
Jo, det spelar roll. Jag värderar det mänskliga livet högst. Spermien är inte ett mänskligt liv. Ägget är inte ett mänskligt liv. Det befruktade ägget är ett mänskligt liv.

Av samma anledning som jag är mot dödandet av bebisar, barn, tonåringar, vuxna och åldringar är jag mot att döda foster. Det är ett etiskt ställningstagande jag tagit eftersom jag anser det fel att döda oskyldigt mänskligt liv.
Det är fortfarande samma Pelle, bara det att han fortfarande är två enheter istället för en.
Citera
2023-09-15, 21:28
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Det är fortfarande samma Pelle, bara det att han fortfarande är två enheter istället för en.

Nej det är det inte. Grundläggande högstadiebiologi.

Lämnar du en spermie för sig själv - inget unikt DNA - inget mänskligt liv blir till.

Lämnar du ett ägg för sig själv - inget unikt DNA - inget mänskligt liv blir till.

Lämnar du ett befruktat ägg för sig själv - unikt DNA har bildats - ett mänskligt liv blir till.

Tänk dig själv om du hade rätt; om vi män skulle bära på miljontals mänskliga liv i pungen. Vi skulle inte få göra annat än att föda barn
Citera
2023-09-15, 21:39
Citat:
Nej det är det inte. Grundläggande högstadiebiologi.

Lämnar du en spermie för sig själv - inget unikt DNA - inget mänskligt liv blir till.

Lämnar du ett ägg för sig själv - inget unikt DNA - inget mänskligt liv blir till.

Lämnar du ett befruktat ägg för sig själv - unikt DNA har bildats - ett mänskligt liv blir till.

Tänk dig själv om du hade rätt; om vi män skulle bära på miljontals mänskliga liv i pungen. Vi skulle inte få göra annat än att föda barn
Låt spermien komma fram till ägget - ett unikt DNA bildas och ett mänskligt liv blir till.

Effekten blir ju densamma - stackars oskyldiga Pelle förvägras rätten till liv.
Det är bara det att han dödas lite tidigare i processen.
Citera
2023-09-15, 22:23
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Låt spermien komma fram till ägget - ett unikt DNA bildas och ett mänskligt liv blir till.

Effekten blir ju densamma - stackars oskyldiga Pelle förvägras rätten till liv.
Det är bara det att han dödas lite tidigare i processen.

Om man hindrar en spermie från att befrukta ägget så hindrar man att ett mänskligt liv blir till (i.e. det unika mänskliga livet finns inte ännu). Om man aborterar en graviditet, ett redan befruktat ägg, så avslutar man ett redan existerande mänskligt liv. Tydlig skillnad.

Om du skär pungen av en man innebär det heller inte att du gör dig skyldig till massmord eftersom en spermie inte är ett unikt mänskligt liv.
Citera
2023-09-15, 22:28
Medlem
Citat:

Cancer är celler som delar sig ohämmat, händer detta i en människas kropp, dvs det är just mänskliga celler som delar sig så har du denne människas DNA i cellerna, så inte en helt fel liknelse i sak.

Jag värderar ett liv som verkligen är vid liv, dvs äger nån form av medvetande, tankeförmåga, kanske tom livserfarenhet högre än en befruktad mänsklig äggcell. Det första ÄR ett liv, det är INTE en befruktad äggcell, det är bara just detta, en befruktad äggcell som behöver en lång tid för att utvecklas till något med hjälp av en levande människas kropp. Om den människan inte vill härbärgera ett foster eller ta hand om ett barn, så ska den ha rätt slippa, precis som ägaren av spermier ska ha rätt slippa.

Citat:

Du har skrivit mängder, menar du seriöst att jag ska sitta och läsa vartenda av dina svar till andra?
vem tror du att du är?

Citat:

En befruktad äggcell/ embryo har inte "kropp", för att inte tala om att den inte har något som kan bestämma något som helst.
Men det har alltså fullvuxna människor, även kvinnor, de har alltså rätt bestämma över och äga sin kropp.

Citat:

Det var ju ett otroligt märkligt svar på det jag skrev. läste du ens?
jag tror inte så många vill leva om alla deras övriga "rättigheter" tas ifrån dem...
rätten till syre, sömn, mat, vatten, omvårdnad som barn etc.

Citat:

Ok, så du skulle alltså föda barn som du vet garanterat kommer svälta ihjäl, trevligt.

Citat:

Att någonting "börjar" är inte samma sak som att det är fullt utvecklat.
och mängder av experter på området har alltså satt hjärnutveckling som den avgörande punkten för när vi tillåter abort eller inte.

Att vi idag kan kontrollera om och när vi ska få barn besparar en massa onödigt lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in