2022-05-08, 09:59
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Jo det är så att en jävla Uggla har flyttat in i ett av träden vid ett gångstråk i ett mindre skogsparti nära där jag bor. Den här jävla fittugglan hoar och skränar varje morgon från kl.07 och typ 1tim fram! så om ni tänker naawww mysigt NEJNEJ den här låter helt sinnessjukt!
(Som om Anders Lundin som sjöng på skansen skulle fastna med pungen i framhjulet på cyckeln)

Frågan är hur jag kan lösa det här... bör jag lokalisera trädet den bor i och lönnmörda den? är dom fridlysta/eller är det olagligt på nått sätt?
kan man ringa kommunen och be dom få bort uggeljävlen på nått sätt? typ fånga den och ta den till Huddinge, tullinge eller tumba?

Om jag förstör själva trädet den bor i så flyttar den väl bara till trädet bredvid liksom, sen får jag skövla en hel skogjävel för att få bort fanskapet...

Jag äger ett luftgevär men vet inte om det är tillräckligt för en uggla, funkar på talgoxar domherrar och sånt iaf... Tacksam för svar

Börja med att kontakta den som äger fastigheten (eller vaktmästaren).
Är det fler än du som blir störda så be dem också att anmäla.

Det finns dock en fördel med ugglor, de skrämmer bort fiskmåsar och duvor mm, fångar även råttor och möss.

Men såklart inte så kul att höra detta ljudet varje morgon.
2022-05-08, 10:03
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Men som jag skrev så flyttar väl bara idiotugglan till ett träd bredvid!? jag kan ju för fan inte hugga ner hela skogen! den måste ju dö!

Eftersom ugglor brukar vara rätt noga med vilka träd de väljer, så skulle den flytta långt därifrån ifall du förstörde trädet där den hade sitt bo, för att hitta ett annat träd som den gillade.
2022-05-08, 10:05
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Börja med att kontakta den som äger fastigheten (eller vaktmästaren).
Är det fler än du som blir störda så be dem också att anmäla.

Det finns dock en fördel med ugglor, de skrämmer bort fiskmåsar och duvor mm, fångar även råttor och möss.

Men såklart inte så kul att höra detta ljudet varje morgon.

Mm jag för höra runt lite i grannskapet om fler har störts av den jävla fittugglan... Jag har tidigare bara avfärdat det som engångsföreteelser men nu när jag börjat fatta den ondsinta lilla jävelns rutiner kan jag inte undgå det! så jävla sjukt nu börjar den låta igen... Det var även en granne som sa att det kan vara en duva men jag tvekar.
2022-05-08, 10:13
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Mm jag för höra runt lite i grannskapet om fler har störts av den jävla fittugglan... Jag har tidigare bara avfärdat det som engångsföreteelser men nu när jag börjat fatta den ondsinta lilla jävelns rutiner kan jag inte undgå det! så jävla sjukt nu börjar den låta igen... Det var även en granne som sa att det kan vara en duva men jag tvekar.

Tänkte också nämna till dig att det kan vara duvor. Dem brukar ofta finnas i par. Lycka till med dubbelmordet
2022-05-08, 10:16
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Jag googlade lite och förmodligen har den ägg som den vaktar och det är en varning till andra fåglar att hålla sig borta.

Tydligen låter ugglor väldigt högt när det är parningstid också men det brukar vara i februari / mars.

Tror att det är tillfälligt de låter på våren (som katter), jag har aldrig hört någon uggla på sommaren eller någon annan årstid än våren.
2022-05-08, 10:21
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Jag googlade lite och förmodligen har den ägg som den vaktar och det är en varning till andra fåglar att hålla sig borta.

Tydligen låter ugglor väldigt högt när det är parningstid också men det brukar vara i februari / mars.

Tror att det är tillfälligt de låter på våren (som katter), jag har aldrig hört någon uggla på sommaren eller någon annan årstid än våren.

Hm... Ja det värsta av allt är väl att dom bor så jävla högt upp i träden med!? jag menar jag kan ju för fan inte skjuta en uggla underifrån i arslet liksom
2022-05-08, 10:41
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hm... Ja det värsta av allt är väl att dom bor så jävla högt upp i träden med!? jag menar jag kan ju för fan inte skjuta en uggla underifrån i arslet liksom

Nej det kommer att vara omöjligt.

Men som sagt, kontakta någon ansvarig och ta upp problemet så får de vidta rätt åtgärder.

Det finns en till åtgärd, skaffa en ljudisolerad gardin till sovrummet, det har jag, köpte detta till min förra lägenhet som endast hade tvåglasfönster, fungerar perfekt!
Nu har jag treglasfönster och den gardinen och min lägenhet är knäpptyst!
2022-05-08, 10:42
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Svår situation! Jag hade försökt se det positiva i det, ugglor är fina djur som håller nere skadedjurspopulationen. Men om det på riktigt drabbar ditt välmående skulle jag försöka kontakta kommunbiologen för att se om det hår att flytta på den. Kanske ge det några månader för att först se om det ger med sig av sig själv.
2022-05-08, 10:46
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Nej det kommer att vara omöjligt.

Men som sagt, kontakta någon ansvarig och ta upp problemet så får de vidta rätt åtgärder.

Det finns en till åtgärd, skaffa en ljudisolerad gardin till sovrummet, det har jag, köpte detta till min förra lägenhet som endast hade tvåglasfönster, fungerar perfekt!
Nu har jag treglasfönster och den gardinen och min lägenhet är knäpptyst!

Och dom kostar väl en slant? tror jag ska försöka lokalisera uggeljäveln alldeles oavsett och sen när jag vet vart den bor så får jag komma på en lösning därefter
2022-05-08, 11:04
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Och dom kostar väl en slant? tror jag ska försöka lokalisera uggeljäveln alldeles oavsett och sen när jag vet vart den bor så får jag komma på en lösning därefter

Finns bra för under 500 kr som är färdigsydda.

Finns också ljuddämpande plattor bland biltillbehör som man kan fixa med själv för du är ju händig.

Jag tror att det kommer att bli omöjligt att ens hitta var ugglan bor men fördelen med att jaga ugglor i gryningen är väl att man sover hårt efteråt och inte hör den mer!
2022-05-08, 11:07
Medlem
liten.igelkotts avatar
Kaffe ska vara giftigt för fåglar. Du kan testa att dränka bröd i kaffe och lägga ut vid ugglan träd.

Det lär dock vara olagligt och du riskerar dessutom att massmörda skator, sparar och andra fåglar i fall dessa skulle äta brödet först.
2022-05-08, 11:11
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Jo det är så att en jävla Uggla har flyttat in i ett av träden vid ett gångstråk i ett mindre skogsparti nära där jag bor. Den här jävla fittugglan hoar och skränar varje morgon från kl.07 och typ 1tim fram! så om ni tänker naawww mysigt NEJNEJ den här låter helt sinnessjukt!
(Som om Anders Lundin som sjöng på skansen skulle fastna med pungen i framhjulet på cyckeln)

Frågan är hur jag kan lösa det här... bör jag lokalisera trädet den bor i och lönnmörda den? är dom fridlysta/eller är det olagligt på nått sätt?
kan man ringa kommunen och be dom få bort uggeljävlen på nått sätt? typ fånga den och ta den till Huddinge, tullinge eller tumba?

Om jag förstör själva trädet den bor i så flyttar den väl bara till trädet bredvid liksom, sen får jag skövla en hel skogjävel för att få bort fanskapet...

Jag äger ett luftgevär men vet inte om det är tillräckligt för en uggla, funkar på talgoxar domherrar och sånt iaf... Tacksam för svar

Ge fan i ugglan!

Det finns ugglor där jag med bor som hoar men dom stör inte.

Köp proppar att stoppa i öronen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in