Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-15, 14:53
  #121
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Egentligen hade jag hellre sett en allians av länderna runt Östersjön. Typ Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen och baltländerna. Norge hade också kunnat vara med på ett hörn där.

Haha, jag skrev för ungf en månad sedan att jag gärne hade sett en allians (eller det var väl kanske union jag skrev - istället för EU typ) av länder omkring Nordsjön - Norge, Danmark, Island, UK, Nederland, kanske Tyskland och kanske Belgien. Och Sverige kunde nog få vara med också om dom vill det.

Det visar lite hur olika perspektiv vi har i Norge och Sverige, ni har mycket mer fokus mot Östersjön, vi mot väst och Nordsjön. Östersjön är på nått sätt obetydelig från vårt perspektiv, kanske det är nått som kommer ifrån kalda krigen, när Soviet gjorde en stor del av området avstängd. Vi har vårat perspektiv mycket mer mot väster. Och... Tyskland, Polen, Baltikum vs. Danmark, UK, Nederland, Island? Vet vad jag föredrar.
Citera
2022-05-15, 15:00
  #122
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Haha, jag skrev för ungf en månad sedan att jag gärne hade sett en allians (eller det var väl kanske union jag skrev - istället för EU typ) av länder omkring Nordsjön - Norge, Danmark, Island, UK, Nederland, kanske Tyskland och kanske Belgien. Och Sverige kunde nog få vara med också om dom vill det.

Det visar lite hur olika perspektiv vi har i Norge och Sverige, ni har mycket mer fokus mot Östersjön, vi mot väst och Nordsjön. Östersjön är på nått sätt obetydelig från vårt perspektiv, kanske det är nått som kommer ifrån kalda krigen, när Soviet gjorde en stor del av området avstängd. Vi har vårat perspektiv mycket mer mot väster. Och... Tyskland, Polen, Baltikum vs. Danmark, UK, Nederland, Island? Vet vad jag föredrar.
Om Ryssland helt plötsligt skulle inta Sverige tror jag Norges inställning till Östersjön skulle förändras rätt kraftigt

Men självfallet är det så. Det var ju också därför jag skrev att Norge kunde vara med på ett hörn. De är inte alls lika självklara som de övriga jag radade upp.
Citera
2022-05-15, 15:25
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartGulFantast
Hur kan vi folket få våra politker att fatta detta med ett hastigt inträde in till Nato är en dålig idé?

Här borde folk kunna samla sig över partifärgerna och enas... Tänker mest på socialdemokratiska och Sverigedemokratiska röster här...

Vad kan vi göra för att få våra politiker att backa från detta?

Enas, samlas och protestera varje dag utanför Rosenbad? Vad mer kan vi göra?

Låt oss diskutera.

(Vill du veta närmare om sanningen och lögnerna om Ukraina-kriget så läs gärna i tråden "sanningssägarna om kriget" - i rysslands invasion av Ukraina).

Det finns en teoretisk möjlighet och det är att V och MP får 51 procent i valet😁 Då kan Sverige dra tillbaka sin ansökan eftersom den inte är bindande och medlemsländerna inte hunnit godkänna den.

Nu tror jag ovanstående scenario kan ställa till en rad problem och snarare lämpar sig som teori än praktik.
Citera
2022-05-15, 15:38
  #124
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartGulFantast
Hur kan vi folket få våra politker att fatta detta med ett hastigt inträde in till Nato är en dålig idé?
Ledsen att säga det, men det är inte så det fungerar. Det har bestämts att Sverige ska med i NATO, vad du, jag eller någon annan tycker om det spelar ingen roll.
Citera
2022-05-15, 18:37
  #125
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Ledsen att säga det, men det är inte så det fungerar. Det har bestämts att Sverige ska med i NATO, vad du, jag eller någon annan tycker om det spelar ingen roll.

Jag håller mig till det en svensk regering sagt i nästan 80 år, sedan första upplagan av "Om kriget kommer" 1943:

Varje meddelande att motståndet skall upphöra är falskt

Den här regeringen kan bestämma och meddela vad fan den vill, om meddelandet går ut på att de främmande knektarna är våra vänner och att motståndet nu skall upphöra är det falskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback