• 1
  • 2
2022-05-05, 10:00
Medlem
Kollade precis på ett gammal avsnitt av Gordon Ramsey där en död (hummer edit) låg bland levande kräftor som dom sen servera i restaurangen och han flippa han sen.

Jag är bara nyfiken på hur mycket rätt han har? Hur farligt är det?

Det känns ändå att det kan vara rätt vanligt i djurlivet att dom äter sina egna och vi sen äter dom.
Typ som fisk, grisar och höns.
Senast redigerad av ProGBG 2022-05-05 kl. 10:24.
Citera
2022-05-05, 10:21
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Kollade precis på ett gammal avsnitt av Gordon Ramsey där en död kräfta låg bland levande kräftor som dom sen servera i restaurangen och han flippa han sen.

Det känns ändå att det kan vara rätt vanligt i djurlivet att dom äter sina egna och vi sen äter dom.

Innan 2001 så var det rätt vanligt att en del arter åt benmjöl som blandades ut med foder från deras
artfränder. Men nu är det strängt förbjudet då en smygform av kannibalism inte var helt ok och att
djuren drog på sig en del mindre trevliga bieffekter .

Avsnittet med Gordon du såg var inte en kräfta utan en hummer (liten skillnad) men skaldjur är mycket dåligt att äta om de självdött och inte dött vid tillagning. Kan även vara dödligt.
Citera
2022-05-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Innan 2001 så var det rätt vanligt att en del arter åt benmjöl som blandades ut med foder från deras
artfränder. Men nu är det strängt förbjudet då en smygform av kannibalism inte var helt ok och att

Avsnittet med Gordon du såg var inte en kräfta utan en hummer (liten skillnad) men skaldjur är mycket dåligt att äta om de självdött och inte dött vid tillagning. Kan även vara dödligt.

Tack, jag skrev fel så jag ändrat. Bra koll du har du måste vara kock?
Citera
2022-05-05, 10:29
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Tack, jag skrev fel så jag ändrat. Bra koll du har du måste vara kock?

Hahahahaha =)

+45 som lagat egen mat sen 8-9 och har många vänner inom matbranschen .
Ser man inte skillnad på en hummer och kräfta ska man inte vara i köket och fokusera
på de färdiglagade mikrolådorna i frysdisken på butiken
Citera
2022-05-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Det var väl efter "galna-ko-sjukan" köttmjöl förbjöds, typ åttiotalet. Och då för att det antagligen spred smittan.
Citera
2022-05-05, 10:31
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det var väl efter "galna-ko-sjukan" det förbjöds, typ åttiotalet. Och då för att det antagligen spred smittan.

Jo men visst fan var det så

Själva förbudet inom EU tillkom 2001
Citera
2022-05-05, 10:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Kollade precis på ett gammal avsnitt av Gordon Ramsey där en död (hummer edit) låg bland levande kräftor som dom sen servera i restaurangen och han flippa han sen.

Vad tror du kräftor äter i det vilda? Knappast tillagad hummer. Ål är också asätare, den åt vi ju tidigare.
Lite oklart vad du beskriver, ’han flippa han sen’, betyder det att Gordon blev upprörd? Över vad, att kräftorna åt hummern, eller att kräftorna serverades? Eller var det hummern som serverades? I så fall förstår jag, vi är ju inte asätare, till skillnad från kräftor.
Som svar på din fråga, det är ofarligt att äta kräftor som ätit ett dött djur, alla kräftor gör så.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4ftor
Citera
2022-05-05, 11:46
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Det han flippade över är ju att du inte ska ha levande, eller råa, djur tillsammans med tillagade djur. Kan dra ett exempel skulle du ha en tillagad kalkon tillsammans med levande kycklingar i samma bur för att sedan servera kalkonen till dina kunder. Handlar om basic hygien, inte om vad de äter.
Citera
2022-05-05, 11:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det han flippade över är ju att du inte ska levande djur tillsammans med tillagade djur. Kan dra ett exempel skulle du ha en tillagad kalkon tillsammans med levande kycklingar i samma bur för att sedan servera kalkonen till dina kunder. Det handlar alltså inte om vad de äter.
Det var ju inte tillagade djur, det var ju ett skaldjursakvarium med kräftor och humrar, och en av humrarna hade dött och inte plockats bort än. Och det var inte hummern som serverades, det var kräftorna, efter att de tillagats.
Gissar jag, som inte sett programmet.
Tycker fortfarande det är oklart formulerat.

Edit: här är det: https://youtu.be/y8oyhEnu2Oc
Ramsey finds dead lobster in the fish tank.

Alltså ingen tillagad mat, utan som jag beskrev, man håller skaldjuren levande i akvariet tills de ska tillagas, men en hummer hade dött, och kräftorna hade knaprat på den, som de gör i verkligheten.
Senast redigerad av mikaels 2022-05-05 kl. 11:55.
Citera
2022-05-05, 12:40
Medlem
Knastratts avatar
Ät aldrig kannibaler.
Citera
2022-05-05, 12:59
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det var ju inte tillagade djur, det var ju ett skaldjursakvarium med kräftor och humrar, och en av humrarna hade dött och inte plockats bort än. Och det var inte hummern som serverades, det var kräftorna, efter att de tillagats.
Gissar jag, som inte sett programmet.
Tycker fortfarande det är oklart formulerat.

Edit: här är det: https://youtu.be/y8oyhEnu2Oc
Ramsey finds dead lobster in the fish tank.

Alltså ingen tillagad mat, utan som jag beskrev, man håller skaldjuren levande i akvariet tills de ska tillagas, men en hummer hade dött, och kräftorna hade knaprat på den, som de gör i verkligheten.

Ok, i ett akvarium så är det är det inte så smart att ha en död hummer. Den kontaminerar vattnet ganska snabbt och vips så har du flera döda humrar. Ser inga kräftor i akvariet.

-"No i thing they'r just sleeping", vaför kommer jag att tänka på Monty Python-sketchen med den döda papegojan. https://www.youtube.com/watch?v=vZw35VUBdzo
Citera
2022-05-05, 13:00
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Ät aldrig kannibaler.

Då får man skippa tusentals av fiskarter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in