• 1
  • 2
2022-05-05, 22:32
Medlem
Omtyckt liten snabb Borstlös RC Båt
Går köpa via Banggood EU under 800kr med par Lipos RTR
https://www.youtube.com/watch?v=Wp3rEi4aOio

Omtyckt Liten RC Drifter i Hoonikan stil under tusenlappen
finns nu även som Borstlös
Banggood eller Hobbex
https://www.youtube.com/watch?v=5puVdPT5yhU

Snabb omtyckt 12skala Borstlös Basher till bra Pris, tålig bil
Banggood eller Hobbex har jag för mig har den med.
https://www.youtube.com/watch?v=PGcXDXF7w7s

Omtyckt Micro drifter
https://www.youtube.com/watch?v=niKSxZ1Ou_I

Bästa prisvärda RC Crawlern`?
https://www.youtube.com/watch?v=fupTZobLs20

5 bra Crawlers under 3500kr i Sverige
https://www.youtube.com/watch?v=bNwuQS6ilxI

Bästa Mini Crawler under 1600kr
https://www.youtube.com/watch?v=mRQfOcp41Hc

5 Bästa Motorer och ESC till RC Crawlers
https://www.youtube.com/watch?v=uqHGCKFRzLk

Bästa RC Crawler däcken 1/10 ?
https://www.youtube.com/watch?v=Hhd6kTuSI-8
eller
https://www.youtube.com/watch?v=oT7XfAapMX8

Svenska RC butiker med Webshop

Autopartner
RC Kungen
Hobbex
Kullagergrossisten
Elefun
rcland

RC Butik i finland, billig och ganska snabb frakt till sverige.
CA 5-7 dagar
EURORC punkt SE

RC Butik i Danmark , leverans inom 1v till Sverige
RCKONGEN punkt DK

Tyskland leverans inom en Vecka
https://www.rc-race-shop Punkt DE

och

https://shop.robitronic Punkt DE prisvärda Hobao Bilar och annat

banggood punkt com, kina och europa warehouse, billiga motorer, servon
bilar och båtar

Billiga bra Lipos EUROPA warehouse snabb frakt momsfritt
https://chinahobbyline punkt com

Är det något ni undrar så ställ gärna frågor.
Jag har över 15års Erfarenhet av RC Bilar och Båtar

Äger för tillfället 20 tal RC Bilar men ägt närmare 50st totalt
Båtar har jag 2 , men 2 till på g. Haft ca 10båtar totalt.

Är väldigt påläst, kollat även över 1tusen RC Videos på Tuben genom åren.
Kan ge tips inom ALLT. Gällande Elbilar och El båtar främst.

Tuning, Tips, Tricks, service råd, Options. Det mesta

Brinner för detta. Ju fler vi blir, desto bättre för alla och RC Butikerna vi har.
Citera
2022-05-05, 22:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken
Har du riktig bil och körkort, då kan jag rekommendera åka iväg till grustag eller annat ställe.
Ta med massa färdigladdade ackar bara, Dricka kallt och mat i kylbox, liten portabel grill kanske
eller kall pasta sallad, glöm inte verktyg.
Trevligt komma bort ibland, vara i annan miljö, köra RC bil, helst ska man ha med 2-3 bilar om en råkar paja, så man slipper åka hem plötsligt.
Så gör jag alltid
Grejen är att jag tycker inte att det är så roligt, att det skulle vara värt tiden, pengarna och ansträngningen. Jag har i stort sett alltid roligare när jag kör någon av mina mini-crawlers på något hyfsat vanligt ställe, än när jag tar en MT till en bash-vänlig plats.
Plus att jag har andra dyra hobbies och kan liksom bara lägga så mycket tid och pengar på varje grej.

Citat:
Kolla in denna, köp den
https://www.injora.com/products/injo...40036063281200
Sen sätter du i Holmer Hobbies 550 trailmaster 12t motor för 239kr och HW 1080 ESC för 580kr
Jävla najs. Köp valfri kaross. och 25kg Servo vattentät. Sjukt nice bilar och sjukt billigt.
[/quote]
Det där var inte farligt alls och ser inte så dumt ut heller. Ska kika närmare vid tillfälle, tack för tipset.
Citera
2022-05-06, 11:23
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken
Kyosho var ganska klena förut.
Men senaste 5åren har dom blivit riktigt bra.

Traxxas gör väldigt hållbara bilar ja.

Hade en Spartan båt 6s för 4år sen. Var jävla ös i den.
Men sålde den och skaffade en Pursuit 6s , den väger mer, är i glasfiber, går stabilare, men exakt lika fort, Har en brutal combo i den. Stor leopard motor och stort 200amp esc
Jag kan få med annan propeller så den gör 10blås mer än Spartan.
Just den propellern är dyr 85us dollar, och måste tas ifrån USA,. med moms, frakt landar man runt 1300kr, mkt för en propeller, men då går det ju seriöst undan. Och båten är så jäkla stabil så den förtjänar det

Älskar Spartan, ja det är enormt ös i dessa båtar! Sedan manövreringen är fantastisk, hur den tar vågor och hur stabil den är. Den versionen jag har är utrustade med någon extra stabilitetsgrej i skrovet så den har inte hamnat på fel köl en enda gång, jättehäftigt båt!

PS: Kyosho är ett hatobjekt för sig i min bok. Hade en Giga Crusher, en Mad Force, deras Lamborgini-katamaran men ingen av dessa funkade tillfredställande..En av bilarna hade till och med en plastkugg emot en stålkugge, inte konstigt dessa slits ut snabbt, jisses vilken dålig ingenjörskonst..

Så är Traxxas all the way nu för mig!
Citera
2022-05-07, 18:41
Medlem
bees avatar
körde metanol på 90 talet !

Nu kör jag el crawler i skogen !
Började med att jag köpte ett chassi och lösa delar att bygga med, så fort man beställt nån ny del, hittar man roligare delar , så nu har jag lösa delar till iaf 2.5 bilar till ! och ett par hårdplast karosser !
Citera
2022-05-09, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen är att jag tycker inte att det är så roligt, att det skulle vara värt tiden, pengarna och ansträngningen. Jag har i stort sett alltid roligare när jag kör någon av mina mini-crawlers på något hyfsat vanligt ställe, än när jag tar en MT till en bash-vänlig plats.
Plus att jag har andra dyra hobbies och kan liksom bara lägga så mycket tid och pengar på varje grej.

Det där var inte farligt alls och ser inte så dumt ut heller. Ska kika närmare vid tillfälle, tack för tipset.[/quote]

Jag förstår. Är du kunnig inom Micro crawlers ? Behöver råd, ska köpa en Axial och en billigare som extra bil typ, som man kan låna ibland till nån polare så man kan crawla inomhus specielt på vintern, men även lite utomhus ibland. Gärna ifrån Banggood om du har koll på det ?

Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Älskar Spartan, ja det är enormt ös i dessa båtar! Sedan manövreringen är fantastisk, hur den tar vågor och hur stabil den är. Den versionen jag har är utrustade med någon extra stabilitetsgrej i skrovet så den har inte hamnat på fel köl en enda gång, jättehäftigt båt!

PS: Kyosho är ett hatobjekt för sig i min bok. Hade en Giga Crusher, en Mad Force, deras Lamborgini-katamaran men ingen av dessa funkade tillfredställande..En av bilarna hade till och med en plastkugg emot en stålkugge, inte konstigt dessa slits ut snabbt, jisses vilken dålig ingenjörskonst..

Så är Traxxas all the way nu för mig!

Ja dom nya traxxas har väl gyro alla ?
Min var gammal, det var flera år sen, och jag köpte den beg även.
Så det var dom absolut första Spartan. Den var ganska ostabil. Väldigt lätt i vikten. Någon plast grejs.
Blev helt annat med Glasfiberbåt med vikt på. Men det kräver stort kombo 200amp ESC, 42storlek motor.
Jag tror Spartan hade typ 120a ESC och 36 storlek motor. Vet du om det blivit saftigare kombo i nyare Spartan ? och om dom beefat till vikten ?

Men helt klart brutalt ös i de. Även i den gamla, gick som satan.

Jag vill säga två, tre saker, hjälpa dig.
Om du vill köpa bästa 1/5 large scale bilen då ska du köpa Traxxas Xmaxx. Thats it.
Top 3 Crawler TRX4 eller TRX6 traxxas.
Dom två är Traxxas kung på, Crawler och Mega Monster.

Resten av bilarna får du bättre för mindre pengar ifrån övriga märken helt ärligt .
Du borde prova på 1/8 6s Borstlös buggy. En ARRMA TLR Tuned 1/8 buggy roller gärna, som är färdigbyggd ifrån Fabrik men utan EL. Du väljer allt själv, servo, kombo och mottagare.
Satan så fint de går.
Man kan ha Belted Gatuhjul och köra snabbt på asfalt, för att sedan byta till offroad däck och njuta överallt, även grustag.

Vet du vad Arrma Infraction V2 eller Felony är för bilar ? Om inte ta en titt på tuben.
Riktigt jävla trevliga för priset. Om du vill köra svinfort på asfallt.

Båtar , kolla på TFL eller Proboat nästa gång.
3-6s bilar allmänt kolla in utbudet hos Arrma. Losi. Tekno om du orkar bygga själv ifrån Kit

Citat:
Ursprungligen postat av bee
körde metanol på 90 talet !

Nu kör jag el crawler i skogen !
Började med att jag köpte ett chassi och lösa delar att bygga med, så fort man beställt nån ny del, hittar man roligare delar , så nu har jag lösa delar till iaf 2.5 bilar till ! och ett par hårdplast karosser !

Ja det var Metanol som gälde på 90talet.
Elbilar sög då.
Men idag, Borstlöst och Lipos, helt ny värld.
Vilken jävla fart, och ramp up. Säger bara pang så är dom borta.
Nitro är ju jävligt slöa bilar idag. Annat var det förr .

Crawling är sjukt härligt.
Bara ut i Naturen och chilla, Trail crawla långa sträckor, promenera efter.
Eller för lite spänning crawla på stora stenar, och korsa små bäckar och pölar och liknande.
Nästa nu blir prova på Mudding, köra i lera, beställt klassiska Mudslingers 2.2 . Kommer säkert
bli trevligt.

Ett tips till alla er RC Bilister.
Åk till Biltema köp SilIcon Spray i Burk, tvätta bilen och sedan spruta Silicon spray överallt förutom i Batteri kontakten, då Silicon gör att ström leder sämre, det skapar skyddande hinna.
Men för övrigt jätte bra till bilarna. Lätta tvätta av sen.
Kullager, rengöring, allt blir bättre och håller bättre. Ingen korrotion eller rost heller på skruvar o.s.v.
Tänk på att WD40 får ej hamna i Kullager. Men Silicon gör inget.
Och bilen är blank och fin . Lätt göra rent sen.
Spraya och torka av med Microfiberduk, Gör rent bilen först med Sopa och vatten.
Gärna tryckluft även , torka innan med tryckluft är bra göra. Sen lite Silicon spray.

Här länkar jag några videos , jag brukar se alla själv 1 gång om året, för att ha allt i minnet.
Fast jag gjort detta i över 20år nu. Sen liten pojk.

Med andra ord. Även ni erfarnare har nytta av att se dessa klipp ibland som påminnare om inte annat.
Men nybörjare eller halv ovana måste se dessa verkligen

1
10 RC Tips for Beginners

https://youtu.be/cnian4LF-lQ

2
7 Ways You're Destroying Your R/C Car

https://youtu.be/62J8y0nJqIY

De är på engelska, Men går få med svensk text i inställningar.

Snabba tips.
Läs alltid Manualen, jag vet det suger. Man vill direkt ut köra bara.
Men vänligen läs Manualen, det finns sjukt mycket information i den om just din bil.
Hur du Ska Serva den, hur ofta du bör byta vissa oljor och annat.
Samt basics bra veta saker.

Tips 2
När du kört sönder din bil. Sök video på Youtube hur man byter just den delen.
Det finns även Part Nr i din Manual. Annars finns det Online hos bil tillverkarens sida.
Eller i Videon på tuben.
Kolla gärna två olika källor.
Exempelvis om du har en Traxxas Slash 4x4 och du har kört sönder A armen.
Innan bytet, gå in på tuben. Skriv How To Change A Arm Slash 4x4
Då ser ni enkelt smidigast sätt att få delen bytt.
Så ni inte råkar ta loss mer delar än vad som faktiskt krävs.
Kolla gärna två olika personer göra uppgiften och väl den smidigaste vägen. Fast många gånger går det till på samma sätt ändå.
Att se en Video hur det görs exakt underlättar massor. Även om man är duktig på meka med RC så bör man göra detta.
Det kommer spara tid.

Nu blev detta långt, så jag stoppar här.
Men jag återkommer om ett par dagar och ger fler tips.
Om hur man vattentätar och rengör bilarna på ett bra sätt , Lipo fakta för att undvika bränder
och lite annat viktigt och nyttigt veta.

Till både Nybörjare som Erfarna , alltid bra update minnet om inte annat

Allt för att alla ska kunna ha mer kul, spara lite pengar, få mer körtid, mindre mektid.
Citera
2022-05-09, 08:39
Medlem
bees avatar
Jag kastar in lite nybörjar tips

vill du köra nitro så börja med 2wd , mycket enklare och mindre strul och mera körtid !
4wd nitro sjukt mycket som går fel och strular och mycket mera komplext. sjukt mycket meka !!

Köp bil efter vad för typ av bana eller underlag du har att köra på i närheten !
att bara puttra runt planlöst blir tråkigt i längden.

Gillar du gå i skogen och i terräng skaffa crawler.

Buggy, Truggy bäst på offroad , bmx bana.
Riktig onroad bil vill du helst ha en fin bana till,

Drifta duger ju lite varstans det fins en asfaltsplätt

Vill du bara basha köra planlöst skulle jag skaffa monstertruck eller en truck.
Citera
2022-05-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag vill bara flika in att min kinesiska monstertruck för 2000 spänn gör 70+, älskar skateparker och såldes med paddelhjul för ökat vattenkörningsförmåga.

Man måste inte lägga premiumpengar för att ha premiumroligt.

X-Maxxen hade varit asfet att ha. Fast jag gillar inte att behöva ta mig någonstans för att kunna leka. Alldeles för stor för mina behov. Plus att där jag oftast kör, kan jag ändå inte få ut allt som min lilla 3S-bil har att erbjuda.
Så jag tittar mer och mer på scale crawling. Barndomsdrömmen var ju trots allt att ha en leksaksbil på hyllan, som såg ut som en riktig bil, men som kunde köra.

Vad heter denna kina leksak du berömmer ?

Hoppas inte det är skiten som kommer med paddeldäck ifrån början .
Den som kostade 2000-2500 kr

För den är riktig KINA TOY
hÅller max 10 ackar innan hela drivlinan och allt är mos.

Den här tråden var tänkt till äkta RC bilar som Arrma. Traxxas. Losi. mfl som är seriösa märken , där man har tillgång till reservdelarna även flera år efter inköp inrikes.

Inget som någon loser kör 10x och är nöjd sen.
Vi snackar om bilar som körs 10x i veckan i flera år nu.

Men du gillar LIDLS superlim, och orkar inte åka iväg för att köra bilarna vettigt ens.
Då är det inte mycket att snacka om.
Du är ingen RC fantast med andra ord

RC Kostar , premium är det enda som gäller i långa loppet
Citera
2022-06-18, 11:38
Medlem
Hazizas avatar
Hållt på med RC till och från sedan barnsben.

Har en X-Maxx 8s som har mängder med uppgraderingar som t.ex Mamba Monster X 8s och Hobbywing 1100kv och annat gott!

Sen så har jag även en Maxx, UDR och en Axial Bomber samt en Yeti, har även några nitro bilar liggandes.
Citera
2022-06-20, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Hållt på med RC till och från sedan barnsben.

Har en X-Maxx 8s som har mängder med uppgraderingar som t.ex Mamba Monster X 8s och Hobbywing 1100kv och annat gott!

Sen så har jag även en Maxx, UDR och en Axial Bomber samt en Yeti, har även några nitro bilar liggandes.

Trevliga bilar, dom bästa i EL.

xMAXX 8S , Maxx , UDR , Axial Bomber och YETI vad mer kan man önska liksom ? Fin fint ju

Vilka metanolbilar har du ?
Har själv en gammal Nitro truggy och buggy kom jag på, båda 1/8
de är i fint skick, borde köra dom, nu när jag skulle beställa Nitro en stor dunk
så får man inte plötsligt utan intyg gällande explosiva varor ? hmmm
Måste väl skaffa ett sådant.
LARVIGT
Citera
2022-06-20, 19:35
Medlem
Hazizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
Trevliga bilar, dom bästa i EL.

xMAXX 8S , Maxx , UDR , Axial Bomber och YETI vad mer kan man önska liksom ? Fin fint ju

Vilka metanolbilar har du ?
Har själv en gammal Nitro truggy och buggy kom jag på, båda 1/8
de är i fint skick, borde köra dom, nu när jag skulle beställa Nitro en stor dunk
så får man inte plötsligt utan intyg gällande explosiva varor ? hmmm
Måste väl skaffa ett sådant.
LARVIGT

Är nöjd med flottan men finns alltid något nytt man vill köpa, sugen på en Arrma Limitless eller Felony för lite street bash ser kul ut!

En Thunder Tiger MTA-4 S28 samt en HPI Firestorm 10T, har nog inte haft igång dom på minst 5-6 år nu. Jasså behöver man tillstånd för nitro bränsle numera? Hade jag ingen aning om!

Vad har du själv för bilar?
Senast redigerad av Haziza 2022-06-20 kl. 20:01.
Citera
2022-06-20, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Är nöjd med flottan men finns alltid något nytt man vill köpa, sugen på en Arrma Limitless eller Felony för lite street bash ser kul ut!

En Thunder Tiger MTA-4 S28 samt en HPI Firestorm 10T, har nog inte haft igång dom på minst 5-6 år nu. Jasså behöver man tillstånd för nitro bränsle numera? Hade jag ingen aning om!

Vad har du själv för bilar?

Klassiker, ja nu behövs ett tillstånd,
helt jävla sjukt fan

Arrma Limitless eller Felony är helt jävla galna nice bilar.
Funderar köpa en Limitless själv, kötta den med fet kombo.
Ultimata nu i sommar, bättre än grillat kött fan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in