• 1
  • 2
2022-05-04, 15:38
Medlem
Hej

Kunde vara kul diskutera RC bilar och båtar på en seriös nivå om det finns folk här ?

Själv äger jag 20tal RC Bilar och 2 RC Båtar en stor och en jätte båt

8S XMAXX . 8S OUTCAST EXB dessa två är mina största bilar
Sen har jag 3st Crawlers 1/10or
1/10 drift bilar par
1/8 6s Bilar Blandat Truggy, Buggy. Monster
sedan 2-3-4s krims krams blandat

Båtar en Pursuit 6s med 42 leopard motor och 200amp esc
En Black Jack 8s båt

Funderar köpa Axial Ryft eller den nya Hammer helt ny släppt av Losi typ rock racer/bouncers
, och en Axial Gladiator 24skala mini crawler

Så vad har ni för RC bilar och Båtar flashbackare ?

För de som inte vet vad XMAXX 8S är
här får ni videoklipp vad den bilen kan göra. Dom kör den i skatepark och över en sjö
https://youtu.be/kFzwFNP2-Uc

Här en klipp på Black Jack Båten 42 tum nästan 107cm lång så ganska rejäl
https://youtu.be/hCrUNnUd428
Senast redigerad av hemmakocken 2022-05-04 kl. 15:52.
Citera
2022-05-04, 16:44
Medlem
Henriksss avatar
Min Pegasus III från Graupner samt min Usa 1 från Tamiya. Båda från tidigt 80-tal och rockar fett 👍
Senast redigerad av Henrikss 2022-05-04 kl. 16:49.
Citera
2022-05-04, 17:27
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vill bara flika in att min kinesiska monstertruck för 2000 spänn gör 70+, älskar skateparker och såldes med paddelhjul för ökat vattenkörningsförmåga.

Man måste inte lägga premiumpengar för att ha premiumroligt.

X-Maxxen hade varit asfet att ha. Fast jag gillar inte att behöva ta mig någonstans för att kunna leka. Alldeles för stor för mina behov. Plus att där jag oftast kör, kan jag ändå inte få ut allt som min lilla 3S-bil har att erbjuda.
Så jag tittar mer och mer på scale crawling. Barndomsdrömmen var ju trots allt att ha en leksaksbil på hyllan, som såg ut som en riktig bil, men som kunde köra.
Citera
2022-05-04, 17:48
Medlem
Bluebeast72s avatar
Jag har ett stort intresse men inte så våldsamt stor kunskap. Gick in en dag på Hobbex ca 2003 o köpte dyraste bensindrivna Traxxas helt utan kunskap. Kostade då 7900kr.

omg vilken brant inlärningskurva.. KÖP EL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Fick fan ta mig bli halv ingengör o lära mig rengöra allt, trimma, skruva, ställa droop, camber, blanda bränsle, byta delar.

Min bil var ett monster, gjorde ledigt 80+, bakhjulsstegrade över 40 meter o lät elak. Hulkengrön o enorma monsterdäck. Sålde denna med faktiskt förtjänst, fick 9000kr av en kille, tydligen limited o lite eftertraktad modell.

Idag kör jag Kyosho Psycho Kruiser , borstlöst o går som helvete. Enormt rolig i gyttja o skogsterräng. Att dra fullgas på en dammig grusväg är oxå en kick, sköna sladdar o sånt vrid. Lättskött o köpte färdigt pkt för ca 9000 med laddare o extra batterier.
Citera
2022-05-04, 20:20
Medlem
yz44s avatar
Min enorma samling består av en Traxxas TRX-4 RTR med Landrover-skal.
Terrängbil med fyrhjulsdrift och diffspärr fram eller fram- och bak.
Så den är gjord för terrängkörning och tar sig fram nästan överallt.
Elektrisk och tål att doppas i vatten.
Originalkontrollen fungerar bra och batteriet räcker länge (5000 mah).

Nackdelen är att min hund gärna jagar den så snart den rör på sig.
Citera
2022-05-05, 05:43
Medlem
MaryGoores avatar
RC-hobbyn hamnade för min del i malpåse för typ 10 år sedan, men allt finns kvar i lådor för eventuellt framtida återfall!
Har ett gäng bilar och annat "krafs" såsom hemmabyggda svävare och någon gammal helikopter men huvudfokus var alltid flygplan i alla dess former och utföranden.
Mot slutet körde jag nästan uteslutande dlg/f3k och det är det jag skulle vara mest sugen på att komma igång med igen.
Om bara tiden räckte till allt
Citera
2022-05-05, 12:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Väldigt länge så ville jag ha TRX4:an men nu är den ju inte längre ensam om portal-axlar så vetifan vad för större crawler jag ska sikta in mig på

Helst skulle jag ju vilja ha en kompetent trailbil i 12-skala men det lär vara snordyrt.
Citera
2022-05-05, 12:50
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken
Hej

Kunde vara kul diskutera RC bilar och båtar på en seriös nivå om det finns folk här ?

Själv äger jag 20tal RC Bilar och 2 RC Båtar en stor och en jätte båt

8S XMAXX . 8S OUTCAST EXB dessa två är mina största bilar
Sen har jag 3st Crawlers 1/10or
1/10 drift bilar par
1/8 6s Bilar Blandat Truggy, Buggy. Monster
sedan 2-3-4s krims krams blandat

Båtar en Pursuit 6s med 42 leopard motor och 200amp esc
En Black Jack 8s båt

Funderar köpa Axial Ryft eller den nya Hammer helt ny släppt av Losi typ rock racer/bouncers
, och en Axial Gladiator 24skala mini crawler

Så vad har ni för RC bilar och Båtar flashbackare ?

För de som inte vet vad XMAXX 8S är
här får ni videoklipp vad den bilen kan göra. Dom kör den i skatepark och över en sjö
https://youtu.be/kFzwFNP2-Uc

Här en klipp på Black Jack Båten 42 tum nästan 107cm lång så ganska rejäl
https://youtu.be/hCrUNnUd428

I min tonår hade jag en del Kyosho, dyra skräpprodukter som man borde varna för offentligt.. Nuförtiden har jag Traxxas, skitbra märke! Har för närvarande 2 fungerande av dessa, en monstertryck E-Maxx brushless från 2010 som än idag håller riktigt bra trots mkt körning så bra kvalité där! Sedan har jag en Spartan-båt, Traxxas också brushless, grym verkligen, riktigt häftig,föredrar faktiskt båtar när det kommer till radiostyrt!

Har en helikopter, icke Traxxas och av träningsmodell för jag är ovan vid grejor som flyger men vill lära mig med tiden att bli bra på det.
Citera
2022-05-05, 12:59
Medlem
BigFatCones avatar
Traxxas är ett patenttroll som försöker få YT-kanalerna nedstängda för att dom kallade en bil för "Baby XMaxx". Sånt där bull gör att jag vägrar stödja företag.
Citera
2022-05-05, 15:27
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Traxxas är ett patenttroll som försöker få YT-kanalerna nedstängda för att dom kallade en bil för "Baby XMaxx". Sånt där bull gör att jag vägrar stödja företag.

Tja.. de fungerar i alla fall bra som produkter.
Citera
2022-05-05, 20:55
Medlem
Citat:
Jag vill bara flika in att min kinesiska monstertruck för 2000 spänn gör 70+, älskar skateparker och såldes med paddelhjul för ökat vattenkörningsförmåga.

Man måste inte lägga premiumpengar för att ha premiumroligt.

X-Maxxen hade varit asfet att ha. Fast jag gillar inte att behöva ta mig någonstans för att kunna leka. Alldeles för stor för mina behov. Plus att där jag oftast kör, kan jag ändå inte få ut allt som min lilla 3S-bil har att erbjuda.
Så jag tittar mer och mer på scale crawling. Barndomsdrömmen var ju trots allt att ha en leksaksbil på hyllan, som såg ut som en riktig bil, men som kunde köra.

Ja det finns många skoj bilar under 4tusen faktiskt

Har du riktig bil och körkort, då kan jag rekommendera åka iväg till grustag eller annat ställe.
Ta med massa färdigladdade ackar bara, Dricka kallt och mat i kylbox, liten portabel grill kanske
eller kall pasta sallad, glöm inte verktyg.
Trevligt komma bort ibland, vara i annan miljö, köra RC bil, helst ska man ha med 2-3 bilar om en råkar paja, så man slipper åka hem plötsligt.
Så gör jag alltid

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Jag har ett stort intresse men inte så våldsamt stor kunskap. Gick in en dag på Hobbex ca 2003 o köpte dyraste bensindrivna Traxxas helt utan kunskap. Kostade då 7900kr.

omg vilken brant inlärningskurva.. KÖP EL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Fick fan ta mig bli halv ingengör o lära mig rengöra allt, trimma, skruva, ställa droop, camber, blanda bränsle, byta delar.

Min bil var ett monster, gjorde ledigt 80+, bakhjulsstegrade över 40 meter o lät elak. Hulkengrön o enorma monsterdäck. Sålde denna med faktiskt förtjänst, fick 9000kr av en kille, tydligen limited o lite eftertraktad modell.

Idag kör jag Kyosho Psycho Kruiser , borstlöst o går som helvete. Enormt rolig i gyttja o skogsterräng. Att dra fullgas på en dammig grusväg är oxå en kick, sköna sladdar o sånt vrid. Lättskött o köpte färdigt pkt för ca 9000 med laddare o extra batterier.
Kyosho gör jävligt fina bilar, enda nackdelen är dyra delar.
Men visst, det är ju värt ändå, just för att de är så välgjorda , Japanska bilar, topklass ju.

Nitro körde jag mkt förr, numera extremt sällan.
Blir så groggy när man ska ställa in nålen av avgaserna.
Blivit nitro allergiger mår illa och blir snurrig även.

Dagens borstlösa är så jävla brutala så jag saknar inte Nitro alls.

Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Hehe, rekommenderar dig köpa Holmer Hobbies motor TRAILMASTER 550 12t motor, då blir det ös på tvåan, och sakta med sjukt stark handbroms på ettan. Kostar bara 239kr via Elefun
10X Bättre än stock motorn

Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
RC-hobbyn hamnade för min del i malpåse för typ 10 år sedan, men allt finns kvar i lådor för eventuellt framtida återfall!
Har ett gäng bilar och annat "krafs" såsom hemmabyggda svävare och någon gammal helikopter men huvudfokus var alltid flygplan i alla dess former och utföranden.
Mot slutet körde jag nästan uteslutande dlg/f3k och det är det jag skulle vara mest sugen på att komma igång med igen.
Om bara tiden räckte till allt

Ta dig tid, man lever en gång bara, klart man ska ha hobbies, RC är ju jävligt skönt

Citat:
Väldigt länge så ville jag ha TRX4:an men nu är den ju inte längre ensam om portal-axlar så vetifan vad för större crawler jag ska sikta in mig på

Helst skulle jag ju vilja ha en kompetent trailbil i 12-skala men det lär vara snordyrt.

Kolla in denna, köp den
https://www.injora.com/products/injo...40036063281200
Sen sätter du i Holmer Hobbies 550 trailmaster 12t motor för 239kr och HW 1080 ESC för 580kr
Jävla najs. Köp valfri kaross. och 25kg Servo vattentät. Sjukt nice bilar och sjukt billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av cryptoskog
hållit på med RC-båt i över 30år , testat elbåt några ggr men alltid eldat upp de fort , så bara nittro maskiner sedan länge här , gillar doften /ljudet och kraften i de ända från start till sista droppen bränsle

NITTRO RACING skapar glädje

RC Båtar är jävligt nice.
Om du vill köpa en jävligt pålitlig grym, stor, snabb båt, så tipsar jag 8s Black Jack ifrån Pro Boat
Finns i svenska webshops.
Rekommenderar CNHL 4s lipos 2st i storlek 8000mah , dom har EU warehouse och du får lipona hem på 5dagar utan tull och moms.

Jag har en helt ny Bensin båt på gång, som går på mack soppa och 2% olja.
Får den inom 2v . Stor jäkel, hittade billigt 7tusen på nätet.

Till alla som vill köpa en häftig bil.
Kolla Arrmas 6s bilar . Buggy TYPHON 6s, Eller Infraction 6s sjukt snabb gatubasher, eller Outcast samt Notorious. Dom sista två går göra sjuka stunts med.
Riktigt galna bilar, otroligt härliga, lätta mecka med, och delar finns i Sverige snabbt,
lika med options. Helst ska det vara EXB bilarna i monster, de är med fulla options rollers färdigbyggda. Bara köpa ett servo, extra mottagare om ni har radio redan.
Ni som har 3s lipos kan slänga i två av de och köra 6s
Ja combo behövs ju borstlöst.
Är man galen köper man MAX 6 1650 49size jätte motor kombot, brutal kraft och klarar stora pinions för köra snabbt som en galning.
Annars duger Max 8 42 size kombo väl med till dessa bilar.

Vill man köra en snabb lätt bil på gatan med billiga däck, ta en titt då på Arrma Vendetta 3s. Jävla ös i dom

Men för max stabilitet är Arrma Infraction brutala 6s.

Jag ska tipsa om fler bilar i veckan som är bra, allt ifrån mindre 1500kr bilar till stora runt 6-8 tusen
Citera
2022-05-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
I min tonår hade jag en del Kyosho, dyra skräpprodukter som man borde varna för offentligt.. Nuförtiden har jag Traxxas, skitbra märke! Har för närvarande 2 fungerande av dessa, en monstertryck E-Maxx brushless från 2010 som än idag håller riktigt bra trots mkt körning så bra kvalité där! Sedan har jag en Spartan-båt, Traxxas också brushless, grym verkligen, riktigt häftig,föredrar faktiskt båtar när det kommer till radiostyrt!

Har en helikopter, icke Traxxas och av träningsmodell för jag är ovan vid grejor som flyger men vill lära mig med tiden att bli bra på det.

Kyosho var ganska klena förut.
Men senaste 5åren har dom blivit riktigt bra.

Traxxas gör väldigt hållbara bilar ja.

Hade en Spartan båt 6s för 4år sen. Var jävla ös i den.
Men sålde den och skaffade en Pursuit 6s , den väger mer, är i glasfiber, går stabilare, men exakt lika fort, Har en brutal combo i den. Stor leopard motor och stort 200amp esc
Jag kan få med annan propeller så den gör 10blås mer än Spartan.
Just den propellern är dyr 85us dollar, och måste tas ifrån USA,. med moms, frakt landar man runt 1300kr, mkt för en propeller, men då går det ju seriöst undan. Och båten är så jäkla stabil så den förtjänar det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in