2022-05-04, 01:03
Medlem
Ponera att man har tagit csn lån under tiden man studerar och att lånet uppgår till ca 400 tkr.
Hur kommer detta lån att påverka din privatekonomi?

vad jag försöker söka svar på kan sammanfattas i följande frågor:

1.Hur mycket är räntan som man kommer att betala per år ?
2.Hur mycket är det lägsta beloppet som man kan betala per mån/år?
3.Påverkar csn lånet tex dina möjligheter att ta ett bolån eller ett företagslån eller ett lån för att investera i tex företagsprojekt m.m.
4:Vad händer ifall man inte betalar csn lån?
5: vad är den vanligaste summan som vanligt folk väljer när det gäller att betala sitt csn lån?
6: är csn lån ett "förlåtande lån" eller betraktar man csn lån precis som alla andra vanliga lån?
7: när börjar man betala av lånet är det först efter man har tagit examen? efter hur lång tid efter examen?
8:slutligen undrar jag om det är et bra ide att ta csn lån under 1 år för att använda det kapital som grund för framtida sparande ?

tacksam för alla svar.
Senast redigerad av swefinans 2022-05-04 kl. 01:06.
Citera
2022-05-04, 01:15
Medlem
1. 0% (2022) fastställs av regeringen varje år
2. Beror hur mycket du lånat och ålder ca 600kr tror jag/månad.
3. Ja, tror inte det syns på en kreditupplysning men rådgivaren kommer garanterat fråga och kommer säkerligen påverka hur mycket du kan låna
4. Du får en påminnelse och måste betala en avgift på ca 450kr, sen blir det kravbrev/kronofogden.
5. Ingen aning hur andra gör, min brorsa betalade sitt inom loppet av 2 år, studerade 5år, jag studerar fortfarande.
6. CSN är förlåtande på så sätt att om du saknar inkomst så kan du välja att göra en nedsättning av studielånet. Dvs. 0kr/månad. (Tills du får en inkomst).

Ja det tycker jag.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-05-04 kl. 01:31.
Citera
2022-05-04, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
1. 0% (2022) fastställs av regeringen varje år
2. Beror hur mycket du lånat och ålder ca 600kr tror jag/månad.
3. Ja, tror inte det syns på en kreditupplysning men rådgivaren kommer garanterat fråga och kommer säkerligen påverka hur mycket du kan låna
4. Du får en påminnelse och måste betala en avgift på ca 450kr, sen blir det kravbrev/kronofogden.
5. Ingen aning hur andra gör, min brorsa betalade sitt inom loppet av 2 år, studerade 5år, jag studerar fortfarande.
6. CSN är förlåtande på så sätt att om du saknar inkomst så kan du välja att göra en nedsättning av studielånet. Dvs. 0kr/månad. (Tills du får en inkomst).

Ja det tycker jag.

Ok tack.
Citera
2022-05-04, 08:28
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
3. Ja, tror inte det syns på en kreditupplysning men rådgivaren kommer garanterat fråga och kommer säkerligen påverka hur mycket du kan låna.

Det syns, hur mycket det påverkar är oklart.
Citera
2022-05-04, 08:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis

När man ansöker om bolån så finns det en ruta för just CSN-lån så visst påverkar det men har ingen aning om hur mycket. Är väl annars det bästa lånet man kan ha skulle jag säga om man nu fått ut något av sina studier ska tilläggas.
Citera
2022-05-04, 15:03
Medlem
1.Hur mycket är räntan som man kommer att betala per år ? Lägst av alla dina lån
2.Hur mycket är det lägsta beloppet som man kan betala per mån/år? ca 600kr per månad. Betalas kvartalsvis ca 1800kr per kvartal.
3.Påverkar csn lånet tex dina möjligheter att ta ett bolån eller ett företagslån eller ett lån för att investera i tex företagsprojekt m.m. Syns inte som ett krditlån eller annat lån. Bankerna oroar sig inte över ett csn lån. Bättre ta CSN när du studerar än att inte ta det. Behöver du det inte så sparar du det och använder vid framtida boköp.
4:Vad händer ifall man inte betalar csn lån? Du hamnar till slut hos KF.
5: vad är den vanligaste summan som vanligt folk väljer när det gäller att betala sitt csn lån? Betala aldrig mer än du måste. Det är ett förmånligt lån så att betala mer än du måste är en ekonomisk nackdel.
6: är csn lån ett "förlåtande lån" eller betraktar man csn lån precis som alla andra vanliga lån? Bästa lånet du kan ha.
7: när börjar man betala av lånet är det först efter man har tagit examen? efter hur lång tid efter examen? Året efter examen har jag för mig.
8:slutligen undrar jag om det är et bra ide att ta csn lån under 1 år för att använda det kapital som grund för framtida sparande ? Det är det bästa du kan göra. Allt annat är dumt.
Citera
2022-05-06, 06:53
Medlem
2. De andra i tråden har säkert rätt men som exempel: jag tog fullt lån i ca 5 år och betalar lite drygt 1000 kr/månad.
5. Skulle tro att de allra flesta väljer att betala årsbeloppet, per månad eller kvartal. Har de dåligt ställt lär de ansöka om nedsättning. Det finns som andra sagt ingen vinst med att betala av snabbare eftersom du för tillfället får högre ränta på nästan vilket sparkonto som helst om du låter dina pengar ligga där istället för att betala av CSN med dem. Hellre då betala av t ex bolån i förtid, men det är ett ämne för en annan tråd.
7. Om jag minns rätt, ett år efter att du inte tar studiemedel längre. Har alltså inget med examen att göra. Du kan ju ta examen men fortsätta plugga något annat eller avbryta dina studier utan examen.
8. Tror du att du kan få högre avkastning på börsen än räntan på lånet? I så fall ja. För närvarande är alltså räntan 0%. Det enda som tillkommer är en administrativ avgift på 150 kr om året. Men, räntan lär höjas, troligen redan nästa år. När jag började betala av för 10+ år sedan låg den på 2% om jag minns rätt. Så, gör det gärna men var medveten om vad det innebär. Sen lär det finnas folk som tycker att du ”utnyttjar” lånet men skit i dom. Du måste ju inte berätta för kreti och pleti om du inte vill. Folk har så mycket fördomar om lån och krediter.
Citera
2022-05-08, 21:50
Medlem
Citat:

Nej, det syns inte i en kreditupplysning. Har du inget studielån eller har du aldrig fått en kreditupplysning tagen på dig? Då hade du vetat...
Citera
2022-05-09, 08:55
Medlem
Citat:
Nej, det syns inte hos bankernas kreditupplysning (via UC). Däremot är det med som fråga när du ansöker om lån i banken. Totala skulden är inte intressant för banken utan endast hur mycket du betalar i månaden. Den summan räknas bort i "kvar att leva på-kalkylen", så den påverkar möjligheten till bolån. Är du befintlig kund i banken kan banken kontrollera mot betalningar till CSN, är det en ny bank kan den inte kontrollera någonting, och du kan därmed strunta i att uppge csn utan några problem.
Citera
2023-11-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Nej, det syns inte hos bankernas kreditupplysning (via UC). Däremot är det med som fråga när du ansöker om lån i banken. Totala skulden är inte intressant för banken utan endast hur mycket du betalar i månaden. Den summan räknas bort i "kvar att leva på-kalkylen", så den påverkar möjligheten till bolån. Är du befintlig kund i banken kan banken kontrollera mot betalningar till CSN, är det en ny bank kan den inte kontrollera någonting, och du kan därmed strunta i att uppge csn utan några problem.
Kan man bli nekad CSN om man har hög inkomst? har en kille i min klass som påstår att han fick inte CSN pga att han tjänar för mycket
Citera
2023-11-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horungen117
Kan man bli nekad CSN om man har hög inkomst? har en kille i min klass som påstår att han fick inte CSN pga att han tjänar för mycket
Ja, och gränsen är inte särskilt hög. Tror att redan vid 18000 i månaden (före skatt) så får man minskat CSN, ju mer du tjänar desto lägre CSN får du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in