2022-04-30, 19:51
Medlem
Hej!

Ponera att en mormor går bort. Hon hade tre barn, varav två av dem har gått bort före henne. Så ett barn och fem barnbarn finns.

Ponera att arvet är på 1 MSEK.

Har jag förstått det rätt att det barnet som finns kvar får 50% av arvet, dvs 500 tkr, medan resterande (barnbarnen) får dela på 50%, dvs 500 tkr?

Blir inte riktigt klok på Google.
Citera
2022-04-30, 20:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Hej!

Ponera att en mormor går bort. Hon hade tre barn, varav två av dem har gått bort före henne. Så ett barn och fem barnbarn finns.

Ponera att arvet är på 1 MSEK.

Har jag förstått det rätt att det barnet som finns kvar får 50% av arvet, dvs 500 tkr, medan resterande (barnbarnen) får dela på 50%, dvs 500 tkr?

Blir inte riktigt klok på Google.

Alla 3 barnen ärver 1/3 om det inte finns ett testamente som säger nåt annat. Är ett eller fler barn döda får deras barn dela på förälderns 1/3.

Om vi kallar det levande barnet A och de döda barnen B och C - hur många barn var har B och C?
Citera
2022-04-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Alla 3 barnen ärver 1/3 om det inte finns ett testamente som säger nåt annat. Är ett eller fler barn döda får deras barn dela på förälderns 1/3.

Om vi kallar det levande barnet A och de döda barnen B och C - hur många barn var har B och C?

Tack snälla för hjälpen! Du verkar ha koll. Uppskattas. Då förstår jag lite mer hur det funkar. Kom på mig själv att jag skrev lite fel i början också. Barnbarnet vars förälder lever ärver ju inget. Så finns fyra barnbarn som ärver om jag förstår det rätt.

A, barnet som lever, har 1 barnbarn.
B, C, som är avlidna, har 2 barnbarn vardera.

Så enligt din uträkning:

A får 333 tsek.
B och C's barnbarn ärver 50% av 333 tsek x2 (tot 666tsek), dvs 166.5 tsek.
Citera
2022-04-30, 20:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Tack snälla för hjälpen! Du verkar ha koll. Uppskattas. Då förstår jag lite mer hur det funkar. Kom på mig själv att jag skrev lite fel i början också. Barnbarnet vars förälder lever ärver ju inget. Så finns fyra barnbarn som ärver om jag förstår det rätt.

A, barnet som lever, har 1 barnbarn.
B, C, som är avlidna, har 2 barnbarn vardera.

Så enligt din uträkning:

A får 333 tsek.
B och C's barnbarn ärver 50% av 333 tsek x2 (tot 666tsek), dvs 166.5 tsek.

Dina summor är avrundningar, så för att göra det mer korrekt och lite lättläst för nån fler som undrar:

Barnet A: 1/3 av 1 miljon = 333 333 kr

Barnen till B = Tillsammans 1/3 av 1 miljon. Dvs 166 666 kr var. (1 miljon delat med 3 och sen delat med 2)

Barnen till C: Tillsammans 1/3 av 1 miljon. Dvs 166 666 kr var.

Det femte barnbarnet (barn till A) ärver inget.
Citera
2022-04-30, 22:53
Medlem
Så här säger en sida på nätet

https://lavendla.se/juridik/familjer.../brostarvinge/

Citat:
Bröstarvinge är det juridiska begreppet som används för att benämna den närmaste arvingen till någon som avlidit. Bröstarvinge är i många fall synonymt med barn, men även barnbarn och barnbarnsbarn kan vara bröstarvingar. Bröstarvingar tillhör den första arvsklassen och kan aldrig lämnas arvlösa. Om den avlidne efterlämnar flera bröstarvingar ärver de lika mycket, om inte ett testamente som säger annat finns.

Citat:
Vem är bröstarvinge?

Definitionen av bröstarvinge inkluderar den avlidnes barn och den avlidnes barnbarn om den avlidnes barn gått bort, och så vidare. Definitionen omfattar både biologiska och adopterade barn. Fosterbarn och bonusbarn räknas dock inte som bröstarvingar eftersom de saknar arvsrätt enligt lag.

Sedan är det inte riktigt sant att man aldrig kan bli lämnad helt arvlös.
Har den avlidne bott i ett annat EU-land mer än sex månader så är det detta lands arvsregler som gäller.
Så kanske det finns ett EU-land med rätten att förneka sina barn eller barnbarn något arv överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in