Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-04-30, 13:03
Medlem
Har idag alla mina pengar i Avanza och SEB men skulle vilja sprida mina pengar och investeringar på lite banker ifall något skulle hända med de två företagen, i händelse av krig till exempel.

Vilka bankkonton som ägs av utländska företag och därmed är skyddade ifall Sverige drabbas av en katastrof kan man som svensk enkelt öppna?

De enda två jag kommer på på rak arm är kryptobörserna Coin och Binance. Men skulle gärna vilja ta tips på fler.
Citera
2022-04-30, 13:08
Både Coinbase (som jag antar att du menar) och Binance är centraliserade växlingskontor för krypto. Om det skulle bli en någon katastrof i Sverige skulle nog dessa kunna spärras relativt enkelt.

Om du pratar om krypto så bör du snarare flytta de till en egen plånbok. Klassiskt bankväse? Där är man nog klippt helt.
Citera
2022-04-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Både Coinbase (som jag antar att du menar) och Binance är centraliserade växlingskontor för krypto. Om det skulle bli en någon katastrof i Sverige skulle nog dessa kunna spärras relativt enkelt.

Om du pratar om krypto så bör du snarare flytta de till en egen plånbok. Klassiskt bankväse? Där är man nog klippt helt.

Varför skulle Coinbase och Binance gå ner om det blir katastrof i Sverige? De har väl inga servrar eller mycket personal här?

Och jag menar inte krypto utan bara platser dit man kan flytta pengar. Helst vanliga bankkonton där man kan investera dom som på Avanza. Men där servrar och personal till största del ligger utanför Sverige.
Citera
2022-04-30, 13:49
Medlem
Lunar är danskägt, och insättningarna där omfattas av insättningsgarantin.
Citera
2022-04-30, 14:09
Citat:
Ursprungligen postat av wallstraight
Varför skulle Coinbase och Binance gå ner om det blir katastrof i Sverige? De har väl inga servrar eller mycket personal här?

Och jag menar inte krypto utan bara platser dit man kan flytta pengar. Helst vanliga bankkonton där man kan investera dom som på Avanza. Men där servrar och personal till största del ligger utanför Sverige.
Nej, inte nedstängt pga servrar - däremot har kanske regeringen ett intresse av att blockera handel med krypto i en kristid pga diverse anledningar.
Citera
2022-04-30, 14:21
Medlem
sucuks avatar
Revolut, N.26 och Wise borde uppfylla önskemålen.
Citera
2022-04-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Lunar är danskägt, och insättningarna där omfattas av insättningsgarantin.

Yes, och för att inte glömma 1,05% sparränta som utbetalas till dig månadsvis utan att behöva låsa pengarna. Gratis att öppna konto och gratis bankomatkort.
Citera
2022-04-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Yes, och för att inte glömma 1,05% sparränta som utbetalas till dig månadsvis utan att behöva låsa pengarna. Gratis att öppna konto och gratis bankomatkort.
Men läskigt att de inte använder sig av Bank-ID.
Citera
2022-04-30, 14:40
Medlem
Citat:

Jag håller faktiskt med dig där! Får hoppas att det kommer inom kort.
Citera
2022-04-30, 14:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Om man vill ha något som funkar oavsett vad svenska staten eller banker hittar på så borde bankid vara det sista man vill ha?
Citera
2022-04-30, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om man vill ha något som funkar oavsett vad svenska staten eller banker hittar på så borde bankid vara det sista man vill ha?
Anser att svenska Bank-ID fungerar toppen.

Men litar inte på en fyrsiffrig kod till en bank för ett sparkonto.

Och vad menar du att svenska staten har med Bank-ID att göra?
Citera
2022-04-30, 14:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Anser att svenska Bank-ID fungerar toppen.

Men litar inte på en fyrsiffrig kod till en bank för ett sparkonto.

Inte i ett vidare perspektiv, om du blir persona non grata i statens ögon så stängs ditt bankid av på två röda sekunder.

Bankid är dessutom väldigt känsligt, minsta lilla störning så går skiten ner. En första åtgärd vore att förstatliga det och se till att redundans finns.

Edit: Jag hävdar att bankid idag har blivit systemkritiskt, därmed borde det förstatligas så att vi inte är beroende av enskilda bankers godtycke för identitetshandlingar av denna kaliber.

Tyvärr tänker ytterst få utanför lådan, men det är precis det som krävs för att hitta de lösningar TS frågar efter.
Senast redigerad av sucuk 2022-04-30 kl. 15:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in