• 1
  • 2
2022-04-29, 18:59
Medlem
Privattaxins avatar
Jag har i detta nu minus 8000:- på kontot och jag har fått förklarat för mig att köp som jag gjort tidigare har lyckats dragits först nu, så jag har handlat i tron om att jag faktiskt hade den summan på banken som jag hade men egentligen så var nettosumman alltså minus 8000:-. Nu undrar jag hur fan detta kan vara tillåtet. Om man gör ett stort köp dag 1 som inte reserveras så kan man ju spendera pengar dag 2 som man egentligen inte har?

Hur ser bankernas villkor ut för sådant här? Är du också drabbad och vad kan vi göra för att lösa detta??
Citera
2022-04-29, 19:01
Medlem
insvepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Hur ser bankernas villkor ut för sådant här?

Det framgick nog i det finstilta som du skrev under på då du skaffade ditt kort.

Du kan få svårt att få huslån och liknande vid ett senare skede om du övertrasserar ditt kort, så ordna upp detta snarast är mitt tips.
Citera
2022-04-29, 19:04
Medlem
Schmisss avatar
Det är ett mycket allvarligt problem. I princip skulle du ha kunnat handla för hur mycket som helst givet att "saldot varit fruset" (alltid haft pengar).
Citera
2022-04-29, 19:06
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Du får göra som kunderna hos Swedbank, avvakta bara så då ordnar det sig till slut.
Citera
2022-04-29, 19:08
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Du får göra som kunderna hos Swedbank, avvakta bara så då ordnar det sig till slut.
Inte samman problem
Ts verkar ha 0 koll på sina köp och ekonomi
Citera
2022-04-29, 19:11
Medlem
Kortköp kan dras uppåt ett år i efterhand, men det är sällsynt.
Du har handlat för mer pengar än du hade och ligger därför back, man förväntas ha koll och inte övertrassera konton
Citera
2022-04-29, 19:19
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Inte samman problem

Tack, jag läste bara rubriken och sen första raden, då tänkte jag på Swedbank som hade liknande problem idag, men sen dök det tydligen något helt annat nu i samma veva av TS.
Citera
2022-04-29, 19:19
Medlem
Citat:
Jag har i detta nu minus 8000:- på kontot och jag har fått förklarat för mig att köp som jag gjort tidigare har lyckats dragits först nu, så jag har handlat i tron om att jag faktiskt hade den summan på banken som jag hade men egentligen så var nettosumman alltså minus 8000:-.
Du gör alltså ett stort köp. Sen/Efter någon dag kollar du ditt konto och ser att 8000kr inte har dragits alternativt har så dålig koll på din ekonomi att du inte har en aning om om när pengar kommer in eller dras.

Citat:
Nu undrar jag hur fan detta kan vara tillåtet.
Hur vad kan vara tillåtet? Att göra kortbetalningar? Hur ska banken veta att det finns ett köp som inte har reserverats? Tycker du att de ska spärra betalningar bara för att det kanske finns köp som inte har skickats ännu? För att folk handlar över sina tillgångar och skyller på banken?

Citat:
Om man gör ett stort köp dag 1 som inte reserveras så kan man ju spendera pengar dag 2 som man egentligen inte har?
Ja? Du är ju fortfarande betalningsskyldig, eller tror du att du har hittat en genväg till gratis pengar?

Citat:
Hur ser bankernas villkor ut för sådant här? Är du också drabbad och vad kan vi göra för att lösa detta??
Bankens villkor är väl att du får betala för de köp du gör med ditt kort? Lösning? Skaffa en god man som sköter om din ekonomi är mitt tips. En veckopeng kanske du klarar av att hantera?
Citera
2022-04-29, 19:32
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Det framgick nog i det finstilta som du skrev under på då du skaffade ditt kort.

Du kan få svårt att få huslån och liknande vid ett senare skede om du övertrasserar ditt kort, så ordna upp detta snarast är mitt tips.
Hur fixar jag det då?
Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss
Det är ett mycket allvarligt problem. I princip skulle du ha kunnat handla för hur mycket som helst givet att "saldot varit fruset" (alltid haft pengar).
Fan! Att man inte visste hur det låg till innan skulle gått och tagit ut flera hundra miljoner ur en bankomat och sedan hävda att jag blev tvingad.
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Det kommer ordna sig först nästa lön om jag inte kan lura banken på nåt sätt så jag får tillbaka min para.
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Inte samman problem
Nej jag har koll.
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Kortköp kan dras uppåt ett år i efterhand, men det är sällsynt.
Du har handlat för mer pengar än du hade och ligger därför back, man förväntas ha koll och inte övertrassera konton
Jag trodde att jag hade fått extra i lön eller skatteåterbäring eller nåt för jag hade runt 10000:- kvar när alla räkningar var betalda och det händer ALDRIG. Jag handlade dock upp pengarna. Håller inte med om att det skulle vara mitt ansvar.
Citera
2022-04-29, 19:38
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Jag har i detta nu minus 8000:- på kontot och jag har fått förklarat för mig att köp som jag gjort tidigare har lyckats dragits först nu, så jag har handlat i tron om att jag faktiskt hade den summan på banken som jag hade men egentligen så var nettosumman alltså minus 8000:-. Nu undrar jag hur fan detta kan vara tillåtet. Om man gör ett stort köp dag 1 som inte reserveras så kan man ju spendera pengar dag 2 som man egentligen inte har?

Du löser det genom att ha tillräckligt med pengar på ditt konto som täcker dina köp.
Citera
2022-04-29, 19:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hur fixar jag det då?
Prata med kundtjänsten om de kan vänta till nästa lön men det verkar inte som att du har sparpengar så i värsta fall får du sälja det du har av värde, be släkt och vänner om hjälp och sedan byta bank för Nordea, Swedbank och till viss del S|E|B är kända för att ha mycket problem.
Citera
2022-04-29, 20:01
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Hur fixar jag det då?

Fan! Att man inte visste hur det låg till innan skulle gått och tagit ut flera hundra miljoner ur en bankomat och sedan hävda att jag blev tvingad.

Det kommer ordna sig först nästa lön om jag inte kan lura banken på nåt sätt så jag får tillbaka min para.

Nej jag har koll.

Jag trodde att jag hade fått extra i lön eller skatteåterbäring eller nåt för jag hade runt 10000:- kvar när alla räkningar var betalda och det händer ALDRIG. Jag handlade dock upp pengarna. Håller inte med om att det skulle vara mitt ansvar.

Du har koll men handlar för 8000:- utöver det du har?

Hur är det koll?

Att säga "jag trodde" funkar inte. Eget ansvar när man är vuxen du vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in