Citat:
Ursprungligen postat av
Privattaxin
Jag har i detta nu minus 8000:- på kontot och jag har fått förklarat för mig att köp som jag gjort tidigare har lyckats dragits först nu, så jag har handlat i tron om att jag faktiskt hade den summan på banken som jag hade men egentligen så var nettosumman alltså minus 8000:-.
Du gör alltså ett stort köp. Sen/Efter någon dag kollar du ditt konto och ser att 8000kr inte har dragits alternativt har så dålig koll på din ekonomi att du inte har en aning om om när pengar kommer in eller dras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Privattaxin
Nu undrar jag hur fan detta kan vara tillåtet.
Hur vad kan vara tillåtet? Att göra kortbetalningar? Hur ska banken veta att det finns ett köp som inte har reserverats? Tycker du att de ska spärra betalningar bara för att det kanske finns köp som inte har skickats ännu? För att folk handlar över sina tillgångar och skyller på banken?
Citat:
Ursprungligen postat av
Privattaxin
Om man gör ett stort köp dag 1 som inte reserveras så kan man ju spendera pengar dag 2 som man egentligen inte har?
Ja? Du är ju fortfarande betalningsskyldig, eller tror du att du har hittat en genväg till gratis pengar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Privattaxin
Hur ser bankernas villkor ut för sådant här? Är du också drabbad och vad kan vi göra för att lösa detta??
Bankens villkor är väl att du får betala för de köp du gör med ditt kort? Lösning? Skaffa en god man som sköter om din ekonomi är mitt tips. En veckopeng kanske du klarar av att hantera?