Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-12, 08:16
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flafleflowey
Ok, så detta är mitt första inlägg på Flashback. Svenska är inte mitt modersmål så vissa grammatiska fel kan förekomma. Ok, sedan jag började läsa här på flashback har jag börjat tänka: Om svenskar är väldigt rasister eller om det bara är någon white trash som klagar och skyller på invandrare för allt som är fel med Sverige.

Jag har inte blivit kallad med något namn i ansiktet och personligen har jag aldrig trott att någon är bättre än jag. Dels är det för att jag är kristen och tror att jag är ett Guds barn (säg vad du vill om det) eller kanske hur jag är uppfostrad. Dels för att vi alla är ass wipers så jag vet att ingen är bättre än någon. Jag har inte märkt att någon har varit rasist mot mig heller, men det betyder inte att någon inte har varit det, de kan ha haft det i tanken. Jag är från Eritrea och har en lite ljusare hy, så folk har lite svårt att placera mig i för sig. Vissa antar att jag är från Indien, Mexiko, Sydamerika och andra aäger att jag är afrikan.

Det är inte lätt att invandra till Sverige. Att lämna allt bakom sig, lämna vänner, familj, släkt, hem, kultur, tillhörigheter man har i sitt hemland. Och sedan börja allt från ingenting här. Jag kan förstår en viss av er ilska ni har mot invandrare okså, med tanken på det som hände under påsken. Men ingen diskuterar hur skolan har svikit dessa människor. Ungdomar som är födda i sverige och inte förstår hur yttrandefrihet fungerar. Ingen frågar varför dessa människor är så arga på Sverige. Bara dumma uttalande här på flashback om återvandring eller hat som inte löser någonting. Vill du att Sverige ska se ut som USA om 100 år, där grupp mot grupp slåss om ideologi eller mänsklighet hela tiden.

Tillbaka till min fråga är ni så rasister eller är det bara ilska? Skyller ni allt på invadrare? Hur vill ni lösa "problem med Invadrare" när kommer ni att sluta prata om invadrare och se dessa problem som svensk problem.
Jag tycker så här, det finns både vettiga människor som ser de uppenbara problemen med massinvandringen och så finns det riktiga rasister på nätet. Dessa är bittra gubbar/kärringar som förmodligen inte är nöjda med sina egna liv och tar ut sitt hat på andra istället. Det gäller även kvinnohatare. Den kategorin är bara avskum, som hatar andra nationaliteter och önskar andra död. De borde ta en titt på sig själva istället.

Det finns verkliga problem med massinvandringen såsom ökad kriminalitet sedan 2015 och även vissa saker som jag tycker är orättvisa som att flyktingarna får för mycket i barnbidrag, har hört att man kan få körkortet betalt, förtur i bostadsköer. Jag ser även vissa problem med demografin & islam och det sägs att det finns högre krafter som vill destabilisera Europa och den vita befolkningen på det sätt vi sett. De där sakerna var något som upprörde även mig i början, alla överfallsvåldtäkter och dyl men nu bryr man sig inte längre. Det hjälper inte att bli arg & lägga energi på det.

Är inte fördomsfri men försöker alltid att bedöma varje människa för sig, det är det enda vettiga, vare sig någon är från Eritrea, annan invandrare eller svensk. Mina erfarenheter är att det finns bra och dåligt folk inom alla nationaliteter och det finns många otrevliga bittra svenskar (I assume) på flashan. Det kan vara bra att endast läsa i delforum som får en att må bra och undvika delforum som invandring etc. Jag känner ett par fina personer från ditt land och umgås hellre med snälla än med elaka personer. De snälla tar fram det bästa i en, de dåliga det sämsta i en.

Och jag menar inte att vara taskig men jag tycker nog inte att Sverige som land har gjort nåt fel i just den frågan, det är alltid föräldrarnas ansvar att disciplinera sina barn och göra dem till goda samhällsmedborgare som inte kaosar och bränner bilar. Sverige har dock haft en dålig invandrarpolitik, dvs att man varit för slapp, tagit emot för många flyktingar och migranter, har slappa regler tex när någon får avslag så får de stanna i landet och överklaga gång på gång. Och från det jag läst så betraktas man fortfarande som flykting fast man senare åker till hemlandet på semester. Det är också ganska riskfritt att begå brott, låga straff bla. Det är väl de sakerna som gör en del upprörda, slappheten hos de svenska politikerna. Man jämför ofta med att Danmark är ett klokare land. Sedan finns det även svenskar som inte ser några problem alls med invandrare och invandringen. Jag tror att in real life är det få som vågar bete sig rasistiskt mot mörkhyade och invandrare, det är lite tabu här i Sverige. På nätet är folk dock "modiga" då de är anonyma. Irl hade dessa kissat ner sig då deras rasism eller kvinnohat hade fått konsekvenser på arbetsplatsen och bland bekanta.
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-05-12 kl. 09:05.
Citera
2023-01-28, 10:53
  #206
Avstängd
Sportlabans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flafleflowey
Ok, så detta är mitt första inlägg på Flashback. Svenska är inte mitt modersmål så vissa grammatiska fel kan förekomma. Ok, sedan jag började läsa här på flashback har jag börjat tänka: Om svenskar är väldigt rasister eller om det bara är någon white trash som klagar och skyller på invandrare för allt som är fel med Sverige....

...Det är inte lätt att invandra till Sverige. Att lämna allt bakom sig, lämna vänner, familj, släkt, hem, kultur, tillhörigheter man har i sitt hemland. Och sedan börja allt från ingenting här...

Några saker. Är du ute efter sympatier? Vi har inte bett er komma hit. Tycker ni det är besvärligt är det ert egenskapade problem ni får ansvara för själva. Skyll er själva eller skyll på era föräldrar. Vi svenskar gar aldrighaft med er att göra. Bland annat för att vi inte vill.

Ni är ju själva rasister så dra åt helvete.
Citera
2023-01-28, 11:00
  #207
Medlem
HLundborgs avatar
Nej. Ut!
Citera
2023-01-30, 09:25
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flafleflowey
Tillbaka till min fråga är ni så rasister eller är det bara ilska? Skyller ni allt på invadrare? Hur vill ni lösa "problem med Invadrare" när kommer ni att sluta prata om invadrare och se dessa problem som svensk problem.
Rasism är ett svepskäl för invandrare att skylla sin dåliga integrationsförmåga på.

Vi är starkt för diskriminering av främmande kulturella element som könsstympning, barngifte, korruption o.s.v.

Dessutom är vi människor, vilket gör att det krävs generaliseringar för att förstå vår omvärld.

Om det finns en överrepresentation av dålig språkvård eller avskyvärda kulturella sedvänjor hos en grupp så är det så man minns den gruppen.

Svenskar är snart utrotade. Då kan du dansa på våra gravar.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-01-30 kl. 09:31.
Citera
2023-01-30, 09:29
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flafleflowey
Det där med polisen är bara skit och det var därför jag skrev att man ska se dem problem som ett svenskt problem och inte bara för invandrare. Hur skulle det kännas för dig om det fanns poliser överallt i din närhet, 500 ?? Det är blir som det är Kina, ingen frihet.
Så ni kan inte följa lagen eller stå på polisens sida? Det kanske är en delorsak till vad du förvrängt till rasism i din föreställningsvärld?
Citera
2023-01-30, 09:37
  #210
Medlem
Stormkappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Svensken är inte mer rasist än någon annan nationalitet. Om någon eldar upp min bil eller våldtar min dotter så blir jag ursinnig på denne. Om en hel släkt både våldtar och bränner bilar så blir jag hämndgirig. Om ett helt folkslag eller en hel religion våldtar och bränner bilar så blir jag rasist. Vad är det för fel med det? Det är inte direkt raketforskning att se sambanden. Svensken var inte rasist från början, det blev svensken någonstans utmed vägen.... man kan undra varför?

Exakt, de flesta jag känner avskyr araber men har noll eller är positivt inställda till t.ex asiater och det är för att folkgrupper ofta förtjänar sitt rykte och fördomarna (som ofta blir bekräftade) finns av en orsak
Citera
2023-01-30, 10:07
  #211
Medlem
Ordet rasist är ett viktigt och starkt ord som dessvärre ständigt missbrukas och även misstolkas. Den goda grundtanken är att bedöma varje person individuellt. Men fungerar inte i praktiken. Allt skit som idag händer i samhället är invandrarrelaterat. Lätt då att tappa bort den bra invandrargruppen som jobbar och vill ge sina barn en bra framtid.
Jag håller inte med TS att alla svenskar skulle vara rasister, men väldigt många av oss har åsikter om vår vansinniga invandringspolitik. Vilket inte alltid är politiskt korrekt att säga utan att få epitetet ” rasist”. Detta faktum att de flesta svenskar nästan skiter på sig om ordet rasism kommer upp utnyttjas av många invandrare. Mer förr än nu, men likväl fortfarande en slags affärside’. Exempelvis hade vi en svart odräglig kvinna på jobbet som ingen orkade med. Gnäll och tjaffs och hela tiden agerade offer. Självklart var alla vi andra rasister. Facket klev in. Vet inte exakt hur det gick men en dag drog den svarta kvinnan vidare, med ett leende på läpparna.
I mina ögon var kvinnan bara skitjobbig och passade inte in. Är det rasism? Knappast.
Men vad gjorde det med mig? Jo, nu när jag själv anställer folk är jag väldigt försiktig med svarta människor. Är det rasism? Ja, kanske. Och kanske bara mänskligt.
Citera
2023-01-30, 10:23
  #212
Medlem
Om man är rasist bara för att man hatar och vill döda alla apniggers i världen, ja då kanske jag är rasist helt enkelt
Citera
2023-01-30, 10:36
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flafleflowey
Ok, så detta är mitt första inlägg på Flashback. Svenska är inte mitt modersmål så vissa grammatiska fel kan förekomma. Ok, sedan jag började läsa här på flashback har jag börjat tänka: Om svenskar är väldigt rasister eller om det bara är någon white trash som klagar och skyller på invandrare för allt som är fel med Sverige.

Jag har inte blivit kallad med något namn i ansiktet och personligen har jag aldrig trott att någon är bättre än jag. Dels är det för att jag är kristen och tror att jag är ett Guds barn (säg vad du vill om det) eller kanske hur jag är uppfostrad. Dels för att vi alla är ass wipers så jag vet att ingen är bättre än någon. Jag har inte märkt att någon har varit rasist mot mig heller, men det betyder inte att någon inte har varit det, de kan ha haft det i tanken. Jag är från Eritrea och har en lite ljusare hy, så folk har lite svårt att placera mig i för sig. Vissa antar att jag är från Indien, Mexiko, Sydamerika och andra aäger att jag är afrikan.

Det är inte lätt att invandra till Sverige. Att lämna allt bakom sig, lämna vänner, familj, släkt, hem, kultur, tillhörigheter man har i sitt hemland. Och sedan börja allt från ingenting här. Jag kan förstår en viss av er ilska ni har mot invandrare okså, med tanken på det som hände under påsken. Men ingen diskuterar hur skolan har svikit dessa människor. Ungdomar som är födda i sverige och inte förstår hur yttrandefrihet fungerar. Ingen frågar varför dessa människor är så arga på Sverige. Bara dumma uttalande här på flashback om återvandring eller hat som inte löser någonting. Vill du att Sverige ska se ut som USA om 100 år, där grupp mot grupp slåss om ideologi eller mänsklighet hela tiden.

Tillbaka till min fråga är ni så rasister eller är det bara ilska? Skyller ni allt på invadrare? Hur vill ni lösa "problem med Invadrare" när kommer ni att sluta prata om invadrare och se dessa problem som svensk problem.

Det är föräldrarna till invandrare som sviker sina barn genom att dom inte ser till att dom klarar skolan och lär sig att bete sig. Skolan och lärarna kan bara ge er informationen och vilka mål som gäller. Sen är det föräldrar och personerna i sig som är i ansvar att lära sig materialet. Jag förstår att det är mycket svårare att lära sig en utbildning på ett annat språk än på modersmål och det är beklagligt. Men många invandrare klarar detta och jag har absolut inget emot dessa och trivs att jobba med invandrare som kan språket och är schyssta. De jobbar sköter sig som vem som helst. Struntar om dom tror på Allah jawve eller spagetti monstret eller vilken färg dom har. Då de i grunden har blivit uppfostrade till att inneha en duglig moralisk karaktär och skapar gott i det dom gör.

Om dom däremot hemma blir fostrade till att agera som tyranner och likt ett småbarn bara har makt att förstöra saker. Finns det inget direkt vi kan göra åt saken. Att vi ser det som ett svenskt problem förändrar ingenting.
Har inte familjen moral är det väldigt svårt för samhället att lära dom det. Kanske är det omöjligt. Vill man leva ett dygdigt liv går det är lära sig. Men det är ingen annans ansvar än föräldrarna och individen.
Samhällets uppgift numera är att avlägsna de som inte klarar av att varken fostra sig själva eller sina barn till att skapa gott i världen.
Citera
2023-05-11, 14:19
  #214
Medlem
urress avatar
Invandring är inte dåligt. Det ger landet nya intryck och maträtter. Är för invandring men är inte antivit.
Citera
2023-05-11, 14:22
  #215
Medlem
Svenskar i gemen är inte rasister men det räcker att några få procent är rasistiska för att invandrare ska möta rasism i vardagen några gånger per år.
Citera
2023-05-12, 16:07
  #216
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
jag har rest rätt mycket i mitt liv. Men man är den man är. Jag är svensk och jag tänker svenskt och ser svensk ut. det är inte i Malaysia som jag på många sätt tycker är ett underbart land, som jag hör hemma. Som globetrotter )ursäkta om det låter pretentiöst) så är det också en annan sak, men ser sakerutifrån. jag har aldrig blivit på djupet god vän med en thailändare eller en japan. Men jag respekterar dem ändå.

Riktigt goda vänner till mig är svenskar norrmän och engelsmän.

.på senare år har jag blivit mer pessimistisk. det land som jag kunde längta hem till när jag satt med några engelska polare i Goa -92 FINNS INTE LÄNGRE. och den folkgrupp som jag tycker allra sämst om nämligen araber, har bara VÄLLT in i Sverige. så mer än nånsin nu ser jag ras och färg. Jag ser en somalier och känner att jag har absolut inget gemensamt med honom. Jag ser en grupp araber som gapar och skriker och blir i det närmsta äcklad. vad gör ni här? Vi tycker inte om er, ni tycker inte om oss. ÅK HEM, det här är inte ert land, er kultur, ni förstår inget av den.

Jag blir inte nyfiken (som jag kunde bli förr), jag vill bara ha mitt land i fred.
Vi har också blivit itutade att "vi inte har något eget land", detta är så fruktansvärt vidrigt och som berest så vet jag hur JÄVLA viktigt det är att ha ett land, ett hem! Folk runtom i världen är nationalistiska och tycker andra utifrån är suspekta och ibland till och med så lågt att "de är fula och smutsiga". Du vill t ex inte veta vad japaner anser om 1. kineser 2. svarta


vad bryr jag mig om att du kallar oss rasister? de flesta människor runt om i världen är rasister i så måtto att man gillar de som är som en själv, delar samma syn på livet och ser likadana ut. Res ut i världen lite TS och upplev hur DET ÄR. du skiter nog på dej
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback