2022-04-28, 18:16
Medlem
CockWitchs avatar
Jag fattar inte mycket av vad det innebär att riksbanken höjer räntan. Vad får det för konsekvenser på matpriser, bensin, bostadslån, el och så vidare? Det är för att motverka inflationen säger dom om jag förstår det rätt, men när jag läser i media så verkar det som att priserna ändå kommer stiga i och med detta beslut. Varför? Jag fick först intrycket att det var nått bra. Förklara för en nybörjare så det blir begripligt.
Citera
2022-04-28, 18:27
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jag fattar inte mycket av vad det innebär att riksbanken höjer räntan. Vad får det för konsekvenser på matpriser, bensin, bostadslån, el och så vidare? Det är för att motverka inflationen säger dom om jag förstår det rätt, men när jag läser i media så verkar det som att priserna ändå kommer stiga i och med detta beslut. Varför? Jag fick först intrycket att det var nått bra. Förklara för en nybörjare så det blir begripligt.

Räntehöjningar är ett sätt att kyla av lånemarknaden och konsumtionen, och stimulera sparande. För mycket lån och krediter i omlopp har höjt priserna på främst bostäder och konsumtionen ligger på hög nivå. Det är vår hemmaodlade Inflation. Räntehöjningar är ett styrmedel när ekonomin blir överhettat

Det har inget att göra med den omgivande prisinflateringen på varor som det är brist på...inkl. energipriser och matpriser som beror på andra faktorer. Prisinflationen på en hel del matvaror t.ex. kommer att fortsätta öka, eftersom det 1. Är en viss brist på vissa livsmedel. 2. Konsumenten betalar för producenternas ökade kostnader (Elpriset, bränsle, transport,råvaror som producenterna behöver) Maten blir dyrare. Vissa elektronikvaror också, eftersom det dessutom är brist på halvledarkomponenter, som vi dragit med sedan C19 tvingat lock down vissa asiatiska länders produktion, och vi fortfarande inte kommit ikapp efterfrågan
Senast redigerad av Opaque 2022-04-28 kl. 18:35.
Citera
2022-04-28, 18:34
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Räntehöjningar är ett sätt att kyla av lånemarknaden och konsumtionen, och stimulera sparande. För mycket lån och krediter i omlopp har höjt priserna på främst bostäder och konsumtionen ligger på hög nivå.

Det har inget att göra med den omgivande prisinflateringen på varor som det är brist på...inkl. energipriser och matpriser som beror på andra faktorer. Prisinflationen på en hel del matvaror t.ex. kommer att fortsätta öka, eftersom det 1. Är en viss brist på vissa livsmedel. 2. Konsumenten betalar för producenternas ökade kostnader (Elpriset, bränsle, transport,råvaror som producenterna behöver) Maten blir dyrare. Vissa elektronikvaror också, eftersom det dessutom är brist på halvledarkomponenter, som vi dragit med sedan C19 tvingat lock down vissa asiatiska länders produktion, och vi fortfarande inte kommit ikapp efterfrågan

Kyla av konsumtionen? Alltså göra så att folk konsumerar mindre och sen att bostadspriserna kommer att sjunka?
Citera
2022-04-28, 18:41
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Kyla av konsumtionen? Alltså göra så att folk konsumerar mindre och sen att bostadspriserna kommer att sjunka?

Bostadspriserna kommer inte nödvändigvis att sjunka, men det är den ekonomiska teorin som säger att färre kommer att bege sig ut på bostadsmarknaden framöver och bjuda över varandra för att få sitt drömboende. Det kan resultera i sjunkande priser på bostadsmarknaden. Speciellt om köparna har drabbats av tvivel kring den egna ekonomiska situationen och avvaktar hellre ett tag till.

Det är den psykologiska effekten av ett ekonomiskt krismedvetande framöver, som styr väldigt mycket hur folk beter sig med sådana stora investeringar som en ny villa eller en dyr BR.
Citera
2022-04-28, 19:40
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Bostadspriserna kommer inte nödvändigvis att sjunka, men det är den ekonomiska teorin som säger att färre kommer att bege sig ut på bostadsmarknaden framöver och bjuda över varandra för att få sitt drömboende. Det kan resultera i sjunkande priser på bostadsmarknaden. Speciellt om köparna har drabbats av tvivel kring den egna ekonomiska situationen och avvaktar hellre ett tag till.

Det är den psykologiska effekten av ett ekonomiskt krismedvetande framöver, som styr väldigt mycket hur folk beter sig med sådana stora investeringar som en ny villa eller en dyr BR.

Ok. Då är jag väl lite klokare nu då. Jag hoppas inte att priserna sjunker.
Citera
2022-04-29, 07:51
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Finansinspektionen har räknat på detta nyligen och tittat på följande scenarion:

1. Hushållens ränteförväntan ökar med 1 procentenhet
2. Elpriserna 2022 ökar med 100% jämfört med genomsnittet 2021 och sedan ytterligare 50% 2023
3. Hushållen är inte längre beredda att lägga lika mycket inkomst på boende som man gjort under pandemin, utan man går tillbaks till den historiska normen som rådde innan pandemin 2020.

Om samtliga ovan scenarion inträffar så räknar Finansinspektionen med ett prisfall på 34 % för villor och 30 % för bostadsrätter till år 2023. Detta motsvarar ungefär en återgång till priserna som rådde år 2015.

Källa: Finansinspektionens rapport "Den svenska bolånemarknaden - 20 april 2022" framförallt s. 23–25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in