Citat:
Ursprungligen postat av
CockWitch
Jag fattar inte mycket av vad det innebär att riksbanken höjer räntan. Vad får det för konsekvenser på matpriser, bensin, bostadslån, el och så vidare? Det är för att motverka inflationen säger dom om jag förstår det rätt, men när jag läser i media så verkar det som att priserna ändå kommer stiga i och med detta beslut. Varför? Jag fick först intrycket att det var nått bra. Förklara för en nybörjare så det blir begripligt.
Räntehöjningar är ett sätt att kyla av lånemarknaden och konsumtionen, och stimulera sparande. För mycket lån och krediter i omlopp har höjt priserna på främst bostäder och konsumtionen ligger på hög nivå. Det är vår hemmaodlade Inflation. Räntehöjningar är ett styrmedel när ekonomin blir överhettat
Det har inget att göra med den omgivande prisinflateringen på varor som det är brist på...inkl. energipriser och matpriser som beror på andra faktorer. Prisinflationen på en hel del matvaror t.ex. kommer att fortsätta öka, eftersom det 1. Är en viss brist på vissa livsmedel. 2. Konsumenten betalar för producenternas ökade kostnader (Elpriset, bränsle, transport,råvaror som producenterna behöver) Maten blir dyrare. Vissa elektronikvaror också, eftersom det dessutom är brist på halvledarkomponenter, som vi dragit med sedan C19 tvingat lock down vissa asiatiska länders produktion, och vi fortfarande inte kommit ikapp efterfrågan