2022-04-27, 23:05
Medlem
Skulle skicka en överföring till min hyresvärd och han påpekade att det saknades en nolla på min kvittens.

Jag kollade och tyckte det var konstigt för jag var så noga med förra månaden när jag skickade överföringen. Då hade jag inte han som ’sparad mottagare’ och sparade hans uppgifter då medan jag gjorde överföringen. Han fick den då.

Nu denna månad skulle jag använda mig av den funktionen då ’sparad mottagare’ och då på kvittensen så saknas det ju en nolla i kontonumret i början. Dvs. Xxxxx-yyyyyy istället för xxxxx-0yyyyyy. Jag ringde snabbt till handelsbanken och de sa att de inte kunde göra något men att det troligtvis kommer komma till rätt imorgon fredag för det är systemet som förkortar numret. Jag blir väldigt tveksam. Ringde SEB som var mottagaren och de sa att ”eftersom du skrev in rätt clearingsnummer som är vårt men ändå bara 6 siffror vilket vi inte har, vi har 7 siffror så kommer pengarna komma tillbaka till dig inom en till två veckor. Handelsbanken sa att det skulle studsa till mig antingen imorgon eller på måndag. Alltså jag blir jätte nojig. Läste att vissa banker fyller i med extra siffror så att det blir ett fullständigt kontonummer men jag kan inte se det själv. Ska jag förlita mig på vad banken säger för jag får sådana tankar som gör att jag sitter och är orolig nu på natten och inte kan sova. Typ, tänk om jag sparade fel mottagare osv.
Citera
2022-04-27, 23:10
Medlem
Ni fattar nog inte, jag har en ganska allvarlig situation som gör att jag absolut inte har råd att torska 12 lax just nu. Nästa gång vette fan om jag ska köra på någon slags ”sparad mottagare” funktion jag kanske slarvar för mycket då. Det som är konstigt är att på handelsbanken när jag ska överföra kan jag inte bara skapa en ny mottagare utan jag måste skicka en överföring för att sedan spara denna (iallafall när jag testade imorse) och snubben fick ju pengarna förra månaden. Men nu blev jag orolig om jag lyckades eller gjorde på det viset att jag faktiskt skickade pengarna först och sedan sparade en ny mottagare och DÅ glömde jag skriva i nollan? Fattar ingenting men lite kusligt det där med 0or hit och dit
Citera
2022-04-27, 23:58
Medlem
auruns avatar
Fattar ingenting. Vad är problemet? Har du skickat fel får du ju tillbaka pengarna säger banken. Men varför gör du fel två månader i rad?
Citera
2022-04-28, 00:26
Medlem
Om det ser ut så här: clearingnr-nollnollkontonummer så tror jag inte du behöver vara direkt orolig denna gången, nollorna är sk padding-siffror för konton som har färre siffror än max-antalet.

De flesta banksystem är så smarta att dom ignorerar paddingnollor, så om du missat en är det ingen större fara.

Jag tycker i a f att du borde spara OM din mottagare med rätt siffror.
Citera
2022-04-28, 00:55
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PangTouTou
Ni fattar nog inte, jag har en ganska allvarlig situation som gör att jag absolut inte har råd att torska 12 lax just nu. Nästa gång vette fan om jag ska köra på någon slags ”sparad mottagare” funktion jag kanske slarvar för mycket då. Det som är konstigt är att på handelsbanken när jag ska överföra kan jag inte bara skapa en ny mottagare utan jag måste skicka en överföring för att sedan spara denna (iallafall när jag testade imorse) och snubben fick ju pengarna förra månaden. Men nu blev jag orolig om jag lyckades eller gjorde på det viset att jag faktiskt skickade pengarna först och sedan sparade en ny mottagare och DÅ glömde jag skriva i nollan? Fattar ingenting men lite kusligt det där med 0or hit och dit

Du har inte förlorat några pengar, antingen kommer pengarna till hyresvärden eller så får du tillbaka dom. Det kan dröja 14 dagar, alltså säger du som det är till hyresvärden - du kanske blir 2 veckor sen med hyran för pengarna är frysta hos banken - problem solved?
Citera
2022-04-28, 16:01
Medlem
Awendelas avatar
Orsaken till att banken vill ha fullständiga siffror inkl nollor är att de inte kan gissa vilka siffror du skrivit fel på och därmed skickar till fel konto om de gissar fel. Därför är det retur som gäller om något inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in