• 1
  • 2
2022-04-26, 19:54
Medlem
Vi har ansökt om bolån med tillhörande handpenningslån i sparbanken. Vi ska nu betala in handpenningen då vi precis skrivit kontrakt.
Det vi märkt nu är att sparbanken inte alls kommer kunna ge oss lika bra villkor på räntan på det riktiga bolånet så att säga som några andra banker kan göra.

Min fråga är nu om det brukar vara vanligt att man förbinder sig att ta bolånet i den banken man får lån till handpenningen av? Hittar ingenting i villkoren om detta.
Vi skulle gärna fortsätta vilja utnyttja lånet till handpenningen som vi fått eftersom annars det annars tar för lång tid för att få kontanter till handpenningen.
Men vi skulle gärna vilja förhandla med en annan bank om själva bolånet.
Får inga riktiga svar på vad som gäller.

Någon som har erfarenhet av en sån här situation?
Citera
2022-04-26, 19:57
Medlem
Duerfs avatar
Kör vidare med Swedbank och kör med rörlig ränta. Efter tillträde flyttar ni bolånet till den bank där ni vill binda lånet.

Det är inte värt att krångla mitt i processen när handpenningslånet blivit utbetalt.
Citera
2022-04-26, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Kör vidare med Swedbank och kör med rörlig ränta. Efter tillträde flyttar ni bolånet till den bank där ni vill binda lånet.

Det är inte värt att krångla mitt i processen när handpenningslånet blivit utbetalt.

Är sparbanken det gäller. Trodde dom hade samma möjligheter till förhandling av räntor som Swedbank. Men icke!
I normala fall hade man ju gjort som du säger, flyttat bolånet när vi väl flyttat in. Men räntorna kommer ticka på rätt bra nu. Kommer det ändå vara lika dyrt sen.
Citera
2022-04-26, 20:20
Medlem
Inga problem, du får bara be banken du tar bolån ifrån att släcka handpenningslånet. Om du får in pengar från en annan försäljning kan du eventuellt själv betala bort handpenningslånet innan tillträdet?

Hur som, kolla med Swedbank eller den bank du önskar använda för bolånet.
Citera
2022-04-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Är sparbanken det gäller. Trodde dom hade samma möjligheter till förhandling av räntor som Swedbank. Men icke!
I normala fall hade man ju gjort som du säger, flyttat bolånet när vi väl flyttat in. Men räntorna kommer ticka på rätt bra nu. Kommer det ändå vara lika dyrt sen.
Det är inga problem att byta mitt i. Enda nackdelen kan vara att ni eventuellt får ränta/uppläggningskostnad på handpenningslånet (vissa har ränte- och avgiftsfritt om det är genom "deras" mäklare), i övrigt inga problem. Behöver ni brygglån efter tillträdet hjälper nya banken till.

Ring rådgivaren och säg att ni fått si och så från den och den banken, kan ni inte matcha så tar vi annan bank. Tänk på att ge nya banken lite tid, ingen vill ta i ett stressigt ärende dagar innan tillträde.

Det är tyvärr det som är problemet med fristående sparbankerna, dom har sina bolån genom Swedbank, och Swedbank tar sin del (hela just nu) av kakan oavsett vad. Smulorna som blir över är upp till sparbanken att förhandla med kunden om.
Citera
2022-04-26, 20:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf

exakt mitt råd!
sedan hoppas jag att ekonomin tål högre räntor, det verkar onekligen vara ont om buffert när det måste låbas även till handpenningen.

men rör det sig om en bostad för 3-4 miljoner så är det ok om det är två som delar på lånen.
Citera
2022-04-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
exakt mitt råd!
sedan hoppas jag att ekonomin tål högre räntor, det verkar onekligen vara ont om buffert när det måste låbas även till handpenningen.

men rör det sig om en bostad för 3-4 miljoner så är det ok om det är två som delar på lånen.

Det handlar inte om de finns marginaler eller inte. Vem vill betala dyrare ränta i onödan?
Sen handlar de om att låsa på själva bolånet. På handpenningen är de redan fast.
Citera
2022-04-26, 21:20
Medlem
Kollar man bara på snitträntorna mellan sparbanken och Swedbank så ser man att det skiljer en hel del. Bekräftar ju att sparbanken generellt ger sämre villkor vad de gäller räntorna.
Citera
2022-04-26, 21:52
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Det handlar inte om de finns marginaler eller inte. Vem vill betala dyrare ränta i onödan?
Sen handlar de om att låsa på själva bolånet. På handpenningen är de redan fast.

Ringhals menade att ni lär inte ha så goda marginaler om ni behöver låna till handpenning.
Citera
2022-04-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ringhals menade att ni lär inte ha så goda marginaler om ni behöver låna till handpenning.

Jaha menade så.
Nä men så är inte fallet. Utan det är bara ett lån som är till vi får tillträde. Står med dubbla bostäder ett tag.
Vi kommer ha en belåningsgrad under 60%. Så marginaler finns.
Citera
2022-04-27, 09:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

och ni har 200-300k i sparande som buffert?
Eller saknar ni i pfincip sparande?
OK som sagt om lånen totalt är under 4 miljoner.
Citera
2022-04-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
och ni har 200-300k i sparande som buffert?
Eller saknar ni i pfincip sparande?
OK som sagt om lånen totalt är under 4 miljoner.

Det är över 500k som ska in nu då det alltid är 10% av köpeskillingen. Det har vi inte i rena pengar på ett sparkonto. Mycket ligger i nuvarande hus, samt i aktier och fonder som vi inte är så sugna på att sälja för att sen köpa tillbaka.
Då är det i stället smidigt att ta ett förmånligt handpenningslån genom banken som löses in samma dag som tillträdet är.
Lånet är totalt under 4 miljoner ja.

Men nu var ju egentligen inte frågan om vi ska ta ett tillfälligt lån eller inte..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in