Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-26, 13:21
  #1
Medlem
Allas våra liv, välfärd och framtid ligger i svenska politikers händer som nu över folks huvuden alltså ska besluta att Sverige ska gå med i NATO och således komma i omedelbar krigskonflikt med Ryssland, bara för att vinna opålitligt stöd från ett agenda-drivet NATO.

Var är folkomröstningen? Inser folk hur illa det här är? Är vi så förblindade av åratal av pandemi att vi inte ser vilket fördärv svenska politiker utav paranoia lett av Finland nu försätter oss i? Finland har ett helt annat utgångsläge med Ryssland än Sverige. Ska vi dras med ner i detta fördärv?
Citera
2022-04-26, 13:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Allas våra liv, välfärd och framtid ligger i svenska politikers händer som nu över folks huvuden alltså ska besluta att Sverige ska gå med i NATO och således komma i omedelbar krigskonflikt med Ryssland, bara för att vinna opålitligt stöd från ett agenda-drivet NATO.

Var är folkomröstningen? Inser folk hur illa det här är? Är vi så förblindade av åratal av pandemi att vi inte ser vilket fördärv svenska politiker utav paranoia lett av Finland nu försätter oss i? Finland har ett helt annat utgångsläge med Ryssland än Sverige. Ska vi dras med ner i detta fördärv?

Dom folkvalda politikerna beslutar i denna fråga i god demokratisk ordning.

Du kan ju leka folkomröstning själv hemma på din egen gata medans du väntar på Putins bombflyg.
Citera
2022-04-26, 13:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Dom folkvalda politikerna beslutar i denna fråga i god demokratisk ordning.

Du kan ju leka folkomröstning själv hemma på din egen gata medans du väntar på Putins bombflyg.

Ja även du kan se fram emot Putins bombflyg nu när Sverige kommer fatta detta historiskt idiotiska beslut över folks huvuden!
Citera
2022-04-26, 13:32
  #4
Medlem
PotatisHulkens avatar
Senaste opinionsundersökningen visar att 57% vill gå med och enbart 25% säger nej (källa), så även om det hade skett en folkomröstning så hade vi nästan garanterat röstat ja.

Ni kanske skulle börja med att svänga opinionen istället för att kritisera vår demokrati?
Citera
2022-04-26, 13:34
  #5
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Allas våra liv, välfärd och framtid ligger i svenska politikers händer som nu över folks huvuden alltså ska besluta att Sverige ska gå med i NATO och således komma i omedelbar krigskonflikt med Ryssland, bara för att vinna opålitligt stöd från ett agenda-drivet NATO.

Var är folkomröstningen? Inser folk hur illa det här är? Är vi så förblindade av åratal av pandemi att vi inte ser vilket fördärv svenska politiker utav paranoia lett av Finland nu försätter oss i? Finland har ett helt annat utgångsläge med Ryssland än Sverige. Ska vi dras med ner i detta fördärv?
Vad menar du med att det sker över folks huvuden? Vi har valt våra politiker och som det ser ut i riksdagen nu kommer det blir enkelt att få ihop en kvalificerad majoritet för NATO. Du vet att vi inte har direktdemokrati i Sverige, eller hur? Vi har en representativ demokrati genom våra riksdagsledamöter och du vet väl också att folkomröstningarna inte är beslutande?

Tror du, seriöst, att hotet mot Sverige ökar om vi går med i NATO? Jag tror precis tvärtom och känner för en gångs skull en viss nöjdhet med våra politiker.
Citera
2022-04-26, 13:35
  #6
Medlem
bomhulls avatar
Sverige har inget med ryssland och göra . Ryssarna vill inte erövra sverige eller ställa till med problem i sverige men nu retar vi upp ryssen med nato inträde! Helt onödigt och odemokratiskt.
Finns ingen god anledning att vara medlem i nato. Dyrt och dumt att lägga sig i konflikter i andra länder.
Citera
2022-04-26, 13:35
  #7
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
83% röstade nej till högertrafik 1955. Det sket de blankt i. Lägg inte sånt förtroende till politikerna. De skiter helt i vad vi vill.
Citera
2022-04-26, 13:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Ja även du kan se fram emot Putins bombflyg nu när Sverige kommer fatta detta historiskt idiotiska beslut över folks huvuden!

Jag förordade en natoansökan samma morgon som ryssarna rullade in i Ukraina.
Citera
2022-04-26, 13:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Vad menar du med att det sker över folks huvuden? Vi har valt våra politiker och som det ser ut i riksdagen nu kommer det blir enkelt att få ihop en kvalificerad majoritet för NATO. Du vet att vi inte har direktdemokrati i Sverige, eller hur? Vi har en representativ demokrati genom våra riksdagsledamöter och du vet väl också att folkomröstningarna inte är beslutande?

Tror du, seriöst, att hotet mot Sverige ökar om vi går med i NATO? Jag tror precis tvärtom och känner för en gångs skull en viss nöjdhet med våra politiker.

Vi hade folkomröstning om EU. Detta omfattande beslut för Sveriges framtid ska alltså ligga i Magdalena-kärringens händer. Det är ett beslut fattat av paranoia och rädsla och sådana beslut blir aldrig bra.
Jag hoppas INNERLIGT att jag har fel men jag tror tyvärr att medlemsskap i NATO kommer göra livet svårt för Sverige och freden ett minne blott.
Citera
2022-04-26, 13:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Allas våra liv, välfärd och framtid ligger i svenska politikers händer som nu över folks huvuden alltså ska besluta att Sverige ska gå med i NATO och således komma i omedelbar krigskonflikt med Ryssland, bara för att vinna opålitligt stöd från ett agenda-drivet NATO.

Var är folkomröstningen? Inser folk hur illa det här är? Är vi så förblindade av åratal av pandemi att vi inte ser vilket fördärv svenska politiker utav paranoia lett av Finland nu försätter oss i? Finland har ett helt annat utgångsläge med Ryssland än Sverige. Ska vi dras med ner i detta fördärv?

Jag hade gärna sett en folkomröstning om NATO. Men den borde ha hållits för flera år sedan, nu har Ryssland omöjliggjort en folkomröstning för många år framöver. Så länge kriget i Ukraina pågår innebär en folkomröstning mer problem och risker än det finns fördelar. Dessutom finns inte en möjlighet att hålla en folkomröstning på rättvisa premisser när Ryssland nu skapat detta läge.
__________________
Senast redigerad av Auric 2022-04-26 kl. 13:47.
Citera
2022-04-26, 13:42
  #11
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeAnders
83% röstade nej till högertrafik 1955. Det sket de blankt i. Lägg inte sånt förtroende till politikerna. De skiter helt i vad vi vill.
Det var väl för väl. Fan för att ha vänstertrafik..

Vad gäller Nato-medlemskap så är det ju viktigt att det sker snabbt och att det sker nu. Ska man ha en folkomröstning så är ju tillfället förbi om det blir ett ja.
Citera
2022-04-26, 13:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag hade gärna sett en folkomröstning om NATO. Men den borde ha hållits för flera år sedan, nu har Ryssland omöjliggjort en folkomröstning för många år framöver. Så längre kriget i Ukraina pågår innebär en folkomröstning mer problem och risker än det finns fördelar. Dessutom finns inte en möjlighet att hålla en folkomröstning på rättvisa premisser när Ryssland nu skapat detta läge.

Det kan du ha rätt i. Jag känner mest stor upprördhet över detta historiskt katastrofala beslut som nu håller på att fattas av svenska politiker i skrivande stund. Känns som jag betraktar en stundande bilkrasch som bakbunden passagerare i baksätet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback