• 4
  • 5
2022-04-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag förstår din tanke här, men jag tror det är ett riktigt dåligt förslag. TS skriver att hen ångesthandlar för att fylla ett tomrum. Risken för tilt vid aktiehandel är mycket hög med ett sådant mindset.

Jag förstår vad du menar och kan nog köpa att man får vara jäkligt duktig/ha självinsikt om man ska göra enligt mitt förslag.

Vad jag menade/tänkte var helt enkelt att det är bättre att lägga exempelvis 1000kr på aktier/fonder än på skitsaker som förlorar 90% av värdet direkt där man handlat dessa. Förhoppningsvis ger det upphov till en vinst (mer pengar än man började med) eller endast en mindre förlust än om man lägger pengarna på strunt.

Risken kan ju dock vara mycket högre att man går längre och lägger ännu mer pengar/använder hävstång eller lånar till sig pengar. Men då känns det som man nog har någon diagnos/behöver prata med någon professionell person om sina problem.
Citera
2022-04-29, 17:30
Medlem
Ett första steg kan vara att du spärrar dig själv från alla krediter. Finns sidor för sådant. Då kan du i alla fall inte göra av med pengar du inte har.
Citera
2022-04-29, 17:32
Medlem
Fettsugnings avatar
Skicka 2000-3000 i pensionsspar i någon form.
Citera
2022-04-29, 17:44
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Jag förstår vad du menar och kan nog köpa att man får vara jäkligt duktig/ha självinsikt om man ska göra enligt mitt förslag.

Vad jag menade/tänkte var helt enkelt att det är bättre att lägga exempelvis 1000kr på aktier/fonder än på skitsaker som förlorar 90% av värdet direkt där man handlat dessa. Förhoppningsvis ger det upphov till en vinst (mer pengar än man började med) eller endast en mindre förlust än om man lägger pengarna på strunt.

Risken kan ju dock vara mycket högre att man går längre och lägger ännu mer pengar/använder hävstång eller lånar till sig pengar. Men då känns det som man nog har någon diagnos/behöver prata med någon professionell person om sina problem.
Jo, du har ju en liten poäng här. Så länge man lägger samma summa så är det ju lugnt i teorin.

I praktiken tror jag det kan vara bättre att skaffa ett konto som du låser i säg tre år så att det inte går att göra några uttag. Då brukar man kunna få en helt ok ränta. Och så sätter man in månadsvis till det.
Citera
2022-04-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, du har ju en liten poäng här. Så länge man lägger samma summa så är det ju lugnt i teorin.

I praktiken tror jag det kan vara bättre att skaffa ett konto som du låser i säg tre år så att det inte går att göra några uttag. Då brukar man kunna få en helt ok ränta. Och så sätter man in månadsvis till det.

Ja det kan nog vara en ännu bättre idè faktiskt om man har svårt att kontrolle pengarna. Min första tanke var att förutom att det är bättre att lägga pengar på aktie/fonder så är det också en rolig hobby - win-win helt enkelt.
Citera
2022-04-29, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Ja det kan nog vara en ännu bättre idè faktiskt om man har svårt att kontrolle pengarna. Min första tanke var att förutom att det är bättre att lägga pengar på aktie/fonder så är det också en rolig hobby - win-win helt enkelt.
Det har ju också den positiva effekten att man automatiskt kommer att få se poängen med att spara. Efter ett år när man tittar på kontot så blir det lite wow-känsla, och så blir man inspirerad att spara mer.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in