• 1
  • 2
2022-04-25, 02:15
Medlem
Storinkvisitorns avatar
När man var knatte ville alla ha en "rojjs-rojjs" att köra runt i som vuxen eftersom det var den fräckaste bilen man kunde tänka sig. Det gäller väl också för vuxna? En Rolls i lagom begagnat skick behöver inte vara alltför dyr. Försäkring och bränsleförbrukning ligger väl på astronomiska nivåer, men det ska väl inte hindra en äkta flashbackare, kan man tycka.

Är Rolls Royce kanske helt ute nu när det finns Teslor med 600 hästar som gör 0 till 100 på 3 sekunder, eller finns det fortfarande en charm i att utmärka sig och skilja sig från klanaraben i sin Audi RS8? Berätta om er Rolls Royce och hur ni upplever bilen i dagens tidevarv med elbilar och bildesign som mest liknar rakapparater.
Senast redigerad av Storinkvisitorn 2022-04-25 kl. 02:23.
Citera
2022-04-25, 02:23
Medlem
yz44s avatar
Det är troligen den höga underhållskostnaden som gör att få kör med gamla rollsar.
Är inte en speciellt praktisk bil att använda då den är stor och svårparkerad.
Citera
2022-04-25, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det är troligen den höga underhållskostnaden som gör att få kör med gamla rollsar.
Är inte en speciellt praktisk bil att använda då den är stor och svårparkerad.

Om man har råd med en Rolls-Royce är parkering det sista man tänker på, då man förmodligen bor i en villa eller i en herrgård...
Citera
2022-04-25, 07:04
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasserasse45
Om man har råd med en Rolls-Royce är parkering det sista man tänker på, då man förmodligen bor i en villa eller i en herrgård...
Frågan gällde inte en ny rolls och rika köper inte begagnade bilar om det inte rör sig om samlarbilar.
Citera
2022-04-25, 07:16
Medlem
Blir inte det här på gränsen till en ettnollsexa?
Hur många Rolls-ägare kan det finnas i Sverige. Minskar ner urvalet ganska mycket.
Citera
2022-04-25, 07:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Den som har en Rolls Royce kör den inte själv.
Det är en bil som ska ägas, inte köras.

En gammal bekant till mig hade som dröm att en gång ha en rolls.
Det fick han, en tio-tolv år gammal ambasadbil.
Men alla frågade alltid vems bil det var, och trodde att polarn bara var chaufför.
Han tröttnade efter en sommar och sålde bilen.
Citera
2022-04-25, 08:05
Medlem
en bekant hade en ett halvår.....han bytte vil varje halvår ca...mest jänkare...rollsen var en 70 talare....stor tung trött...rätt ful med...går sämre en en jänkare å drar mängder av soppa. men då tyckte man det var fräckt ju.detta var 40 år sedan så bilen var ju fint iordning.
Citera
2022-04-25, 08:43
Medlem
feemaxxxs avatar
När jag ser en RR tänker jag om ägaren:

Nyare RR: O shit: en äldre man med stil, eller rysk oligark med stålar.
Gammal RR Oldtimer: Fan vilken klassiker, där har vi en samlare med lite cash

SilverShadow i prisklassen som TS pratar om: Tragisk halvfattig pajas som tror han "är the shit" som åker RR.
Citera
2022-04-25, 08:48
Medlem
LKKINGENs avatar
Har en som står parkerad i huset i Dubai, en Wraith 2021.

Går som en klocka, helt fantastisk bil att köra omkring i men i Sverige skulle jag aldrig köra omkring med en sådan.
Folk blir skjutna för klockor så nog fan hade man fått se sig om över axeln varje gång man skulle i och ur den här.
Visst är det en relik men vafan jag har råd och i Dubai är bränslet lite billigare om man säger så.
RR har elbilar på G så om det blir en RR igen så blir det nog el.
Jag skulle lika bra kunna köra omkring i en Volvo vad gäller självkänslan men en RR är så j-la stor och härlig att sitta i och helt tyst.
Den ger helt enkelt en härlig känsla som jag inte hittar i någon annan bil.
Det fina med Dubai(jo jag vet en jävla diktatur) är att det är inte helt ovanligt med en dylik bil så man behöver inte känna sig så uttittad som man blivit här hemma.
Fast visst är det så att parkerar man bilen på ett bra ställe och sätter sig på ett café så tar det inte lång tid förrän det dyker upp en 20-årig ryska som undrar om det är ledigt vid mitt bord fast stället knappt är halvfullt.
Så man får knulla en massa lycksökerskor också och 20 åriga ryskor som spenderar halva dagarna på gymmet gör inte ont att titta på..
I Sverige kör jag en QES, formidabel bil.
Citera
2022-04-25, 09:29
Medlem
WatchItNows avatar
Jag har sett miljardären Wingefors bil men inte ens han köpte en rojsrojs utan en vit Bentley för 1.5 mkr. I själva verket tror jag inte jag ser en RR ens en gång per år se senaste 30 åren. jag är uppväxt i Danderyd 30 år och det fanns en RR i hela det samhället. Jag tror spridningen av RR i princip är ett skämt och 95% blir sålda till rika oljeschejker, kineser, eller hotell. Det kan inte ens finnas 100 RR i Sverige som kör på vägarna.

Finns 20 st till salu på Blocket. De flesta kostar som en Toyota.
https://www.blocket.se/annonser/hela...=rolls%20royce

Insidan på en nästan ny ser ut som från 1970-talet:
https://www.blocket.se/annons/vastma...5_v12/97091669
Senast redigerad av WatchItNow 2022-04-25 kl. 09:31.
Citera
2022-04-25, 09:30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Är Rolls Royce kanske helt ute nu när det finns Teslor med 600 hästar som gör 0 till 100 på 3 sekunder, eller finns det fortfarande en charm i att utmärka sig och skilja sig från klanaraben i sin Audi RS8? Berätta om er Rolls Royce och hur ni upplever bilen i dagens tidevarv med elbilar och bildesign som mest liknar rakapparater.

För mycket gam-bil, dvs designen upplever jag som antik. Likaså så tycker jag inte om engelska bilar.
Citera
2022-04-25, 09:36
Medlem
Jag har provkört en 90-tals Rolls en gång på en begagnafirma. Skulle köpa en annan bil, och medans de gjorde den klar för utlämning frågade jag om jag fick provköra vilket de tyckte var ok.

Tror den hade gått strax över 10.000 mil, de skulle ha 185.000 om jag inte minns fel så det var ju inga enorma pengar, även om det såklart är en gammal bil. Upplevde en hög kvalité på konstruktionen men kändes ganska ålderdomlig även för en 25 år gammal bil. Ingen speciell körglädje. Kändes ungefär som en väldigt, väldigt exklusiv Volvo 940.

Som nån annan skrev, man ska nog äga och åka i en Rolls, inte köra själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in