• 1
  • 2
2022-04-24, 09:53
Bannlyst
!!!!!!!!!!LÅNAT KONTO, HAR INGET EGET!!!!!!!!!!!

För exakt 5 veckor sedan bestämde jag mig för att sluta vara kund i SEB banken.

Jag tog ut kontanter vid 2 tillfällen på 7000 per gång. Detta var pga kriget började och jag fick höra att det kan var bra att ha kontanter hemma.

Dom spärrar mitt konto och håller på och ställer frågor varför jag tar ut kontanter osv. Jag ger dom en förklaring och inget händer. Jag var ändå inte nöjd sen tidigare så jag öppnar en bank på Marginalen bank. Dom skulle hjälpa mig avsluta banken på SEB och föra över pengarna till mitt konto på marginalen.

Jag förklarade situationen för dom att kontot var spärrat. Men fick svar att jag skulle ha pengarna om några dagar. 1 vecka gick och ingenting hände. Jag ringde Marginalen och frågade hur det går, För jag har en hyra som som ska betalas. Jag ringde en tisdag 29/3 och personen sa konto är avslutat på SEB nu och att pengarna är inne SENAST fredag 1/4 . Jag ringer min hyresvärd och berättar situationen och att jag får in pengarna 1/4.

Jag får givetvis inga pengar 1/4. Ringer tillbaka, och får svar att pengarna ska vara påväg. Jag ringde chefen på banken 6/4 då pengarna fortfarande inte är inne. Chefen säger att hon ska kontakta ansvarig avdelning DIREKT. Eftersom min hyra fortfarande inte är betald. Och hon ska återkomma under dagen. ( Hon återkom aldrig) Jag ringde VD:n för Marginalen som började samtalet med att ha en god ton och när jag förklarade vad som hänt blev hon inte glad och man hörde hur hennes ton ändrades. Och att detta verkligen inte var okej varken från Chefen jag pratat med eller personen jag pratade med 29/3. Och att hon skulle fixa detta direkt. Hon lovade att återkomma under dagen. Eftersom jag påpekade att chefen sa samma sak men gick sen upp i rök.

Detta var 2 veckor sedan. VD:n har inte heller hört av sig. Och jag har fortfarande inte fått mina pengar.
Kontot på SEB är avslutat och där finns inga pengar. Min hyra är fortfarande inte betald. Marginalen vet om situationen jag är i och dom skiter fullständigt i det. Dom svarar inte på mejl, och när man ringer ska någon ansvarig avdelning återkoppla. Men det händer givetvis inte.

Vill påpeka nu att jag är en vanlig Svensk kvinna som jobbar. Jag är inte misstänkt för terrorism, eller att jag gör affärer med kartellern nere i Colombia. Jag hyr inte ut barn nere i Indien. Jag har tagit ut kontanter från SEB kontot.

Så jag känner mig hjälplös här. Vad kan jag göra och vem kan jag vända mig till? Det är alla mina besparingar som jag jobbat och sparat i 12 års tid.
Citera
2022-04-24, 10:02
Medlem
TrueCs avatar
Bankens och statens beteende om något är väl argument nog för varför man vill ta ut kontanter. Vi kan inte ha det så här, ge mig min frihet tillbaka att ha kontanter istället!

Jävla rövhattar är vad dom är, blir på riktigt förbannad över sån här skit
Citera
2022-04-24, 10:02
Bannlyst
Sparpengar på annan bank, aktier/fonder? Har du inget? Kreditkort? Du kan ju inte vara helt handikappad
Citera
2022-04-24, 10:03
Medlem
Vad är problemet? Du får väl lön på måndag, och kan då betala hyran? Eller avslutade du ditt lönekonto? Då får du väl be arbetsgivaren om ett utbetalningskort.
Citera
2022-04-24, 10:10
Medlem
Har väldigt svårt att tro att någon bank skulle reagera över att nån tar ut 14000kr om man har rent mjöl i påsen. En sån skitsumma är ingenting en bank fryser ens konto över.

Berättar du verkligen hela sanningen här?

Banken tyckte nog inte heller att din förklaring att "bra att ha kontanter för att kriget börjar" håller, ja det är ju krig i Ukraina och inte här.

Vad sa SEB var anledningen till varför dom frös ditt konto? Du måste ha fått nån anledning av dom.
Senast redigerad av korvstofft 2022-04-24 kl. 10:15.
Citera
2022-04-24, 10:19
Medlem
Charlie-Whites avatar
Jag har en vän som jobbar på Marginalen! Ska höra med honom
Citera
2022-04-24, 10:32
Medlem
Man önskar att alla började plocka ut kontanter varje månad och började handla med kontanter i stället. Bara för att motverka bankernas och statens fulspel..
Citera
2022-04-24, 10:43
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Man önskar att alla började plocka ut kontanter varje månad och började handla med kontanter i stället. Bara för att motverka bankernas och statens fulspel..

Jag kan bara instämma. Ju fler som handlar med kontanter desto naturligare blir det med kontantuttag och kassahantering av kontanter. För den händelse systemen går ned, klarar vi oss då bättre än nu där vi sitter i en usel sits.

Själv har jag haft ett par "kortfria" månader i taget och det har gått alldeles utmärkt. Banken var lite undrande när jag beställde fram kontanter och frågade vad jag skulle ha dem till. Använda, var svaret och så var det med det.

Mycket av problemen hänger tyvärr samman med att bankerna är livrädda för Finansinspektionen och att man har svårt att förstå penningtvättsdirektivet. Detta gör att man är överdrivet försiktig vilket skapar situationer.
Citera
2022-04-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
För den händelse systemen går ned, klarar vi oss då bättre än nu där vi sitter i en usel sits.
Man kan ju hoppas på det, men numera så måste alla kassaapparater vara uppkopplade till skatteverket via en liten dosa. Om systemet (ström, etc) går ner så kan man heller inte handla, eller rättare sagt kan inte kiosken eller affären genomföra en transaktion på ett lagligt sätt.

Man kan ju hoppas att dom ser mellan fingrarna i ett sånt läge, men det här är svenska Skatteverket vi talar om... det finns knappast en enda instans i världen som är snålare och mer ogin.
Citera
2022-04-24, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Bankens och statens beteende om något är väl argument nog för varför man vill ta ut kontanter. Vi kan inte ha det så här, ge mig min frihet tillbaka att ha kontanter istället!

Jävla rövhattar är vad dom är, blir på riktigt förbannad över sån här skit
håller med

Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Sparpengar på annan bank, aktier/fonder? Har du inget? Kreditkort? Du kan ju inte vara helt handikappad

Du förstår inte poängen. Banken gör FEL. Och vad kan jag göra åt det? jag ska inte behöva ta saker på kredit osv för dom missköter sig.

Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Vad är problemet? Du får väl lön på måndag, och kan då betala hyran? Eller avslutade du ditt lönekonto? Då får du väl be arbetsgivaren om ett utbetalningskort.

Vad spelar det för roll om jag får lön på måndag? Jag ligger en hyra efter. Och bara för jag får lön på måndag så är det dom gör okej menar du?
Citera
2022-04-24, 11:57
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremallah
håller med

Du förstår inte poängen. Banken gör FEL. Och vad kan jag göra åt det? jag ska inte behöva ta saker på kredit osv för dom missköter sig.

Vad spelar det för roll om jag får lön på måndag? Jag ligger en hyra efter. Och bara för jag får lön på måndag så är det dom gör okej menar du?
Om du nu tog ut 14 tusen cash varför har inte förgående hyra betalas med dessa?
Citera
2022-04-24, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Om du nu tog ut 14 tusen cash varför har inte förgående hyra betalas med dessa?

Tror du jag hyr av någon turk i en skog eller? Ska jag gå in till kontoret och kostar 11000 på dom i kontanter?

Bor du inte i Sverige eller? Går inte att betala med kontanter..

Och fan vad du hakar upp dig på det. Skriver så du kanske förstår syftet med tråden. Trådens huvudsyfte är inte att jag ligger efter med hyran.

BANKEN SPOTTAR MIG RAKT I ANSIKTET. LJUUGER MIG RAKT UPP I ANSIKTET. SVARA INTE PÅ FRÅGOR, OCH DET HAR GÅTT 5 VECKOR!!!!! VAD SKA JAG GÖRA?????? Håll dig till det fetande
Senast redigerad av supremallah 2022-04-24 kl. 12:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in