• 1
  • 2
2022-04-24, 13:30
Avstängd
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kepl
Har du några belägg för att göra denna gränsdragningen? Har du funderat runt det eller är det bara av lathet och för att kunna rättfärdiga ditt beteende mot olika släkten?

Har funderat kring detta flera vändor. Däggdjuren (de på land) är djuren som dragit nitlotten på jorden.

Då 70% är täckt med vatten så torde fisk vara det/den optimala livsformen, fåglar å andra sidan är ju också beroende av land men verkar kunna anpassa sig till att landa på vatten samt kunna finna föda i vattnet. Då förfogar de plötsligt över 100% av planeten.

Landdjuren är på köpet utsatta för diverse naturkatastrofer. Sen har vi ju insekterna som verkar stå emot allt.

Så jo jag har funderat.
Citera
2022-04-24, 14:33
Medlem
12hoppihagens avatar
Citat:
Det är alltså där problemet ligger. Dock verkar det enligt dokumentären på SVT som att detta är felaktigt.

Tanken med sportfiske är bra och det för väldigt mycket bra med sig på olika sätt. Men kan vi verkligen med gott samvete rättfärdiga djurplågeri trots detta? Jag önskar att detta dilemma inte fanns då som skrivet sportfiske för med sig mycket bra.

Svårt att analysera då det vid en snabb koll bara stod ungefär att undersökning pågår.

Jag ser det inte som djurplågeri då fisk är en väldigt lågt stående varelse med en ärtstor hjärna som agerar på instinkt drivet av en primitiv reptilhjärna, det är väl typiskt mänskligt att vi ska föra över mänskliga känslor på alla djur, men jag har själv dragit en och samma gädda 3 ggr om efter utsättning på under 15 minuter, gäddan var uppenbarligen hungrig och högg på allt som passerade, visserligen är det svårt att avgöra för mig, men jag har svårt och se att just den gäddan skulle blivit traumatiserad av mitt C&R i det fallet, å andra sidan brukar jag försöka vara väldigt försiktig, är det ingen baddare som jag vill väga och dokumentera, då lossar jag kroken med tång i vattenytan och försöker minimera ”stresspåslaget” för fisken.

Jag är övertygad om att mitt förhållningssätt kring C&R bidragit till att att individer kunnat återgå för att föröka sig i kommande lek, hade jag klubbat allt jag fångat genom åren så hade jag antagligen haft en stor och negativ påverkan på beståendet.

Så för mig finns inget dilemma kring C&R-fiske, det är att äta kakan och behålla den samtidigt, enligt mig!
Citera
2022-04-24, 15:06
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Såg denna dokumentär på Vetenskapens värld för en stund sedan https://svtplay.se/video/31192090/ve...rnas-universum.

Där framkommer det att vi gör mycket sjukt. Bland annat att C&R som vi tror ska vara så bra egentligen bara är djurplågeri. Det är egentligen ganska sjukt hur vi behandlar fisken i förhållande till andra djur.

Jag tycker att man måste få jaga fisken för föda (om det sker på rimligt vis, trålare, plågsamma metoder osv går bort), men att plåga den för nöjes skull känns ganska sjukt.

Vad tänker ni om detta och mer specifikt dokumentären?
C&R är inget annat än djurplågeri som jag ser det. Sportfisket känns oetiskt.
Citera
2022-04-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Har funderat kring detta flera vändor. Däggdjuren (de på land) är djuren som dragit nitlotten på jorden.

Då 70% är täckt med vatten så torde fisk vara det/den optimala livsformen, fåglar å andra sidan är ju också beroende av land men verkar kunna anpassa sig till att landa på vatten samt kunna finna föda i vattnet. Då förfogar de plötsligt över 100% av planeten.

Landdjuren är på köpet utsatta för diverse naturkatastrofer. Sen har vi ju insekterna som verkar stå emot allt.

Så jo jag har funderat.

Det där blir dock att förenkla det väldigt. Oavsett om organismen är land eller vattenlevande så kan den troligen inte använda hela biotopen. Den är ofta genetiskt anpassad för en viss del av den.

Djuren i vattnet påverkas också av naturkatastrofer.
Citera
2022-04-28, 14:15
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Det är alltså där problemet ligger. Dock verkar det enligt dokumentären på SVT som att detta är felaktigt.

Tanken med sportfiske är bra och det för väldigt mycket bra med sig på olika sätt. Men kan vi verkligen med gott samvete rättfärdiga djurplågeri trots detta? Jag önskar att detta dilemma inte fanns då som skrivet sportfiske för med sig mycket bra.

Svårt att analysera då det vid en snabb koll bara stod ungefär att undersökning pågår.

Stålhammar har skrivit en hel avhandling på ämnet (han forskade kring C&R på gös och gädda).

En av artiklarna:
https://www.sciencedirect.com/scienc...Y_sfQaCYer5sNA

Har, huvudsakligen, bedrivit C&R de senaste 20 åren. Tar upp enstaka matfiskar och släpper resten.

That being said, det är inte utan att jag ofta blir provocerad av fiskare som ska sätta tillbaka fisk som tar upp dem ur vattnet och fotar dem i sådär 10 minuter.

Ska fisken tillbaka så ska den helst inte ovanför vattenytan, och skall krokas av så snabbt som möjligt. Så, jag använder inte håv (vilket skadar slemskikt och fjäll) och jag har alltid blöta händer när jag rör fisk (kommer naturligt när man flugfiskar). Jag kör även hullinglöst.

Så -- sköter man det bra är C&R bra för fiskbeståndet. Sköter man det dåligt kan man lika gärna slå ihjäl fisken.
Citera
2022-04-28, 15:44
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Såg denna dokumentär på Vetenskapens värld för en stund sedan https://svtplay.se/video/31192090/ve...rnas-universum.
Ja, jag har precis sett den jag med (avslutade den för 2 minuter sedan -- hade inte sett den när jag skrev förra inlägget om Stålhammar, men det var kul att han var med).

Citat:
Där framkommer det att vi gör mycket sjukt. Bland annat att C&R som vi tror ska vara så bra egentligen bara är djurplågeri. Det är egentligen ganska sjukt hur vi behandlar fisken i förhållande till andra djur.
Nej. Det är inte vad som sägs i filmen. Faktiskt. Du är ganska oärlig.

Den mest meriterade forskaren på området som intervjuas i filmen säger att C&R är ett synnerligen välfungerande sätt att förvalta fiskstammar, och att dödligheten är låg under förutsättning att det sker rätt. Samma sak säger Stålhammar (som inte längre forskar) i sin avhandling, men i filmen säger han att han givet sin nuvarande tjänst inte kan uttala sig om C&R.

Citat:
Jag tycker att man måste få jaga fisken för föda (om det sker på rimligt vis, trålare, plågsamma metoder osv går bort), men att plåga den för nöjes skull känns ganska sjukt.
Äter du fisk själv? Om ja, köper du fden? Om ja, hur är den fångad.

Filmen visar ju tydligt att det är yrkesfisket och fiskodling som är det stora bekymret.

Citat:
Vad tänker ni om detta och mer specifikt dokumentären?

Mina åsikter om C&R är i linje med forskarna (jag forskar i annat ämne, men har haft en del med Stålhammar att göra). Sköt det rätt så är det inget större bekymmer. Har i år skadat _en_ (av många) öring så att den inte kunde gå tillbaka. Den blev mat.

Beträffande filmen så känns det inte helt ärlig -- den blandar friskt mellan yrkesfiske och sportfiske.

Men visst är det bra att allmänheten upplyses om hur katastrofalt planetens fiskstammar förvaltas. Och det är såklart bra att allmänheten blir upplysta om att C&R enligt forskarna fungerar väl om det utförs korrekt.

Tyvärr verkade inte det bita på dig...
Citera
2022-08-17, 15:57
Medlem
Fisken agerar som tidigare skrivit enbart på instinkt och känner ingen smärta på samma sätt som vi gör. Men om man greppar fisken hårt med sina torr människohänder riskerar man att förstöra fiskens skyddande slemhinna som gör att de lätt plockar på sig sjukdomar. Makrillen vad jag hört är extra känslig mot detta och man kan lika gärna äta den om man väl fångat den då risken är mycket stor att den ändå dör utav sjukdom efter en c&r ändå. Hur det funkar med andra fiskar är jag osäker på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback