• 1
  • 2
2022-04-21, 23:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Ryska UD har meddelat svenska ambassaden i Moskva att 5 svenskar har dött i Ukraina. Men infon är kortfattad, så UD kommer att utreda detta för att se om det stämmer.

Citat:
UD:s presstjänst bekräftade att de kontaktats av sin ryska dito efter tre timmar. I ett mejl skriver de:
”UD har inga bekräftade uppgifter om avlidna svenskar i Ukraina.
Sveriges ambassad i Moskva har fått information från ryska myndigheter att fem svenska medborgare ska vara avlidna i Ukraina. Informationen är mycket kortfattad och identitetsuppgifter saknas.
Ambassaden undersöker nu dessa uppgifter.”

https://www.expressen.se/nyheter/rys...get-i-ukraina/

Nån som vet mer om det här? Vilka svenskar kan det eventuellt röra sig om?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2022-04-21 kl. 23:49.
Citera
2022-04-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ryska UD har meddelat svenska UD att 5 svenskar har dött i Ukraina. Men infon är kortfattad, så UD kommer att utreda detta för att se om det stämmer.

Nån som vet mer om det här? Vilka svenskar kan det eventuellt kan röra sig om?

Några korkade svenskar. Det snävar dock inte in skaran speciellt mycket
Men det var väl rätt populärt bland nazister i Sverige att gå med på Azov-sidan, så chansen finns väl att det var några ur den skaran.
Citera
2022-04-21, 23:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Några korkade svenskar. Det snävar dock inte in skaran speciellt mycket
Men det var väl rätt populärt bland nazister i Sverige att gå med på Azov-sidan, så chansen finns väl att det var några ur den skaran.

Det är mycket möjligt. Sen har vi även de frivilliga utan nazibakgrund som åkt ned. Men många har väl åkt hem igen?
Citera
2022-04-22, 00:10
Medlem
Jofandus avatar
Jesper Söder? Ett par namn har figurerat i media senaste veckorna. Frivilliga som åker till Ukraina för att kriga. Jag följer Jesper på sociala medier och han har varit tyst ett tag. Hinner Flashback identifiera de avlidna före Utrikesdepartementet? :d
Citera
2022-04-22, 00:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Jesper Söder? Ett par namn har figurerat i media senaste veckorna. Frivilliga som åker till Ukraina för att kriga. Jag följer Jesper på sociala medier och han har varit tyst ett tag. Hinner Flashback identifiera de avlidna före Utrikesdepartementet? :d

Han kan ju vara tyst pga svårigheter att nå ut. Dålig täckning, fel på mobilen eller inga möjligheter att att ladda mobilen.

Men å andra sidan är han mitt uppe i ett blodigt krig. Så inte helt otroligt.

TILLÄÄG: Det står att han kom tillbaka till Sverige efter 2 veckor. Dvs i mars. Har han åkt tillbaka?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2022-04-22 kl. 00:24.
Citera
2022-04-22, 00:42
Medlem
Jag är faktiskt lite förvånad. Att bara 5 svenskar dött. Tänker då att de flesta svenskar kanske ännu inte kommit till fronten eller så är förlusterna på ukrainas sida lägre än vad jag trodde.
Citera
2022-04-22, 00:43
Medlem
Harlands avatar
Jag tror inte att de har en klar aning om hur många som har åkt dit
Citera
2022-04-22, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harland
Jag tror inte att de har en klar aning om hur många som har åkt dit

Klart de har. Bara för dem att ringa till Ukrainas ambassad o fråga. Du kan inte bara glida in i ett förband i Ukraina o kräva ett vapen.
Citera
2022-04-22, 01:31
Medlem
Citat:

Jesper mytoman-fjanten är väl hemma för länge sen sedan han blev rädd när det smällde.
Citera
2022-04-22, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är mycket möjligt. Sen har vi även de frivilliga utan nazibakgrund som åkt ned. Men många har väl åkt hem igen?

Det finns väldigt många kvar på plats! Fick foton för några dagar sedan på svenskar som är vid fronten.
Den största delen söker sig dessutom inte till extremhögern. Majoriteten är helt vanliga svennar som vill göra något gott, och jag har själv sprungit på en välorganiserad grupp, av alla som åkt, när vi reste med samma färja.

För övrigt är Jesper Söder enligt folk på plats en "Mediakåt tönt som ingen av svenskarna gillar". Det han kastat ur sig i media är ren skitsnack. Han har dessutom ingen militär utbildning och är inget mer än en posterboy som gillar uppmärksamhet
Citera
2022-04-22, 01:56
Medlem
Citat:

Jesper Söder är knappast vid fronten om han har åkt ner. Han har aldrig varit i direkta strider och kommer aldrig att våga befinna sig där. Det vore dessutom ingen vidare bra ide för honom då hans popularitet, så att säga, är väldigt låg.
Citera
2022-04-22, 04:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Under förutsättning att det kan finnas ett uns sanning i uppgifterna, så har det väl inte framkommit på vilken sida dessa fem svenskar uppges ha stridit? Det sägs väl litet kryptiskt att de ska vara "avlidna i Ukraina". I så fall kan det ju rent teoretiskt röra sig om soldater som stridit på rysk sida, kanske några av de syriska legosoldaterna där vissa kan ha svenskt alternativt dubbla medborgarskap?

https://www.folkbladet.nu/2022-04-19...0-legosoldater
Senast redigerad av GilGrissom82 2022-04-22 kl. 04:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in