Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-21, 14:00
  #1
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag kan bli imponerad när folk drar upp stora fiskar, men just håkäring/grönlandshaj känner jag tvekan inför.

Borde det inte vara krav att släppa tillbaka stora fortplantningsdugliga grönlandshajar/håkäring?

En håkäring på 600 kg är lätt 400 år gammal och det tog 150 år innan den blev könsmogen.

Om de stora könsmogna håkäringarna inte släpps tillbaka kan det ta många århundraden innan stammen kan återhämta sig.

De är i princip oätbara, om man inte fermenterar dem som de gör på Island så är köttet giftigt.

Borde det inte vara krav på att de släpps tillbaka när nån fått upp dem?
Citera
2022-04-21, 14:07
  #2
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag kan bli imponerad när folk drar upp stora fiskar, men just håkäring/grönlandshaj känner jag tvekan inför.

Borde det inte vara krav att släppa tillbaka stora fortplantningsdugliga grönlandshajar/håkäring?

En håkäring på 600 kg är lätt 400 år gammal och det tog 150 år innan den blev könsmogen.

Om de stora könsmogna håkäringarna inte släpps tillbaka kan det ta många århundraden innan stammen kan återhämta sig.

De är i princip oätbara, om man inte fermenterar dem som de gör på Island så är köttet giftigt.

Borde det inte vara krav på att de släpps tillbaka när nån fått upp dem?

Är det någon som har fått en håkärring i Sverige menar du eller vad?
Citera
2022-04-21, 14:07
  #3
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag kan bli imponerad när folk drar upp stora fiskar, men just håkäring/grönlandshaj känner jag tvekan inför.

Borde det inte vara krav att släppa tillbaka stora fortplantningsdugliga grönlandshajar/håkäring?

En håkäring på 600 kg är lätt 400 år gammal och det tog 150 år innan den blev könsmogen.

Om de stora könsmogna håkäringarna inte släpps tillbaka kan det ta många århundraden innan stammen kan återhämta sig.

De är i princip oätbara, om man inte fermenterar dem som de gör på Island så är köttet giftigt.

Borde det inte vara krav på att de släpps tillbaka när nån fått upp dem?
Fiska oätbar fisk, som har levt sedan renässansen.

Låter verkligen dumt.

Menar du att det fiskas håkäring?
Citera
2022-04-21, 14:17
  #4
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Fiska oätbar fisk, som har levt sedan renässansen.

Låter verkligen dumt.

Menar du att det fiskas håkäring?

Jag vet att det fiskas på Grönland, men det handlar inte om sportfiske utan snarare tradition. Ska väl tilläggas att den fiskas för köttets skull.
Citera
2022-04-21, 14:18
  #5
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Är det någon som har fått en håkärring i Sverige menar du eller vad?
https://www.tv4.se/artikel/6nXdVVGLM...en-betongblock
Citera
2022-04-21, 14:21
  #6
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
https://www.tv4.se/artikel/6nXdVVGLM...en-betongblock

Jaha, men den släpptes ju tillbaks och de var knappast ute och fiskade håkärring.
Citera
2022-04-21, 14:21
  #7
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
https://www.tv4.se/artikel/6nXdVVGLM...en-betongblock
Fisken släpptes eftersom båten var för liten, men den borde släppts för att det tar 150 år innan de blir könsmogna så det är lätt att fiska bort alla som fortplantar sig.

Det borde vara förbjudet att ens tänka tanken att ta upp en 400 år gammal fisk i båten.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-04-21 kl. 14:23.
Citera
2022-04-21, 14:53
  #8
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag kan bli imponerad när folk drar upp stora fiskar, men just håkäring/grönlandshaj känner jag tvekan inför.

Borde det inte vara krav att släppa tillbaka stora fortplantningsdugliga grönlandshajar/håkäring?

En håkäring på 600 kg är lätt 400 år gammal och det tog 150 år innan den blev könsmogen.

Om de stora könsmogna håkäringarna inte släpps tillbaka kan det ta många århundraden innan stammen kan återhämta sig.

De är i princip oätbara, om man inte fermenterar dem som de gör på Island så är köttet giftigt.

Borde det inte vara krav på att de släpps tillbaka när nån fått upp dem?

Det är redan ett krav, alla hajar i Sverige är fridlysta.
Citera
2022-04-21, 14:58
  #9
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Fisken släpptes eftersom båten var för liten, men den borde släppts för att det tar 150 år innan de blir könsmogna så det är lätt att fiska bort alla som fortplantar sig.

Det borde vara förbjudet att ens tänka tanken att ta upp en 400 år gammal fisk i båten.

Nejdå, att de nämnde att de inte kunde tagit upp den i båten sa de enbart för att förstärka hur stor den var.
Citera
2022-04-21, 15:23
  #10
Avstängd
WatchItNows avatar
Jag har ätit fermenterad haj (håkärring?) på restaurang på Island. En pytteliten bit kanske 10 gram? Det var gott. Fick prova Lunnefågel också. Man ska äta det som finns i naturen.
Citera
2022-04-21, 16:09
  #11
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har ätit fermenterad haj (håkärring?) på restaurang på Island. En pytteliten bit kanske 10 gram? Det var gott. Fick prova Lunnefågel också. Man ska äta det som finns i naturen.

Fermenterad haj har nästan en smak av ost. Skall sköljas ner med svarta döden.
Citera
2022-04-21, 16:16
  #12
Medlem
Grattis, han höll i en pinne och väntade

Krävs större skicklighet att vinna på triss
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback