2022-04-21, 12:13
Medlem
longlakes avatar
Måste det finnas personlig vinning av något slag för att kunna räknas som bedrägeribrott? Om man syftar på att skada någon genom en förvanskning av en lagtext, och verkligen uppnår skadan, exempelvis genom att någon förlorar arbetet, vad skulle detta kunna rubriceras som? Straffrättsligt, inte civilrättsligt!
Citera
2022-04-21, 12:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad menar du med att skada nån genom förvanskning av lagtext?
Citera
2022-04-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Måste det finnas personlig vinning av något slag för att kunna räknas som bedrägeribrott? Om man syftar på att skada någon genom en förvanskning av en lagtext, och verkligen uppnår skadan, exempelvis genom att någon förlorar arbetet, vad skulle detta kunna rubriceras som? Straffrättsligt, inte civilrättsligt!

Det du beskriver skulle kanske kunna ses som förtal eller någon form av ärekränkning.
Citera
2022-04-21, 12:59
Medlem
sebnies avatar
Citat:
vad skulle detta kunna rubriceras som?

Oredligt förfarande

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad menar du med att skada nån genom förvanskning av lagtext?

Han menar typ kopiera en lagtext, och sedan ändra i lagtexten så det står att handling X är olaglig, och sedan visa för chefen att "anställd A begår brott, kolla handling X är olagligt - visar förfalskad lagtext - " (fast handling X i realiteten är laglig).
I syfte att få till ett avskedande/uppsägning på grund av brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
förtal eller någon form av ärekränkning.

Möjligtvis, men tveksamt eftersom handlingen som man "förtalar" någon om, är laglig.

T.ex. om jag skriver ut en lagtext där det står att det är olagligt att köpa en viss sorts mjölk.
Och sedan visar den för arbetsgivaren: "Kolla det är olagligt att köpa just den sortens mjölk, avskeda anställd A".
Det är ju inte förtal eftersom handlingen man "anklagar" den anställde är fullt laglig och ej klandervärd. Man säger ju helt enkelt "Anställd A köpte ett paket mjölk" - hur är det förtal.

Däremot att det görs i syfte att skada den anställde utan vinning, det är oredligt förfarande.
Citera
2022-04-21, 14:47
Medlem
longlakes avatar
Möjligt ”uppsåtligt vilseledande”? Starkt förenklat… En ombudsman hänvisar till en paragraf i LAS, uppger dock inte korrekt text utan lägger till en egen, påhittad, mening med konsekvenser att det skadar personen i fråga då att denne blir av med arbetet. I praktiken LAS-listan blir fel.
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Oredligt förfarande

Han menar typ kopiera en lagtext, och sedan ändra i lagtexten så det står att handling X är olaglig, och sedan visa för chefen att "anställd A begår brott, kolla handling X är olagligt - visar förfalskad lagtext - " (fast handling X i realiteten är laglig).

Möjligtvis, men tveksamt eftersom handlingen som man "förtalar" någon om, är laglig.

T.ex. om jag skriver ut en lagtext där det står att det är olagligt att köpa en viss sorts mjölk.
Och sedan visar den för arbetsgivaren: "Kolla det är olagligt att köpa just den sortens mjölk, avskeda anställd A".
Det är ju inte förtal eftersom handlingen man "anklagar" den anställde är fullt laglig och ej klandervärd. Man säger ju helt enkelt "Anställd A köpte ett paket mjölk" - hur är det förtal.

Däremot att det görs i syfte att skada den anställde utan vinning, det är oredligt förfarande.
Citera
2022-04-23, 07:41
Medlem
longlakes avatar
Uppsåtligt vilseledande? Är uppe hos åklagaren nu då det blev ”för mycket” för polisen!
Citat:
Oredligt förfarande

Citera
2022-04-23, 08:08
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Uppsåtligt vilseledande? Är uppe hos åklagaren nu då det blev ”för mycket” för polisen!

Finns inget "uppsåtligt vilseledande" då vi i Sverige inte har någon sanningsplikt utanför det offentliga (dvs gentemot myndigheter) och i vissa andra isolerade fall.

Utan som jag sa, så heter det "Oredligt förfarande" när man genom vilseledande orsakar skada på någon, utan att någon annan gör vinning på det.
Ett exempel på "Oredligt förfarande" är t.ex. om du lurar någon att förstöra sin egen egendom, eller lurar någon att bli av med sina pengar, osv.

Det kan dock vara en intern brottskod (likt "Stöld ur motorfordon") för att sortera in brotten i större och mindre fack för statistikens skull.
Citera
2022-04-24, 01:43
Medlem
longlakes avatar
Tack för ditt svar! Min anmälan ligger nu hos åklagaren då polisen har svårt att skilja ut det ifrån civilrätt/arbetsrätt.Jag har blivit tillräckligt lurad av ”jurister” och någon advokat som vill ta tag i det hela tycks vara svårt. För nån typ av bedrägeribrott måste det vara, speciell om man också ser till konsekvenserna, i mitt fall kan man snart räkna den totala förlusten till 1 miljon…

I mitt fall handlar det om en förvanskning av en paragraf i LAS, personen i fråga har lagt till en mening som inte ens finns, och därmed avvisat min begäran om att få tillgodoräkna mig förutvarande anställningstid. Och det märkligaste är att det är en facklig ombudsman, inte berörd arbetsgivare.
Citat:
Finns inget "uppsåtligt vilseledande" då vi i Sverige inte har någon sanningsplikt utanför det offentliga (dvs gentemot myndigheter) och i vissa andra isolerade fall.

Utan som jag sa, så heter det "Oredligt förfarande" när man genom vilseledande orsakar skada på någon, utan att någon annan gör vinning på det.
Ett exempel på "Oredligt förfarande" är t.ex. om du lurar någon att förstöra sin egen egendom, eller lurar någon att bli av med sina pengar, osv.

Det kan dock vara en intern brottskod (likt "Stöld ur motorfordon") för att sortera in brotten i större och mindre fack för statistikens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in