• 1
  • 2
2022-04-19, 19:03
Medlem
Tjena Flashback!

Jag har en fråga till er, jag har bott utomlands i ett annat EU land i ett par månader nu och jag undrar om det är värt att skriva ut sig från Sverige? Från vad jag har hört så brukar Swedbank iallafall stänga av kunder som flyttar utomlands, vill gärna behålla mitt bankkonto för man flyttar väl tillbaka igen förr eller senare.

Jag går inte på några bidrag eller något sådant, men jag vill inte bli av med mitt Bank-ID.
Det är sjukt hur bankerna kan diktatera om man kan identifiera sig digitalt eller inte.

Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2022-04-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boliz
Någon som har erfarenhet av detta?
Inte jag, men i vilket fall har du som EU-medborgare rätt att ha ett grundläggande bankkonto i vilket annat EU-land som helst.

Kan inte tänka mig annat än att Bank-ID ska ingå i ett grundläggande svenskt bankkonto.
Citera
2022-04-19, 19:08
Medlem
Glostrups avatar
Om du har pengar på kontot så kan du behålla det, bara du betalar eventuella avgifter till banken.
Citera
2022-04-19, 19:21
Medlem
askungens avatar
Varför ska du skriva ut dig för några månader? Jag bodde utomlands i flera år, efter kanske 3 år blev jag utskriven.
Fick såklart behålla mitt bankkonto trots detta men tvungen att skriva in mig i försäkringskassan igen.
Citera
2022-04-19, 19:22
Medlem
Det är inga problem att behålla svenska konton. Ibland kan det vara knöligt att öppna ett nytt konto, så stäng inte ner nåt i onödan.
Citera
2022-04-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Det är inga problem att behålla svenska konton. Ibland kan det vara knöligt att öppna ett nytt konto, så stäng inte ner nåt i onödan.

Precis det jag tänker. Jag har löst ett bankkonto i landet jag är bosatt i, men vill som sagt inte bli av me det svenska bankkontot.

Om man stannar 1-3 år utomlands så måste man väl folkbokföra sig som utvandrad enligt ny lag.
Citera
2022-04-19, 23:05
Medlem
Citat:
Om man stannar 1-3 år utomlands så måste man väl folkbokföra sig som utvandrad enligt ny lag.
Men du får fortfarande ha ett bankkonto i Sverige. Om du sedan för banken får ha just det kontot du vill är en annan fråga. Men bankkonto får du ha.
Citera
2022-04-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men du får fortfarande ha ett bankkonto i Sverige. Om du sedan för banken får ha just det kontot du vill är en annan fråga. Men bankkonto får du ha.

Frågan är om det är värt att skriva ut sig. Så länge man har en adress att vara skriven på bör det vara lugnt, kör all post digital ändå liksom.

Vad hade du gjort?
Citera
2022-04-19, 23:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag har bott utomlands i flera år i olika länder och aldrig fått någon reaktion från banken. Så länge du har pengar på kontot och använder det lite då och då så är det inga problem.

Finns gott om folk som inte bor i Sverige som har bankkonton.
Citera
2022-04-19, 23:24
Medlem
Citat:
Vad hade du gjort?
Har dålig koll på hur det fungerar att bo utomlands i flera år.

Men jag hade nog kollat med banken om det fungerar att ha kvar det eller de konton du vill ha. Vad jag förstår så har du tänkt flytta tillbaka en vacker dag, så jag kan inte finna någon vits för banken att plocka ner några konton så länge du sköter dem.
Citera
2022-04-19, 23:30
Medlem
Jag har bott i USA i 10 år, skriven här hela tiden, har kvar ett svenskt bankkonto och kort. Banken har min adress och telefonnummer i USA i sitt system. Just när man bor i USA kan man inte handla med aktier etc i Sverige, men det är enda begränsningen.
Citera
2022-04-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag har bott utomlands i flera år i olika länder och aldrig fått någon reaktion från banken. Så länge du har pengar på kontot och använder det lite då och då så är det inga problem.

Finns gott om folk som inte bor i Sverige som har bankkonton.

Använder du ditt svenska bankkonto till löner m.m när du bott utomlands?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in