Lägesrapport:
Har inte gjort supermycket senaste dryga veckan. Fick som sagt fokusera på lite annat. Fortfarande inte hört nåt från polisen...
Vad som gjorts rent konkret följer nedan. I korthet har jag:
-Komponerat och skickat frågeformulär till Grill (ej fått svar) för ett par dagar sedan.
-Ringt Grill ett par gånger under dagen idag 26 jan (han svarar ej).
-Mejlat Anton Svendsen och bett om namn och kontaktuppgifter till SVT-kameramannen som stod jämte Grill under demonstrationen (Svendsen har ej svarat).
-Hållit lite koll på inslag som publicerats på SVT Nyheter Västs hemsida. Främst för att se vilka inslag Martin Grill jobbat med. Bra att kontrollera om han skickas på uppdrag som har kopplingar till Paludan, Sverigedemokraterna eller koranbränning. Vilket ju Svendsen tidigare påstått att Grill inte kommer få jobba med mer.
Nästa steg blir nog att köra en vända till med uppmaningar till olika tidningar & media att rapportera om ärendet. Ska försöka ringa direkt till redaktörer o dylikt den här gången, istället för att bara mejla. Mejl kan man ignorera, men det är svårare om man sitter i luren med nån.
Om inte annat så är det alltid intressant att kunna dokumentera deras motivering till varför de
inte vill granska Grill och SVT i det här ärendet.
Riks framförallt är jag lite besviken på - tycker det här är något de borde vara intresserade av att rapportera om, framförallt nu när Grill är tillbaka som reporter just som Paludan återigen är högaktuell. Men vi får se om de kanske hugger om jag skickar ett tips till dem igen. Ni får gärna tipsa dem också, så de förstår att allmänintresse finns. Bara att mejla till
tips@riks.se.
Nedan följer frågeformuläret jag skickat till Grill. För er kan det vara av intresse om ni vill se vad det är jag vill fråga Grill i ett mer strukturerat format. Ni kan också komma med synpunkter eller tillägg som jag missat. Slutligen kan ni också själva kontakta Grill och ställa frågor, och då kan ni använda formuläret som grund. Jag tror det är läge att släppa Grills kontaktuppgifter -inklusive hans arbetstelefon- fria nu, så jag lägger dem nederst i detta inlägg. Ring vetja! Tycker han ni blir jobbiga får han väl blockera era nummer (vilket han garanterat kommer göra med mitt nummer förr eller senare).
Därefter följer en sak ni kan hjälpa mig med.
Därefter kommer en lustig liten anekdot som avslutning.
Frågeformulär:
Citat:
Obs, frågor ej i nån särskild"order of relevance". Så organiserad orkade jag inte vara.
1. Vad menade du när du sade det du sade under Paludan-demonstrationen? Har allmänheten missförstått dig? Förklara med egna ord.
2. När inleddes interngranskningen av dig? Var det du själv som gick in till chefen och erkände att du gjort fel? Om nej, varför gjorde du inte det?
3. Vad är det med Paludan som gör dig så upprörd att du anser dig inte behöva vara opartisk? Anser du fortfarande det? Samma fråga om Sverigedemokraterna.
4. Anser du dig ha rätt att välja själv när du ska vara opartisk?
5. När har du rätt att vara partisk?
6. Har du medvetet rapporterat partiskt vid något tidigare tillfälle som anställd på SVT? Du har ju arbetat där sedan 1993.
7. Har du rätt att vara partisk när du rapporterar om exvis Jimmie Åkesson?
Du jämför i videon Paludan med SD ("Dom där är väl SD i så fall" säger du när kvinnan säger att ditt agerande får folk att vända sig till SD).
Och Paludan anser du ju att du inte behöver rapportera opartiskt om.
8. Anser du att demonstranterna hade rätt att ta till våld, som de gjorde både under demonstrationen du närvarade på, och under koran-kravallerna 2022?
9. Tror du att du bidrog till den våldsamma stämningen genom att aktivt delta i motdemonstrationen? Du sade exempelvis till barn som deltog i demonstrationen att du tyckte Paludan inte var klok.
10. Anser du själv dig vara lämplig att fortsätta arbeta som reporter?
11. Är du ångerfull?
12. Skulle du vilja be om ursäkt till Rasmus Paludan? Har du redan gjort det?
13. Hur upplevde du internutredningen? Vilka frågor ställdes till dig, osv?
14. Vilka begränsningar har du framöver gällande rapportering och redigering? Får du rapportera/redigera Paludan-material eller politiskt material som involverar Sverigedemokraterna? Hur länge ,tidsmässigt, kommer dessa begränsningar gälla?
15. Om jag säger att jag som svensk medborgare inte längre har förtroende för dig som reporter, oavsett din tidsbegränsade avstängning under 2022 - vad har du att säga till mig då? Vad har du att säga till övriga medborgare som inte längre har förtroende för dig?
17. Känner du till några kollegor på SVT Västs redaktion som också anser sig ha rätt att vara partiska i vissa reportage? I vilka sammanhang då, i så fall?
18. Om du intervjuade någon av motdemonstranterna som uttrycker hot eller tar till våld, skulle du kunna tänka dig att ställa
följande fråga: "Om du inte gillar yttrandefrihet och våra svenska värderingar, varför åker du inte hem till ditt hemland?" Varför/varför inte? (du kunde ju säga till
Paludan att han skulle åka hem).
19. Du erbjöd ditt jobb till kvinnan som konfronterade dig. Har du funderat mer på att byta jobb? Det var ett väldigt nedlåtande sätt att behandla kvinnan på, men om du erbjuder MIG så kommer jag ta det. Erbjuder du mig ditt jobb?
20. Det tog dig ungefär 260 dagar att svara mig, trots att jag sökte dig upprepade gånger. Varför vägrade du svara mig så länge, ens för att meddela att du avböjer intervju?
21. Vad har SVT för policy gällande att svara på frågor från allmänheten?
22. Anton Svendsen och reportrar på SVT Nyheter Västs redaktion har upprepade gånger argumenterat för att de inte behöver svara på några av mina frågor eftersom jag inte representerar något mediehus, utan bara är privatperson. Varför skulle detta vara ett problem, tycker du? Anser du att SVT - som är skattefinansierad verksamhet och därför del av den offentliga sektorn - inte har skyldighet att svara på frågor från allmänheten?
23. Tror du att du ger allmänheten mer, eller mindre, förtroende för dig och SVTs verksamhet när du vägrar svara på frågor?
24. Var det del av en medveten strategi från SVTs sida att konsekvent vägra svara på frågor? Instruerade Anton Svendsen dig att inte svara på mina frågor?
25. Hur reagerade kollegan/kollegorna som stod intill dig under demonstrationen på ditt agerande? Blev du tillrättavisad av någon av dem? Tog någon av dem upp ärendet med Anton Svendsen när ni kom tillbaka till redaktionen?
Sak ni kan hjälpa mig med:
Jag har som sagt mejlat Anton Svendsen och frågat vem den SVT-anställde som stod bredvid Grill och skötte en kamera under demonstrationen är. Svendsen har inte svarat alls (jag testar nog att ringa honom i dagarna).
Men om någon av er råkar veta vem mannen är, får ni gärna
ge mig namnet på honom. Så kan jag söka honom för kommentar.
Se videoklippet nedan. Jag menar mannen med rödlätt hår och ett par hörlurar runt halsen.
https://www.facebook.com/watch/?v=326822656160299
Slutligen, en anekdot
Detta är inte så viktigt egentligen, men lite lustigt.
Jag hade ju ett telefonsamtal med Svendsen häromveckan (se inlägg #263 i denna tråd).
Svendsen tyckte jag hotat hans barn genom att publicera hans hemadress, och jag svarade då att han i så fall får ta upp det med Eniro eftersom det var där jag hittade adressen.
Bara ett par dagar efter det samtalet, så försvann Anton Svendsen från Eniros register. Du hittar honom inte längre när du söker på hans namn.
Gissningsvis gjorde alltså Svendsen precis som jag rekommenderade, dvs kontaktade Eniro och bad dem ta bort honom ur registret. Jag måste ha varit
oerhört hotfull...
Tycker det är ett överdrivet och ganska fånigt tilltag. Inte minst eftersom Svendsens hemadress fortfarande är fullt synlig på Hitta.se. Om Svendsen
verkligen kände sig orolig kan man tycka han borde kontakta även Hitta.se. Men vem vet vad som rör sig i huvudet på den karln.
Kontaktuppgifter till Grill (arbetsmejl och arbetstelefon, och följaktligen ingen integritetskränkning om jag publicerar här)
Martin Grill
Reporter
SVT Nyheter Väst
+46 70 583 01 13 / 37167
martin.grill@svt.se