2022-12-23, 05:58
Medlem
fluff995s avatar
Nästa steg blir väl att gå till Kanalhuset nere på Pumpgatan här i gbg, och helt enkelt be receptionisten skicka ned Martin Grill.

(Jag kan medge att, om man pratar eskalationstrappa, så kanske detta borde ha kommit före hembesök...)

De lär vägra ställa upp på samma sätt som tidigare, men det är ändå intressant att testa av flera anledningar. Exvis:

- Kommer SVT klassa även detta som hot/trakasserier? Kommer jag bli utslängd av säkerhetspersonal, eller arresterad av inkallad polis? "Han uppträdde hotfullt"...

- Kommer Martin Grill, när receptionisten kontaktar honom, uttryckligen säga till receptionisten "Nej, jag vill inte ställa upp på intervju"?
Detta är en liten men viktig distinktion. Hittills har jag inte lyckats få till någon kommunikation alls med Grill - han har inte skrivit ett endaste ord till svar när jag sökt honom, och Svendsen har - I den mån han för en annan vuxen karls talan- inte med ett endaste ord skrivit "min anställde vill inte ställa upp".
Teoretiskt sett vet jag fortfarande inte om Grill vill ställa upp på intervju eller ej. Eller om han faktiskt har något emot att jag kommer hem till honom. Eller om han ens fått några av mina mejl eller de meddelanden jag lämnat till Svendsen och övrig redaktion. Säger han till receptionisten att han inte vill ställa upp, då har jag (och allmänheten) åtminstone svart på vitt att "Martin Grill har avböjt intervju". Vilket öppnar för följdfrågan "varför då?" Hittills verkar det vara en strategi från SVT att skydda Grill så till den milda grad att man inte ens kan gå så långt.

- Om murveljävlarna på SVT gnäller stup i kvarten om allt näthat de får utstå, vad klassas jag som om jag dyker upp på Kanalhuset och vill se Martin Grill i ögonen enligt konstens alla regler? IRL näthatare? Nånstans kan jag känna att det har ett värde att få konstaterat att när SVT-journalister påstår sig vara utsatta för diffusa "hot, hat och trakasserier", då är det rent konkret min typ av beteende de pratar om. Och är det något allmänheten som konsumerar deras gnäll skulle klassa på samma sätt?

I förlängningen får vi nog också diskutera om vi ska lyfta ut min granskning och lägga som en separat tråd. Den känns inte 100 procent relevant för trådämnet, framförallt eftersom granskningen lite grann glidit över från Grill till SVTs agerande och natur i stort* (och konsekvenserna för dig som privatperson när du ifrågasätter Public Service). Granskningen kräver därtill stort utrymme och stör ut övrig diskussion ITT.

*Vilket för övrigt är precis vad SVT vill. Så det är viktigt att jag inte distraheras och förgäves börjar slänga käft med Svendsen mfl istället. Svendsen är en målvakt. Grill är fortfarande prio 1.
Senast redigerad av fluff995 2022-12-23 kl. 06:42.
Citera
2022-12-23, 12:14
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nästa steg blir väl att gå till Kanalhuset nere på Pumpgatan här i gbg, och helt enkelt be receptionisten skicka ned Martin Grill.

(Jag kan medge att, om man pratar eskalationstrappa, så kanske detta borde ha kommit före hembesök...)

De lär vägra ställa upp på samma sätt som tidigare, men det är ändå intressant att testa av flera anledningar. Exvis:

- Kommer SVT klassa även detta som hot/trakasserier? Kommer jag bli utslängd av säkerhetspersonal, eller arresterad av inkallad polis? "Han uppträdde hotfullt"...

- Kommer Martin Grill, när receptionisten kontaktar honom, uttryckligen säga till receptionisten "Nej, jag vill inte ställa upp på intervju"?
Detta är en liten men viktig distinktion. Hittills har jag inte lyckats få till någon kommunikation alls med Grill - han har inte skrivit ett endaste ord till svar när jag sökt honom, och Svendsen har - I den mån han för en annan vuxen karls talan- inte med ett endaste ord skrivit "min anställde vill inte ställa upp".
Teoretiskt sett vet jag fortfarande inte om Grill vill ställa upp på intervju eller ej. Eller om han faktiskt har något emot att jag kommer hem till honom. Eller om han ens fått några av mina mejl eller de meddelanden jag lämnat till Svendsen och övrig redaktion. Säger han till receptionisten att han inte vill ställa upp, då har jag (och allmänheten) åtminstone svart på vitt att "Martin Grill har avböjt intervju". Vilket öppnar för följdfrågan "varför då?" Hittills verkar det vara en strategi från SVT att skydda Grill så till den milda grad att man inte ens kan gå så långt.

- Om murveljävlarna på SVT gnäller stup i kvarten om allt näthat de får utstå, vad klassas jag som om jag dyker upp på Kanalhuset och vill se Martin Grill i ögonen enligt konstens alla regler? IRL näthatare? Nånstans kan jag känna att det har ett värde att få konstaterat att när SVT-journalister påstår sig vara utsatta för diffusa "hot, hat och trakasserier", då är det rent konkret min typ av beteende de pratar om. Och är det något allmänheten som konsumerar deras gnäll skulle klassa på samma sätt?

I förlängningen får vi nog också diskutera om vi ska lyfta ut min granskning och lägga som en separat tråd. Den känns inte 100 procent relevant för trådämnet, framförallt eftersom granskningen lite grann glidit över från Grill till SVTs agerande och natur i stort* (och konsekvenserna för dig som privatperson när du ifrågasätter Public Service). Granskningen kräver därtill stort utrymme och stör ut övrig diskussion ITT.

*Vilket för övrigt är precis vad SVT vill. Så det är viktigt att jag inte distraheras och förgäves börjar slänga käft med Svendsen mfl istället. Svendsen är en målvakt. Grill är fortfarande prio 1.

Det är alltid roligt att se att någon lägger ned energi och tid för att kämpa mot något som är orätt. Det ska du ha en stor eloge för.

Självklart har du inte gjort dig skyldig till något brott, men jag kan tänka mig att de skulle kunna tillkalla polis för att skrämma dig.

Det Martin Grill gjorde var inte bara oetiskt och dumt gjort ut journalistisk synvinkel, jag uppfattade hans agerande närmast som uppviglande på platsen.
Citera
2023-01-02, 18:29
Medlem
fluff995s avatar
Martin Grill är tydligen tillbaka som reporter nu. Hans byline satt på inslag om bussen med ungdomar som välte igår (1 jan).

SVT Nyheter Väst lät alltså bokstavligt talat Martin Grill komma tillbaka direkt efter nyårsslaget.

Om han nu inte varit tillbaka redan sedan tidigare. Inte direkt så att jag sitter och tittar särskilt mycket på SVT Nyheter.

Som alla i tråden bör veta vid det här laget uppmanar jag alla att visa sitt missnöje med detta. Förmodligen meningslöst att kontakta maktfullkomliga SVT, eller kontrollerade motståndet Medieombudsmannen, med era klagomål. Samma med Moderaterna, som sedan tidigare gjort klart att de vill ge Public Service monopol på journalistik snarare än att motverka dess excesser.

Enda alternativet som finns kvar är att kontakta Sverigedemokratiska politiker och försöka få dem att lyfta frågan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...=media-article
Citera
2023-01-03, 15:27
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Martin Grill är tydligen tillbaka som reporter nu. Hans byline satt på inslag om bussen med ungdomar som välte igår (1 jan).
Får han skriva om politik och göra inslag om politik? Det är ju inte helt ovanligt att reportrar som gör bort sig och på något vis tar politisk ställning, att de får skriva om andra ämnen istället. Att göra inslag om en buss som vält eller om katter som kissar i sandlådorna i bostadsområdena må väl vara hänt, men det lär ju bli problematiskt om Grill ska göra fler inslag om Paludan eller bara om någon organisation eller demonstration som genomförs av personer från högerkanten.
Citera
2023-01-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Stängs av från nyhetsarbetet på SVT efter orden till Paludan

En utsänd SVT-reporter på plats filmades när han tog ställning mot Rasmus Paludan.
Nu uppger SVT Nyheter Västs ansvarige utgivare Anton Svendsen att reportern stängts av från allt nyhetsarbete under resten av året.
– Förtroendet för SVT har riskerat att ta skada, säger han.

Diskussion: Har ditt förtroende för SVT tagit skada? Är det rätt att journalisten blir avstängd ett helt år? Är ditt förtroende för SVT återskapat efter denna kraftfulla åtgärd? samt relevanta diskussioner omkring detta.

https://www.expressen.se/nyheter/sta...-till-paludan/
Det där är bara något spel för galleriet så att lättledda ska tro att det finns någon typ av hederlighet och nyanserad syn inom SVT.

Men det stämmer inte. Det är västvärldens mest ensida vänstervridna propagandaorgan för statsmakten.

Jag tror inte ens Rysk stats-TV når upp till svts nivåer.
Citera
2023-01-03, 15:41
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Får han skriva om politik och göra inslag om politik? Det är ju inte helt ovanligt att reportrar som gör bort sig och på något vis tar politisk ställning, att de får skriva om andra ämnen istället. Att göra inslag om en buss som vält eller om katter som kissar i sandlådorna i bostadsområdena må väl vara hänt, men det lär ju bli problematiskt om Grill ska göra fler inslag om Paludan eller bara om någon organisation eller demonstration som genomförs av personer från högerkanten.

Vad Grill får eller inte får göra vet vi ej, eftersom SVT vägrar säga vad som gäller för Grill nu när han uppenbarligen är tillbaka i tjänst. Gissningsvis kommer han få rapportera om allting, inklusive Paludan. Enda begränsningen lär väl vara typ att Grill ej får bevaka Paludan-demonstrationer där koranbränning ingår. Alltså en väldigt specifik begränsning. Förmodligen hoppas de att vi ska glömma av Grill helt, så SVT kan lyfta alla begränsningar. Det är ju inte så att SVT egentligen tycker Grill gjort nåt fel.

För övrigt uttalade sig Grill även om Sverigedemokraterna under den inspelade Paludan-demon, vilket faktiskt borde omöjliggöra för honom att rapportera om SD och egentligen politik i största allmänhet. SD-aspekten har SVT vägrat uttala sig om, så nån sådan begränsning vågar jag lova att Grill inte har. Men som sagt, det är omöjligt att veta eftersom SVT uppenbarligen inte tänker tala om för allmänheten vad som gäller för Grill framgent. GP, Journalisten mfl etablerade medier vill uppenbarligen inte ta i det här ärendet med tång heller.
Citera
2023-01-10, 12:09
Medlem
fluff995s avatar
Lägesrapport 10 jan:

Följde upp ärendet Grill med följande mejl, samt besök till Kanalhuset:

Mejl till Grill, 2 jan:

Citat:
Hej Martin Grill.

Såg nyligen ett inslag om en buss med ungdomar som vält, där ditt namn står som byline.
Med andra ord har SVT Nyheter Väst släppt tillbaka dig till redaktionellt arbete.

Nu är det viktigare än någonsin att du redogör för ditt agerande under Rasmus Paludan-demonstrationen, där du uttryckte åsikten att du inte behöver rapportera opartiskt om Rasmus Paludan eller Sverigedemokrater.

Jag tänker komma ned till Kanalhuset i dagarna och fråga efter dig i receptionen. Blir enklare för mig, och mindre pinsamt för dig, om du inte sitter och gömmer dig inne på något kontor och vägrar komma ned när jag kommer dit. När är du anträffbar?

Hälsningar

(Mitt namn och kontaktuppgifter)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...=media-article

Mejl till Anton Svendsen, 2 jan:

Citat:
Hej Anton Svendsen.
Hoppas det går bra med din polisanmälan.

Se nedan. Jag har alltså noterat att Martin Grill nu är tillbaka som reporter på redaktionen. Jag kommer hälsa på Kanalhuset i dagarna, när jag känner att jag har tid. Jag är i första hand ute efter Grill, men jag kommer också fråga efter dig. Eftersom du uppenbarligen fattat ett beslut i frågan om Grills framtid, bör du nu kunna redogöra för vilka resonemang som ligger bakom beslutet. Har Grill uttryckt att han ändrat sig, och att han nu inte längre tycker att han kan vara partisk när han rapporterar om Paludan eller Sverigedemokrater? Eller har du kommit fram till att det inte är något problem att ha reportrar i tjänst som medvetet struntar i opartiskhetsprincipen?

Ska du stå och rapa upp samma strunt om "interna personalärenden", kan du åtminstone se mig i ögonen när du gör det. Jag ska också försöka ha en fungerande videokamera med mig, så jag kan spela in dig.
Fördelaktigt om du kan ange ett datum och tid då du, Martin Grill eller båda två är anträffbara.

Hälsningar

(Mitt namn och kontaktuppgifter)

Svendsen svarar, 8 jan:

Citat:
Hej!
Du kan lita på att vi utför vårt uppdrag på ett sakligt och opartiskt sätt. Avsteg från medarbetarpolicyn får konsekvenser. Vi har haft en lång och grundlig process i det fall du hänvisar till.
Vi jobbar systematiskt och aktivt med balansen i vår rapportering, och jag som utgivare har alltid sista ordet i känsliga ärenden.
Jag ber dig avstå från vidare påtryckningar på mina anställda.
Jag har ingen avsikt eller anledning att träffa dig, och kommer inte att kommentera detta mer med dig.

MVH

Anton Svendsen

Mitt svar på detta, via mejl 10 jan:

Citat:
Det blir inte "påtryckningar" för att du skriver påtryckningar. Sluta bete dig som en politiker, och börja bete dig som en journalist.

Jag kommer inte söka dig mer. Jag har dock ännu inte fått något besked från Martin Grill om huruvida han tänker ställa upp på intervju eller inte. Eftersom Martin Grill -trots sitt oerhört barnsliga beteende- är en vuxen människa och inte ett barn, för du inte hans talan.

Med andra ord: Tills Martin Grill personligen meddelar mig att han inte ställer upp på intervju, kommer jag fortsätta söka honom.

Jag kommer ned till Kanalhuset idag och frågar efter honom i receptionen. Du behöver inte närvara - det här ärendet angår inte dig längre.

Jag gick sedan ned till Kanalhuset cirka kl 11 idag, och frågade efter Martin Grill hos vakten i receptionen. Denne svarar att jag inte har någon bokad tid. Jag frågar om vakten kan be Grill komma ned, men vakten svarar att jag först måste boka möte med Grill via mejl eller telefon. Jag svarar att Grill inte svarar på mejl eller redaktionstelefon. Vakten säger att denne inte kan hjälpa mig. Jag ber vakten hälsa Grill att jag har varit här. Vakten frågar misstänksamt "varför då"? Jag svarar något i stil med "så han vet att jag har varit här". Tyckte det var en konstig motfråga.

Som läget ser ut nu har jag alltså lovat att inte kontakta Svendsen mer. Får se hur jag gör med det - det är inte förbjudet att ändra sig. Polisen har ännu inte kontaktat mig angående Svendsens påstådda polisanmälan, men det behöver inte betyda att polisen lagt ned ärendet - ett sånt ärende är nog inte prio 1, så det kanske kommer besked nån gång typ i vår. Vem vet?
Grill har ännu inte svarat med ett endaste ord via mejl eller telefon. Honom får jag alltså fortsätta söka tills jag får tag på honom, och han antingen ställer upp på intervju eller uttalar önskan att avböja. Han är bevisligen tillbaka på redaktionen nu, så det bör gå att söka honom via redaktionstelefonen 031-83 72 60 igen.
Senast redigerad av fluff995 2023-01-10 kl. 12:38.
Citera
2023-01-13, 11:19
Medlem
fluff995s avatar
Heads up:

Hade idag, för första gången, ett längre telefonsamtal med Anton Svendsen. Anton Svendsen sökte mig -paradoxalt nog, givet vad han skrivit i ovanstående mejl från 10 jan i inlägg #259- på eget bevåg. Anton Svendsen låter bland annat meddela att

•jag hotat hans barn,
•bildat drev,
•och att situationen är ohållbar...

Har också slutligen fått besked via mejl från Martin Grill (efter att ha sökt honom i cirka 260 dagar... ).

Finns en hel del intressanta uppdateringar angående ärendet på gång, således.

Eftersom samtalet skedde på telefon, kan jag inte bara klippa och klistra in oavkortat här med en gång som jag gjort tidigare. Jag har transkriberat samtalet till skriftlig form, och skickat citaten till Svendsen så han har ett dygn på sig att komma med eventuella synpunkter gällande felcitering osv.

Jag kommer publicera samtalet här i tråden under morgondagen (14 jan), om inget oförutsett sker. Så gör gärna en mental notering och titta in imorgon kväll eller övermorgon, om ni är intresserade.
Senast redigerad av fluff995 2023-01-13 kl. 11:39.
Citera
2023-01-14, 17:34
Medlem
fluff995s avatar
Uppföljning på inlägg #260.

Då ska vi se:

För att få lite struktur tänkte jag posta skeendet i kronologisk ordning. Detta inlägg kommer alltså innehålla transkribering av telefon-och mejlkontakt med Nils Arnell, reporter på SVT Nyheter Väst. Nästa inlägg kommer innehålla Martin Grills mejlsvar till mig häromdagen. Inlägget efter det kommer slutligen innehålla en transkribering av ett längre telefonsamtal jag hade med Anton Svendsen den 13 januari.

Denna uppdelning kommer också underlätta för mig, och er, att hänvisa till specifika inlägg med hjälp av "#" framgent. Förvarning med en gång om att detta kommer vara ett par lååånga inlägg. Som jag skrev till en moderator i PM häromdagen - jag betraktar denna granskning i princip som grundforskning, så att dokumentera så utförligt som möjligt är ett självändamål.

Det är förmodligen i första hand Martin Grills svar, och konversationen med Svendsen, som är relevanta för trådämnet. Som jag tror jag nämnt tidigare är det dock bra att möjligaste mån redogöra för allt som händer i samband med granskningen. Delvis för att all kunskap är bra, och delvis för att s.a.s lägga alla kort på bordet. Inte minst för att Anton Svendsen upprepade gånger ansett att jag begått brottsliga handlingar i samband med granskningen - och då är det ju bra att ge en total bild, utan luckor, av vad jag faktiskt gjort.
Nils Arnells svar är också intressant om man vill nörda ner sig lite i redaktionellt anställd SVT-personals förhållningssätt. Inte minst gällande deras tydliga särskiljande mellan människor som är del av deras skrå (dvs mediehusbönder som ansökt om utgivningsbevis, förbundit sig till pressetiska regler, och i största allmänhet sålt sin själ till djävulen via olika kontrakt) och goyim som de tycker borde förbjudas att alls ägna sig åt journalistiskt arbete. Ett sidospår, men ett intressant sådant.

Först alltså kommunikationen med Nils Arnell:

Jag ringer till SVT Nyheter Västs redaktionstelefon på morgonen den 12 januari. Nils Arnell svarar. Jag har även pratat med honom på telefon 11 januari. Vi "pratar" en stund, innan Arnell lägger på luren i örat på mig. Jag skickar senare under dagen följande mejl till Arnell, med transkribering av samtalet inkluderat.

Citat:
Hej Nils Arnell.

Se ämnesrad. Jag dokumenterar för närvarande min pågående granskning av Martin Grill och SVT Nyheter Väst i en flashback-tråd (användarnamn fluff995). Se länk nedan.

Jag har nu pratat med dig två gånger, så nu finns du officiellt "på rullorna" så att säga. Normalt sett brukar jag bara klistra in era mejlsvar oavkortat, men eftersom jag pratat med dig på telefon får jag skriva ut dina citat på egen hand den här gången.

Se citat nedan. Jag tänkte lägga upp dem i flashback-tråden nån gång under morgondagen, så du har tills dess att kontrollera dina citat.
Du har också mina kontaktuppgifter nedan, om du vill höra av dig och diskutera ärendet.
Ytterst menar jag naturligtvis en diskussion om huruvida du känner dig bekväm med att fortsatt täcka för din kollega Martin Grill, som är en vuxen reporter på en av landets mest inflytelserika (och skattefinansierade) nyhetsredaktioner. Personligen ifrågasätter jag i så fall din integritet. Men har du synpunkter på citat, publicering osv kan du även höra av dig angående det.

(Mina kontaktuppgifter)

--------------------------------------------

(FB) Journalist på SVT stängs av för att ha kallat Paludan ”Jävla idiot” - Rätt/Fel?

--------------------------------------------

Nils Arnell

11 januari, 08.30. Nils Arnell svarar.

-Hej, jag söker Martin Grill.
-Jag vet inte riktigt var han är.
-Brukar han inte medverka på morgonmötena?
-Jo...
-Kan du gå och kolla om du kan hitta honom.
- Nja... vem är det som frågar?
- (Uppger mitt namn).
- Och vad gäller det?
- Martin Grills agerande under Rasmus Paludan-demonstrationen som han blev avstängd för. Jag har lite frågor som jag tycker att jag inte fått svar på. Vad menade Grill när han sade det han sade, menar han det fortfarande, tycker han själv att han är lämplig att arbeta som reporter på Sveriges Television givet vad han sade? Osv.
-Ja... vem ringer du för?
-Privatperson.
-Ja... vanligtvis brukar det vara mediehus som hör av sig och vill intervjua, så jag vet inte om jag kan ge telefonen till Grill.
-Varför skulle det vara ett problem att jag är privatperson?
-Tja... Grill kanske inte tycker det är värt besväret att svara på frågor om det inte ska publiceras.
- Så du kan inte räcka över telefonen till Grill?
-Nä, jag tror inte det.
-Är Grill tillbaka i eftermiddag?
-Det vet jag inte.
-Men om jag försöker igen runt 08.15 imorgon så bör han vara med på morgonmötet?
-Jaa, nja... jag vet inte.
- Jag försöker igen imorgon bitti.

12 januari 08.15.

(okänd kvinnlig person svarar).
- Ja... jag vet inte om han är här, han kanske inte har kommit in ännu.
- Är han inte med på morgonmötet?
- Jag vet inte. Hejdå.
- Vet du om han kommer vara på plats om en tio-femton minuter?
- Ja... kanske. Hejdå.
-Jag försöker igen om tio-femton minuter.

12 januari 08.30, Nils Arnell svarar.
- Ja... hej... var det dig jag pratade med igår?
- Det stämmer nog.
- Och du hette (uppger mitt namn)?
- Det stämmer.
- Ja... jag har pratat med min chef Anton Svendsen, och jag får helt enkelt hänvisa till honom.
- Vad betyder det? Kan du ge telefonen till Martin Grill eller inte?
- Jag får helt enkelt hänvisa till Anton Svendsen.
- Är Martin Grill ett minderårigt barn du är förmyndare för? Kan han inte föra sin egen talan?

(Nils Arnell avbryter) - Tack hej. (Lägger på luren).

Efter att jag skickat transkribering till Nils Arnell för kontroll svarar han senare under dagen, via mejl:

Citat:
Hej X,

Jag var inte medveten om att du spelade in (det gjorde jag inte. Min anm.) och hade uppskattat om du hade informerat mig om det (hur jag ska kunna göra det när han lägger på luren i örat på mig vet jag ej. Min anm.).
Jag är bara en vanlig reporter och om du nu inte fått tag på Martin Grill så är det Anton Svendsen du får kontakta. Jag har inget ansvar för Martin Grill och inget med hans roll på SVT att göra. Därför ser jag ingen anledning att det här ska gå via mig. Jag är en av de som svarar i telefonen på SVT Nyheter Väst idag, men i regel hänvisar de flesta samtal till den det berör. Det här berör inte mig och om du redan har haft kontakt med Anton angående Martin Grill så är min bedömning att jag hänvisar dig till honom, då han är chef här. När du nu ger mig möjlighet att tycka till om citaten så ser jag helst att du inte publicerar något, eftersom jag inte har något med saken att göra och eftersom jag inte har ställt upp på någon intervju med dig.

Mvh
Nils Arnell,
SVT Nyheter Väst

Mitt svar via mejl på detta:

Citat:
Inget har spelats in.

Jag behöver heller inte ditt tillstånd för att publicera.

Du har nu givits möjlighet att kontrollera citat i god ordning. Får jag inga ytterligare svar från dig innan morgondagen kommer tolka det som att du anser dig ha citerats korrekt. Jag publicerar citaten som planerat imorgon (detta blev istället övermorgon, alltså idag 14 jan. Min anm.).

Notera att även det mejl du just skickat kommer publiceras.

Har du problem med ovanstående får du göra som din chef Anton Svendsen, och göra det hela till ett polisärende.

Du har mina kontaktuppgifter.

Jag har ej fått något ytterligare svar från Arnell angående citat. Får därför anta att han anser sig vara korrekt citerad.

Notera att jag äve ringde till redaktionstelefonen vid något senare tillfälle, troligtvis under morgon/förmiddag 12 jan (jag minns ej specifikt) och pratade med reporter Hanna Aler (om jag inte hörde helt fel). Slängde mest käft med henne i några minuter, och kom inte ihåg samtalet tillräckligt väl för att skriva ned det. Kontentan var dock densamma - alla anställda på redaktionen har uppenbarligen fått instruktioner att svara "jag hänvisar dig till Anton Svendsen" när jag frågar efter Martin Grill. Aler hann säga det ungefär fyra gånger...
Vid något tillfälle sade hon också något i stil med "du kan inte hålla på så här". Jag svarar då "Nähä? Vad kommer ni göra annars?" för jag tyckte det lät som ett ganska hotfullt uttalande från människor som upprepade gånger påstått att jag uppträtt hotfullt. Aler svarar då (ung.) "Nej vi kommer naturligtvis inte göra någonting, men..."
Så redaktionen verkar inte riktigt ha blivit samkörda med budskapet att jag utövar hot och påtryckningar, och ska hanteras av polis, ännu.
Senast redigerad av fluff995 2023-01-14 kl. 17:39.
Citera
2023-01-14, 18:10
Medlem
fluff995s avatar
Härnäst, kommunikation med Martin Grill:

Efter att ha haft telefon-och mejlkontakt med Nils Arnell skriver jag följande mejl till Martin Grill. Notera att jag i detta skede, sedan mitten av april 2022, mejlat Martin Grills arbetsmejl något i stil med 15 gånger, skickat meddelande till hans facebook vid ett par tillfällen, samt ringt redaktionstelefonen flera gånger. Martin Grill har dittills ej svarat alls, ens genom att avböja intervju.

Citat:
Hej Martin Grill.

Har sökt dig för intervju via SVT Nyheter Västs redaktionstelefon. Din kollega Nils Arnell ville inte lämna över telefonen till dig. Du bör ta dig ett snack med honom, så du inte missar viktiga samtal i fortsättningen.

Kan du höra av dig och meddela om du är villig att ställa upp på intervju eller ej? Jag kan skicka frågeformulär inför intervju, samt ge dig möjlighet att kontrollera citat innan eventuell publicering.

Du har mina kontaktuppgifter.

Hälsningar

(mina kontaktuppgifter)

Av någon anledning väljer Martin Grill nu slutligen att svara. Via mejl, 12 januari:

Citat:
Hej
Hört att du sökt mig (no shit sherlock. Min anm.). Jag kommer inte under några omständigheter prata med dig (det skrev Anton Svendsen också. Sedan ringde han upp mig... . Min anm.) och kommer inte att tillmötesgå dina krav. Jag ber dig vänligen sluta skriva till mig. Har du frågor om vår verksamhet eller publiceringar så kontakta ansvarig utgivare Anton Svendsen.

Martin Grill
Reporter
SVT Nyheter Väst
(även personligt arbetstelefonnummer var inkluderat i mejl. Jag har tagit bort detta ur Grills mejl tills vidare. Mer om detta nedan i detta inlägg. min anm).

Eftersom Grill inte vill att jag ska skriva till honom mer, ringer jag istället till arbetstelefonnumret han angav i sitt mejl. Han svarar inte, utan samtalet går till telefonsvarare. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag sade, men kontentan var något i stil med "min ståndpunkt är fortfarande att du måste stå till svars, och jag kommer alltså fortsätta söka dig tills du svarar på mina frågor. Jag är fullt beredd att skicka frågeformulär till dig i förväg inför intervju".

Hursomhelst så har Grill nu alltså officiellt avböjt intervju. Nota bene utan att medge att det var han som stod och gapade om Paludan och Sverigedemokrater - den kullen har SVT fortfarande som ambition att dö på*.
Detta försvårar fortsatt granskning, åtminstone i juridisk mening. Har Grill sagt nej och jag fortsätter, är detta ju ett steg närmare trakasserier, tänker jag. Även om jag personligen tycker att det under omständigheterna är långt kvar tills dess. Jag skulle inte behandla en sommarjobbare på park-och naturförvaltningen på det här viset. Men Martin Grill är inte sommarjobbare på park- och naturförvaltningen...

Får se lite hur jag fortskrider på denna fronten. Kanske får jag försöka få nån dialog med polis, jurist eller annan sakkunnig, för att få vägledning i vad jag får och inte får göra? Under alla omständigheter kommer jag komponera ett frågeformulär och skicka till Grill, samt publicera här i tråden så ni vet specifikt vad det är för frågor jag tycker han måste svara på.

Angående Grills telefonnummer: Jag kan personligen inte på något vis se att det skulle vara olagligt att publicera numret här i tråden. Det är Grills arbetstelefon, ej hans privata nummer. Och arbetstelefon står med automatiskt i alla mejl han skickar, så det är ingenting SVT inte vill ska vara känt för allmänheten.
Men eftersom Svendsen uttryckligen hänvisat till publicering av kontaktuppgifter som ett skäl till polisanmälan (se transkribering av telefonsamtal med Svendsen i nästkommande inlägg) kommer jag vara lite restriktiv med att publicera telefonnummer och adresser tills vidare. Enbart för att minska risken för att bli tagen av polisen. Vill någon ha Grills arbetstelefonnummer går det dock bra att PMa mig och be om det. Kom ihåg: det är inte trakasserier att ställa Grill mot väggen - det är bara skattebetalare som kräver sin rätt**. Det är minimal risk för polisanmälan om ni ringer Grill, åtminstone för er. Och som jag nämnt tidigare så bidrar varje man eller kvinna som engagerar sig till att chansen ökar att Grill slutligen svarar på frågor, och att SVT inser att Grill inte hör hemma inom Public Service. Min erfarenhet hittills är att först säger SVT nej 99 gånger, sedan säger de plötsligt ja...

*Obs Svendsen et al, denna formulering är ett talesätt, ej ett dödshot...

**Obs, not legal advice.
Senast redigerad av fluff995 2023-01-14 kl. 18:22.
Citera
2023-01-14, 18:53
Medlem
fluff995s avatar
Slutligen, transkribering av längre telefonsamtal med Anton Svendsen 13 jan. Transkriberingen var ursprungligen inkluderat i ett mejl jag skickade till Anton Svendsen (kopior till Martin Grill och Hanna Stjärne) för citatkontroll. Undrar ni över vad jag menar med "grön" och "röd" så är det en indelning jag gjorde i mejlet för att underlätta för Svendsen att kontrollera citat. Tror inte jag kan färgkoordinera här på Flashback, så citaten står ofärgade nedan. Tror ni fattar vem som säger vad ändå.

Personligen tycker jag denna konversation är intressant just för att man ser hur konsekvent Anton Svendsen använder sig av en lömsk taktik - allt jag gör vill han få att framstå som kriminellt, eller åtminstone få mig att tro är kriminellt utan att direkt säga att det är kriminellt. Notera ordval, notera tolkningar osv.
Skulle inte alls förvåna mig om han ringde upp mig just i förhoppningen att få mig att säga något som han kunde få att framstå som hot. Se exvis hans kommentar om att "driva drev" (sic) på sluttampen.
Detta är er public service, gott folk. Så här arbetar de.
Om inte så fattar jag ärligt talat inte vad han håller på med - min sista kommunikation med Anton Svendsen innan han självmant ringde upp mig kan ni läsa i inlägg #259, där han uttryckligen skriver att han under inga omständigheter kommer svara på några mer mejl eller telefonsamtal från mig.
Kanske är det som han säger - att SVT faktiskt finner situationen ohållbar. Och det är ju i så fall inte direkt något som kommer göra mig mindre benägen att fortsätta...
Goda nyheten är att jag har förslag på lösning - Martin Grill svarar på mina frågor.

Lite annan struktur på denna transkribering jämfört med tidigare inlägg. Mina personliga anmärkningar på saker som sades under samtalet kan ni läsa i botten, som asteriskmärkta noteringar.

Citat:
Anton Svendsen har sökt mig på telefon under gårdagen (12 jan). Jag var upptagen då, men ringer upp 08.45, 13 jan. Jag är grön, Svendsen är röd.

-(jag): Du hade sökt mig under gårdagen.

- (Svendsen): Ja, hej, det här var Anton Svendsen… god dag. Hur mår du förresten, mår du bra?

- Det var du som informerade mig via mejl tidigare under gårdagen att du inte under några omständigheter skulle ha någon ytterligare kommunikation med mig.

-Jaa… men… jag tyckte ändå vi kunde ha en liten diskussion till, för jag tycker det är viktigt för mig att förklara varför det finns särskilda omständigheter som gör att vi inte kan svara på dina frågor.

- Du har redan förklarat för mig flera gånger att du anser att ärendet med Martin Grill är ett internt personalärende, och du därför inte kan svara på några frågor alls. Jag behöver inte höra dig säga det en gång till. Du tycker det, du har fel, jag tycker något annat. Jag har också sagt till dig att jag inte kommer söka dig något mer, utan istället koncentrera mig på Martin Grill.

- Det är så här att vi kan inte svara på frågor från privatpersoner. Du representerar inte något mediehus, vi vet inte var det vi säger kommer publiceras*. Och när du dessutom har publicerat mina barns hemadress på nätforum så kan…

- (jag avbryter). Ni kunde inte svara på några av mina frågor innan jag ”publicerade hemadress till dina barn” heller. Och jag har inte publicerat hemadress till dina barn – jag har publicerat hemadress till dig**.

- (Anton Svendsen försöker fortsätta på samma spår som innan jag avbröt) … och när du gör så, och du dessutom uppmanar på nätforum att bilda drev mot mig och min anställde…

- (jag avbryter) Jag har inte uppmanat till att ”bilda drev”. Jag har uppmanat skattebetalare som är missnöjda med hur ni sköter ert arbete till att höra av sig till er *** och ställa frågor, om de själva vill ha svar. Jag har inte uppmanat någon att skada dig, dina barn eller Martin Grill. Har du problem med att jag ”publicerar hemadress” får du ta upp det med Eniro, för det är därifrån jag fick adresserna.

- Men som sagt så vet inte vi vem du är, och…

- (jag avbryter). Det är lätt avhjälpt. Jag har försökt få till stånd en intervju öga mot öga flera gånger. Ni hade kunnat ta reda på ”vem jag är” genom att ställa upp. För övrigt vet ni redan allt ni behöver veta: Jag är en skattebetalande privatperson, jag har frågor, och ni har haft mina kontaktuppgifter sedan i våras. Mer behöver ni inte. Har du problem med den här situationen så får du kontakta polisen igen.

- När det gäller polisen så kan jag tala om för dig att jag tycker ditt agerande har gått långt över gränsen…

- (Jag avbryter) Jag bryr mig inte om huruvida du tycker jag har gått över gränsen. Jag bryr mig om huruvida polisen tycker jag gått över gränsen. Tills dess jag hör från polisen – och jag har ännu inte hört något från dem – får jag helt enkelt anta att jag inte gjort något olagligt. Och då får jag fortsätta.

- Men du följer inga pressetiska regler****, och du kan inte fortsätta så här för situationen är ohållbar.

- Bra. Det är målsättningen.

- … Så… du medger att du försöker driva drev mot Martin Grill och mig för att få oss att ändra oss?

- ”Driva drev”?! Jag är en missnöjd skattebetalare som inte anser att Martin Grill passar som journalist på SVT, måste svara på frågor om sitt agerande, och måste bort. Och jag använder de enda metoder som finns till buds för att uppnå det. Det är inte att ”bilda drev”*****. Är du helt jävla efterbliven?

- Jaaag… tror inte vi kommer längre här.

- Då säger jag samma sak som jag sade till din reporter Nils Arnell igår. Jag kommer publicera den här konversationen som du och jag just haft på flashback. Jag kommer skicka citaten till dig en dag i förväg, så du hinner kontrollera dem innan jag publicerar.

- Du får göra precis som du vill med det… Ha en trevlig dag. Adjö.

-------------------------------------------------------------------------

*Flashback. Det kommer publiceras på Flashback. Det vet du, eftersom du har synpunkter på att jag publicerar information om ärendet just Flashback. –min anm.

**Eller alls ens nämnt dina barn... eller varit medveten om att du hade några barn… Minns jag rätt har jag dessutom inte publicerat hemadressen i samband med någon form av doxxning eller uppmaning till folk att gå hem till Svendsen/Grill. Jag publicerade hemadressen i samband med Svendsens polisanmälan 21 dec. Jag publicerade då det polisanmälda mejlet jag skickat till Svendsen, där Svendsens/Grills hemadresser stod med. Mest för att öppna diskussion på forumet om själva polisanmälan. –min anm.

*** Notera också att jag i senare skede i denna tråden (alltså flashback), inlägg #255, uttryckligen skrivit att jag inte tror det är någon mening för er andra att kontakta SVT, utan istället vända er till valfri Sverigedemokratisk politiker istället. –min anm.

****Nej, tack idiot – det är för att jag inte är journalist och inte har utgivningsbevis. Jag är skattebetalare som har frågor. För övrigt kan man tycka SVT borde bekymra sig mindre med var/om något de sagt publiceras, och mer bekymra sig med om de blir korrekt citerade vid eventuell publicering. Vilket jag också vinnlagt mig om att se till så de blir. –min anm.

*****Notera: Ordval är ett led i medveten strategi från Svendsens sida sedan dag 1. När Martin Grill fuckar upp offentligt är det ”internt personalärende”. När jag tjatar på Grill och Svendsen att ställa upp på intervju är det ”påtryckningar”. När jag skriver att jag motvilligt är beredd att gå hem till dem och ropa frågor till dem nedanför deras fönster, och att jag uttryckligen inte menar detta som ett hot om fysiskt våld – då är det hot om fysiskt våld. När jag som icke-politiker och icke-journalist ensam här på min kammare, framhärdar och konstaterar att folkligt engagemang är en konstruktiv väg framåt när det gäller att påverka just denna skattefinansierade och RTL/ST-bundna verksamhet, då är det att bilda drev. Nolltolerans mot Svendsens ordtrixande, således; kallar han mig för drevare så vet jag precis vad han försöker uppnå. Och då kallar jag honom för efterbliven –min anm.
Senast redigerad av fluff995 2023-01-14 kl. 19:50.
Citera
2023-01-14, 19:00
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Detta försvårar fortsatt granskning, åtminstone i juridisk mening. Har Grill sagt nej och jag fortsätter, är detta ju ett steg närmare trakasserier, tänker jag. Även om jag personligen tycker att det under omständigheterna är långt kvar tills dess. Jag skulle inte behandla en sommarjobbare på park-och naturförvaltningen på det här viset. Men Martin Grill är inte sommarjobbare på park- och naturförvaltningen...

Får se lite hur jag fortskrider på denna fronten. Kanske får jag försöka få nån dialog med polis, jurist eller annan sakkunnig, för att få vägledning i vad jag får och inte får göra? Under alla omständigheter kommer jag komponera ett frågeformulär och skicka till Grill, samt publicera här i tråden så ni vet specifikt vad det är för frågor jag tycker han måste svara på.
Grill meddelar ju att han inte är intresserad av att svara på frågor från dig och hänvisar tydligt till att om du har fler frågor om deras verksamhet så ska du kontakta ansvarig utgivare Anton Svendsen. Min gissning är att du kommer att driva det hela för långt och att det slutar med att du blir åtalad för ofredande eller olaga hot eller något. Kom ihåg var du hörde det först
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in