Citat:
Ursprungligen postat av
Amancio
Hej,
Bor i radhus med brorsan, mor flyttade ut till egen lägenhet och kvar bor vi två som betalar en summa varje månad till vår mor som sköter räkningarna, 5k var.
Min bror vill ej bor kvar och har planer på att köpa lägenhet till sommaren/hösten 2023.
Då jag blir själv så kommer jag vara helt pank om jag ska betala hela summan varje månad, 10 000 kr. (Kanske inte helt pank men det är mycket pengar)
Jag har fast lön på 22 500-24. 23 år gammal.
Jag vill verkligen bo kvar i huset i minst 5-10 år till då jag är uppvuxen och verkligen älskar mitt område som jag bor i. Vill egentligen aldrig sälja huset, vill ha kvar det som landställe till hela familjen i framtiden.
Radhus i ett bra område i Stockholm med 0 kriminalitet i princip, 10 minuters promenad till tåg som tar 15-20 min in till stan. Fin natur med sjö 10 minuter ifrån.
Jag är ganska paranoid av mig pga diverse anledningar, men skulle definitivt kunna tänka mig hyra ut 1-2 rum till EXTREMT skötsamma personer för att kunna bo kvar i huset utan ekonomiska problem.
Vad tror ni? Hur mycket kan man ta per rum? Får plats med en säng och tv, fönster i rummen på andra våningen. Alternativt ett lite större rum på nedervåningen med dörr till uteplatsen.
Får jag kasta ut dom vid minsta problem? Jag kommer inte tolererar det minsta problemet, inga Nazi regler men man ska städa undan efter sig, inget festande etc. Andra eventuella regler tar jag i efterhand. Kan de skriva under något kontrakt på detta?
Min mor och bror är ok med detta.
Ska alla dela samma kylskåp? Vad menar du med ”fönster i rummen på andra våningen”? Har inte alla de rum som du ska hyra ut fönster?
Det kommer inte att fungera. Hyr man ut måste alla hyresgäster ha eget pentry och eget kylskåp. Ska du hyra ut bör du hyra ut hela huset. Helst bör huset säljas. Din ungdomsperiod är slut. Dags för dig att starta på nytt. Din bror behöver också några miljoner till sin nya lägenhet och din mor behöver några miljoner också. Säg till din mor art det är dags att sälja huset. Dessutom är hela inkomsten från försäljningen hennes.