• 1
  • 2
2022-04-19, 01:43
Medlem
Hej,

Bor i radhus med brorsan, mor flyttade ut till egen lägenhet och kvar bor vi två som betalar en summa varje månad till vår mor som sköter räkningarna, 5k var.

Min bror vill ej bor kvar och har planer på att köpa lägenhet till sommaren/hösten 2023.

Då jag blir själv så kommer jag vara helt pank om jag ska betala hela summan varje månad, 10 000 kr. (Kanske inte helt pank men det är mycket pengar)

Jag har fast lön på 22 500-24. 23 år gammal.

Jag vill verkligen bo kvar i huset i minst 5-10 år till då jag är uppvuxen och verkligen älskar mitt område som jag bor i. Vill egentligen aldrig sälja huset, vill ha kvar det som landställe till hela familjen i framtiden.

Radhus i ett bra område i Stockholm med 0 kriminalitet i princip, 10 minuters promenad till tåg som tar 15-20 min in till stan. Fin natur med sjö 10 minuter ifrån.

Jag är ganska paranoid av mig pga diverse anledningar, men skulle definitivt kunna tänka mig hyra ut 1-2 rum till EXTREMT skötsamma personer för att kunna bo kvar i huset utan ekonomiska problem.

Vad tror ni? Hur mycket kan man ta per rum? Får plats med en säng och tv, fönster i rummen på andra våningen. Alternativt ett lite större rum på nedervåningen med dörr till uteplatsen.

Får jag kasta ut dom vid minsta problem? Jag kommer inte tolererar det minsta problemet, inga Nazi regler men man ska städa undan efter sig, inget festande etc. Andra eventuella regler tar jag i efterhand. Kan de skriva under något kontrakt på detta?

Min mor och bror är ok med detta.
Senast redigerad av Amancio 2022-04-19 kl. 01:47.
Citera
2022-04-19, 02:00
Medlem
covf33fs avatar
Kolla vad marknadspriset är på Blocket eller liknande
Säkert 4000-6000kr eller liknande i dagens skeva ekonomi

Om du har två rum att hyra ut borde du iaf kunna bo gratis om du gör det lite smart
Citera
2022-04-19, 02:17
Medlem
Riddarhusets avatar
På Blocket kan man läsa
"Det här är en tjänst för uthyrning av bostäder. Våra trygghetstjänster, som levereras av Qasa AB, hjälper dig att hantera avtal, betalningar och allt som kan kännas svårt vid en uthyrning."
Jag hade anlitat dem för att vara lite säkrare och att ha bestämda och fullständiga regler från början.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
Kolla lite på blocket med avtal.
Har du kontakt med något företag i närheten eller kan höra dig för så kan man kanske vilja hyra ett rum istället åt någon anställd som brukar bo på hotell i veckorna och åker hem över helgerna eller liknande.
Får man använda kök och vardagsrum så blir det ju mycket bättre än att bo på hotell och du kan säkert ta 6.000 kr per månad. Minst. Plus att de inte är där hela tiden.
Annars hade jag nog valt rökfria tjejer.
Citera
2022-04-19, 02:27
Medlem
Tack för tipsen!

Tar gärna mer tips & info från personer med erfarenhet också om ni finns.

Kök och vardagsrum får definitivt användas, egentligen får allt användas även parkering 2st varav en är garage. Detta kommer såklart höja beloppet.

Jag vill ha tillit till de som tänkt bor här och det ska vara städat och rent dygnet runt, naturligtvis så är det inte lika strikt i det rummet man bor i.

Tanken med detta är inte att tjäna pengar på utan mest så att ja kan bo kvar utan att min lön försvinner.
Senast redigerad av Amancio 2022-04-19 kl. 02:30.
Citera
2022-04-19, 04:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Självklart kan du hyra ut rum. Skriv kontrakt bara, 6 månader i taget.

Se till att få på kontrakt att hyresgäst avtalar bort besittningsrätten eller vad det kallas

En liten fråga: kommer din mor inte behöva sälja huset för att ha råd med ny lägenhet?
Citera
2022-04-19, 04:56
Medlem
LemPicas avatar
Naturligtvis får du inte slänga ut folk för minsta lilla eller hur det nu var du formulerade dej.
Det finns regler för vad som är rimligt och skall du vräka någon finns det formalia att följa.
Googla runt angående uthyrning av rum, kolla med hyresgästföreningen angående regler och be om råd angående kontraktsskrivning och vad som bör finnas med.

Både du och hyresgästen måste visa hänsyn men du verkar ha inställningen att den som hyr har massa skyldigheter och du själv endast rättigheter.
Det funkar inte riktigt så i verkligheten.
Citera
2022-04-19, 08:01
Medlem
borrizs avatar
Kanske dags att bli vuxen?
Skaffa en egen lägenhet och börja leva ditt eget liv.
Citera
2022-04-19, 08:10
Medlem
discofunks avatar
Fy fan för att ha folk boendes hemma hos sig på det viset. Det är det absolut värsta jag skulle kunna tänka mig.

I din situation hade jag antingen hyrt ut hela kåken och tagit ett billigare boende tills du har ekonomi att bo där själv.
Alternativt hyra ut det där garaget du pratade om. Är det ett varmgarage och har lite plats är det väldigt attraktivt och enkelt att hyra ut.

Sen tycker jag att du gör helt rätt som försöker behålla huset.
Dock kompliceras ju allt av att det faktiskt inte är ditt så allt ditt jobb för att ha det kvar kommer dina med-arvingar tacka dig för när din mor trillar av pinnen och fastigheten ska säljas.
Citera
2022-04-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Hej,

Bor i radhus med brorsan, mor flyttade ut till egen lägenhet och kvar bor vi två som betalar en summa varje månad till vår mor som sköter räkningarna, 5k var.

Min bror vill ej bor kvar och har planer på att köpa lägenhet till sommaren/hösten 2023.

Då jag blir själv så kommer jag vara helt pank om jag ska betala hela summan varje månad, 10 000 kr. (Kanske inte helt pank men det är mycket pengar)

Jag har fast lön på 22 500-24. 23 år gammal.

Jag vill verkligen bo kvar i huset i minst 5-10 år till då jag är uppvuxen och verkligen älskar mitt område som jag bor i. Vill egentligen aldrig sälja huset, vill ha kvar det som landställe till hela familjen i framtiden.

Radhus i ett bra område i Stockholm med 0 kriminalitet i princip, 10 minuters promenad till tåg som tar 15-20 min in till stan. Fin natur med sjö 10 minuter ifrån.

Jag är ganska paranoid av mig pga diverse anledningar, men skulle definitivt kunna tänka mig hyra ut 1-2 rum till EXTREMT skötsamma personer för att kunna bo kvar i huset utan ekonomiska problem.

Vad tror ni? Hur mycket kan man ta per rum? Får plats med en säng och tv, fönster i rummen på andra våningen. Alternativt ett lite större rum på nedervåningen med dörr till uteplatsen.

Får jag kasta ut dom vid minsta problem? Jag kommer inte tolererar det minsta problemet, inga Nazi regler men man ska städa undan efter sig, inget festande etc. Andra eventuella regler tar jag i efterhand. Kan de skriva under något kontrakt på detta?

Min mor och bror är ok med detta.
Ska alla dela samma kylskåp? Vad menar du med ”fönster i rummen på andra våningen”? Har inte alla de rum som du ska hyra ut fönster?

Det kommer inte att fungera. Hyr man ut måste alla hyresgäster ha eget pentry och eget kylskåp. Ska du hyra ut bör du hyra ut hela huset. Helst bör huset säljas. Din ungdomsperiod är slut. Dags för dig att starta på nytt. Din bror behöver också några miljoner till sin nya lägenhet och din mor behöver några miljoner också. Säg till din mor art det är dags att sälja huset. Dessutom är hela inkomsten från försäljningen hennes.
Citera
2022-04-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Se till att få på kontrakt att hyresgäst avtalar bort besittningsrätten eller vad det kallas

En liten fråga: kommer din mor inte behöva sälja huset för att ha råd med ny lägenhet?
Hyresgästen kan aldrig få besittningsrätt över ägaren av en privatbostad, alltså hus eller bostadsrätt. Den som äger den bestämmer vem som får bo där utan undantag. Så det räcker att skriva uppsägningstid i avtalet.
Citera
2022-04-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Nej, min mor bor redan i lägenheten.
Citera
2022-04-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kanske dags att bli vuxen?
Skaffa en egen lägenhet och börja leva ditt eget liv.

Kanske kanske inte, nu gäller detta inte livsråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in