Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-18, 16:41
  #1
Medlem
Hej,

Jag behöver hjälp att förstå hur förskott på arv rent praktiskt går till. Jag är ensambarn och har en pappa med demenssjukdom som bor på ett särskilt boende. I dagsläget hanterar jag hans ekonomi och bankkonton genom en fullmakt.

Pappa efterlämnar ett arv i form av några hundra tusen kronor på ett av hans bankkonton. Om jag som ensam bröstarvinge vill göra ett förskott på arvet genom att ta ut en del av detta belopp nu, hur går jag vidare och vad måste jag i så fall göra?
Citera
2022-04-18, 16:44
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helitech
Hej,

Jag behöver hjälp att förstå hur förskott på arv rent praktiskt går till. Jag är ensambarn och har en pappa med demenssjukdom som bor på ett särskilt boende. I dagsläget hanterar jag hans ekonomi och bankkonton genom en fullmakt.

Pappa efterlämnar ett arv i form av några hundra tusen kronor på ett av hans bankkonton. Om jag som ensam bröstarvinge vill göra ett förskott på arvet genom att ta ut en del av detta belopp nu, hur går jag vidare och vad måste jag i så fall göra?

Du har missuppfattat vad förskott på arv är. Du får naturligtvis inte stjäla din demenssjuka fars pengar.
Citera
2022-04-18, 17:05
  #3
Medlem
Ska du ta hans pengar innan han är död?
Nu vet jag inte men svårt att se att du kan plocka ut arvet innan han ligger i graven.
Citera
2022-04-18, 17:07
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du får snällt vänta på arvet till din kära far avlidit och dödsboet är färdigt. Det som då blir kvar kommer tillfalla dig om du nu är ensambarn och det inte finns något testamente skriver som säger annat.
Citera
2022-04-18, 17:08
  #5
Medlem
Din pappa är ju dement så han är inte kapabel att bestämma över sånt.
Så du får snällt vänta tills hans dag är kommen.

Borde göra ett besök hos honom istället för att sitta fundera över ditt kommande arv.
Citera
2022-04-18, 17:13
  #6
Medlem
Förskott på arv kan du inte ge dig själv, inte ens om du har hand om pappas ekonomi. Om han är så illa däran att han är på boende lär han inte vara i stånd att ge dig det heller.
Citera
2022-04-18, 17:15
  #7
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helitech
Hej,

Jag behöver hjälp att förstå hur förskott på arv rent praktiskt går till. Jag är ensambarn och har en pappa med demenssjukdom som bor på ett särskilt boende. I dagsläget hanterar jag hans ekonomi och bankkonton genom en fullmakt.

Pappa efterlämnar ett arv i form av några hundra tusen kronor på ett av hans bankkonton. Om jag som ensam bröstarvinge vill göra ett förskott på arvet genom att ta ut en del av detta belopp nu, hur går jag vidare och vad måste jag i så fall göra?
Förskott på arv skiljs från en vanlig gåva då förskott avräknas från en framtida arvs- och/eller laglott, till skillnad från vanliga gåvor. Det är såvitt jag vet inte en relevant distinktion när det bara finns en arvinge.

Du får inte själv ta ut ett "förskott" på arvet bara för att du har en fullmakt.
Citera
2022-04-18, 19:03
  #8
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helitech
Hej,

Jag behöver hjälp att förstå hur förskott på arv rent praktiskt går till. Jag är ensambarn och har en pappa med demenssjukdom som bor på ett särskilt boende. I dagsläget hanterar jag hans ekonomi och bankkonton genom en fullmakt.

Pappa efterlämnar ett arv i form av några hundra tusen kronor på ett av hans bankkonton. Om jag som ensam bröstarvinge vill göra ett förskott på arvet genom att ta ut en del av detta belopp nu, hur går jag vidare och vad måste jag i så fall göra?

En jurist kan hjälpa er med detta, dock kräver det din fars samtycke. Att han är dement och bor på ett boende ger dig dock inte rätten att förfoga över hans pengar oavsett farsgubbens tillstånd, eller att du genom fullmakt har förfoganderätt.
Prata med din far, det smidigaste sättet är helt enkelt att han ger dig en summa pengar som gåva, begreppet förskott på arv är nog inte riktigt det du letar efter här.
Men som sagt, kontakta en jurist så hjälper dom er med detta, förutsatt att din far är med på noterna.
Citera
2022-04-19, 05:23
  #9
Medlem
sebastian66s avatar
Det är ett vanligt beteende av svenskar dock inte alla. Men att ens fundera på arv innan personen ens ligger i graven är sjukt skadat. När en förälder dör så dyker alla tomtar upp blir ovänner för den ena får mer än den andra etc etc. Man blir förvånad över hur stora problem arv kan ge när en försvinner. Man kan jämföra det när en förälder dör så förvinner allt normalt beteende och omdöme hur man ska dela hit och dit. Grabben låt farsan få dö i fred sedan kan du liksom fundera på vad som finns i skulder och på bankboken. Han är trots allt din förälder så du borde kanske ha respekt för dina föräldrar
Citera
2022-04-19, 21:04
  #10
Medlem
WildBillKelsos avatar
Skippa tanken helt, vänta tills han är borta, umgås med gubben nångång fast han är snurrig, han är gammal.

Tänk själv om du är där och nån tar för sig, är detta ok? antagligen nej.

Fullmakten har du fått för att ta för han räkning om betalningar osv som ska in osv.

Tänk inte ens tanken för det är ganska girigt och lågt göra så, du har en egen ekonomi, du kan ju flyga själv och ta hand om dig med eller utan hans pengar.

Du sover bättre då när du gör rätt samt samvetet slipper lida.
Citera
arv

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback