Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-03, 17:44
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Deras kostymer gör de ju själva. Skor saknar skrädderihus know-how för. Det är bättre att låta duktiga skomakare sköta den biten med Brioni som designar. Slipsar outsourcas också, högst troligen skjortor med, om nu Brioni inte har en egen avdelning eller skjortmakare för det. Men det betyder inte att kvalitén brister någonstans.

Håller med dig men alla utom Hermes o Brioni hemlighåller detta
Citera
2023-04-20, 22:05
  #14
Medlem
akademikerfyllos avatar
Då har jag köpt min andra Brioni-skjorta. Denna gång i Giza 45 bomull (French cuffs), odlat på Nilens stränder i Egypten. Tunnt material, lätt, och starkt. En otrolig lyster. Perfekt skuren. Sömmarna har en enorm precision.

Prislappen? 10 000 kr. Som hittat!
__________________
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-04-20 kl. 22:10.
Citera
2023-04-27, 17:06
  #15
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Då har jag köpt min andra Brioni-skjorta. Denna gång i Giza 45 bomull (French cuffs), odlat på Nilens stränder i Egypten. Tunnt material, lätt, och starkt. En otrolig lyster. Perfekt skuren. Sömmarna har en enorm precision.

Prislappen? 10 000 kr. Som hittat!

Något dyrare än vad en bespokeskjorta från Turnbull & Asser i samma tygkvalité kostar.
Ser som sagt inte vitsen med att köpa konfektion för vad man får samma kvalité bespoke/skräddarsytt för. Erbjuder inte Brione bespokeskjortor?
Citera
2023-05-08, 13:56
  #16
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Något dyrare än vad en bespokeskjorta från Turnbull & Asser i samma tygkvalité kostar.
Ser som sagt inte vitsen med att köpa konfektion för vad man får samma kvalité bespoke/skräddarsytt för. Erbjuder inte Brione bespokeskjortor?

Brioni erbjuder bespoke. Jag använder mig av min egen lokala skräddare vid behov för att göra smärre ändringar. Jag behöver inte skräddarsytt när det gäller skjortor. Möjligen kostymer. Köper endast italienskt av principskäl nuförtiden. Vilka genvägar tar T&A för att kunna sälja billigare skräddarsytt jämfört med vad Brioni tar för off the rack?

Tillägg: fick min andra Brioni Giza idag, denna gång ljusblå, den förra var vit.
Citera
2023-05-08, 14:05
  #17
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Brioni erbjuder bespoke. Jag använder mig av min egen lokala skräddare vid behov för att göra smärre ändringar. Jag behöver inte skräddarsytt när det gäller skjortor. Möjligen kostymer. Köper endast italienskt av principskäl nuförtiden. Vilka genvägar tar T&A för att kunna sälja billigare skräddarsytt jämfört med vad Brioni tar för off the rack?

Tillägg: fick min andra Brioni Giza idag, denna gång ljusblå, den förra var vit.

Det behövs inga genvögar, det går att sy riktigt bra bespokeskjortor för 5000 kr, T&A har en minimiorder första gången på 6 st skjortor vilket fördelar kostnaden för måttagning och mönstertillverkning över fler skjortor så inte priset per skjorta drar iväg. Antar att såväl Brioni som T&A har goda marginaler på sina skjortor, en fin skjorta är trots allt rätt simpel jämfört med en fin kavaj.
Citera
2023-05-09, 14:37
  #18
Medlem
Voglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Brioni erbjuder bespoke. Jag använder mig av min egen lokala skräddare vid behov för att göra smärre ändringar. Jag behöver inte skräddarsytt när det gäller skjortor. Möjligen kostymer. Köper endast italienskt av principskäl nuförtiden. Vilka genvägar tar T&A för att kunna sälja billigare skräddarsytt jämfört med vad Brioni tar för off the rack?

Tillägg: fick min andra Brioni Giza idag, denna gång ljusblå, den förra var vit.
Ingen genväg tas egentligen. Brioniskjortan är överprissatt.
Visst kostar Giza 45 eller Giza 87 mer, men inte 4000-5000 kr mer än vanliga kvalitetstyger. Man får betala massor för Brionimärket här. Inte ens Gizatyg från dem stora väverierna som Thomas Mason eller Albini rättfärdigar ett sådant prispåslag. Om något off the rack kostar mer än vad Charvet gör bespoke så blir man lite fundersam.

Vad gäller RTW så skulle jag nog ranka Brioni högre än T&A (detta gäller Brionis 4000kr skjortor också). T&As off the rack sys inte för hand, utan på maskin. Möjligen finns det någon finishing för hand så den utstrålar högre kvalité (även om den redan håller en god sådan).

Hoppas det inte framstår som jag klankar ner på ditt köp. Är ingen jantesvensson som blir helt till sig när någon köper nåt fint till sig själv.
Citera
2023-05-09, 14:45
  #19
Medlem
Voglys avatar
Får också tillägga att en handsydd skjorta inte innebär högre kvalité, men det kan i alla fall förklara priset med tanke på att det går åt fler arbetstimmar för en skjortmakare att sy för hand än att sy på maskin. Vissa föredrar faktiskt skjortor sydda på maskin, då sömmarna håller bättre... oftast.
Citera
2023-05-10, 07:32
  #20
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Ingen genväg tas egentligen. Brioniskjortan är överprissatt.
Visst kostar Giza 45 eller Giza 87 mer, men inte 4000-5000 kr mer än vanliga kvalitetstyger. Man får betala massor för Brionimärket här. Inte ens Gizatyg från dem stora väverierna som Thomas Mason eller Albini rättfärdigar ett sådant prispåslag. Om något off the rack kostar mer än vad Charvet gör bespoke så blir man lite fundersam.

Vad gäller RTW så skulle jag nog ranka Brioni högre än T&A (detta gäller Brionis 4000kr skjortor också). T&As off the rack sys inte för hand, utan på maskin. Möjligen finns det någon finishing för hand så den utstrålar högre kvalité (även om den redan håller en god sådan).

Hoppas det inte framstår som jag klankar ner på ditt köp. Är ingen jantesvensson som blir helt till sig när någon köper nåt fint till sig själv.

Tack för informationen! Nej då, jag tar inte alls illa upp. Är faktiskt beredd att betala några tusingar extra för varumärket. Jag kan tillägga att skjortorna trots allt vid senare tillfälle kan behöva lite justeringar hos skräddaren, så priset stannar nog inte där heller. Har du några tips på pocket squares av hög kvalitet? Gärna italienskt, men engelskt fungerar också i undantagsfall.
__________________
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-05-10 kl. 07:35.
Citera
2023-05-10, 10:06
  #21
Medlem
Voglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Tack för informationen! Nej då, jag tar inte alls illa upp. Är faktiskt beredd att betala några tusingar extra för varumärket. Jag kan tillägga att skjortorna trots allt vid senare tillfälle kan behöva lite justeringar hos skräddaren, så priset stannar nog inte där heller. Har du några tips på pocket squares av hög kvalitet? Gärna italienskt, men engelskt fungerar också i undantagsfall.
Mariano Rubinacci och E. Marinella om det skall vara italienskt. Charvet för franskt och Drake's för engelskt.

E.G. Capelli har möjligtvis också näsdukar, men jag är inte säker. Är otroligt förtjust i deras slipsar dock. Går att beställa i en längd som man själv väljer. Bra för mig då jag endast kör four-in-hand och har en ganska liten nacke, så knuten blir ful med standardlängder då inte tillräckligt med "slipstyg" går åt. Kombinera det med att jag kör på högmidjade byxor så ser man ut som Trump med en extra lång slips
__________________
Senast redigerad av Vogly 2023-05-10 kl. 10:09.
Citera
2023-05-10, 14:04
  #22
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Mariano Rubinacci och E. Marinella om det skall vara italienskt. Charvet för franskt och Drake's för engelskt.

E.G. Capelli har möjligtvis också näsdukar, men jag är inte säker. Är otroligt förtjust i deras slipsar dock. Går att beställa i en längd som man själv väljer. Bra för mig då jag endast kör four-in-hand och har en ganska liten nacke, så knuten blir ful med standardlängder då inte tillräckligt med "slipstyg" går åt. Kombinera det med att jag kör på högmidjade byxor så ser man ut som Trump med en extra lång slips

Haha ok. Tack som fan! Ska kolla upp det där.

Angående Brioni så är skjortorna ganska generösa i storleken, trots att jag jobbat upp en viss "pondusmage". Jag ska tvätta dem och se hur mycket de krymper innan skräddaren blir aktuell. 30 grader handtvätt och ingen torktumling, alternativt kemtvätt står det på lappen. Undrar om man vågar maskintvätta separat i 40 grader på milt program med efterföljande lufttorkning? Nåja, tråden handlar inte om tvättråd, jag ber om ursäkt.
Citera
2023-05-11, 09:58
  #23
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Tack för informationen! Nej då, jag tar inte alls illa upp. Är faktiskt beredd att betala några tusingar extra för varumärket. Jag kan tillägga att skjortorna trots allt vid senare tillfälle kan behöva lite justeringar hos skräddaren, så priset stannar nog inte där heller. Har du några tips på pocket squares av hög kvalitet? Gärna italienskt, men engelskt fungerar också i undantagsfall.
Som sagt inte för att klanka ner men har väldigt svårt att se eller kunna motivera ett köp av RTW skjorta för de pengarna, särskilt när du sedan ändå ska in och justera dem. Jämför man detta med en bespoke från bättre skjorrttillverkare så är man på en helt annan nivå. Du kan där justera axelhöjder (sluttande axel höjdskillnader osv), armhålens placering och strl. Sådant gör en enorm skillnad och som man inte får hos RTW oavsett tillverkare.

Jag är, ska man väl säga snarast imponerad över folk som lägger stora pengar på saker pga märke istället för att maximera utseende och komfort

Bara att titta på vårt svenska alternativ Saman Amel som tidigare stod för en trevlig mix av stil kontra pris. Idag har de fått tuppjuck och begär uppåt 9 000 kr för en merinopiké. Kvaliteten motsvarar inte på något sätt prislappen här utan blir bara pinsam.
Citera
2023-05-11, 18:49
  #24
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Som sagt inte för att klanka ner men har väldigt svårt att se eller kunna motivera ett köp av RTW skjorta för de pengarna, särskilt när du sedan ändå ska in och justera dem. Jämför man detta med en bespoke från bättre skjorrttillverkare så är man på en helt annan nivå. Du kan där justera axelhöjder (sluttande axel höjdskillnader osv), armhålens placering och strl. Sådant gör en enorm skillnad och som man inte får hos RTW oavsett tillverkare.

Jag är, ska man väl säga snarast imponerad över folk som lägger stora pengar på saker pga märke istället för att maximera utseende och komfort

Bara att titta på vårt svenska alternativ Saman Amel som tidigare stod för en trevlig mix av stil kontra pris. Idag har de fått tuppjuck och begär uppåt 9 000 kr för en merinopiké. Kvaliteten motsvarar inte på något sätt prislappen här utan blir bara pinsam.

Jag förstår ditt resonemang och håller med till viss del. Däremot håller jag inte med om att 10k är stora pengar för en Brioniskjorta. Det är inte bara märket som är viktigt för mig, jag gillar Brioni på andra sätt också, exempelvis gällande skärning, sömmar, och så vidare. Nej, jag är inte jättekunnig, men jag har ändå förmågan att se när något ser bra ut på mig, och när det inte gör det.

Ska tvätta skjortorna och granska passformen därefter. Det kan hända att skräddaren inte behövs. Jag kommer ju i 90 % av fallen att ha skjortan under andra plagg, exempelvis kostym, kavaj, väst och cardigan, så det viktigaste är ju att manchetterna ser bra ut med mina manchettknappar, och att kragen sitter bra runt halsen. Lite smärre imperfektioner är ju bara lite charmigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback