Citat:
Ursprungligen postat av
SarkastiskSympati
Intressant. Jag skall i alla fall sätta min in i Plex och jämföra fördelarna gentemot Kodi. Är det någon form av auth när du delar eller ligger den öppen hela tiden för alla? Jag kan inte tänka mig att du skulle få hosta piratat material genom Plex, därför måste det väl vara någon local share du port-öppnar för allmänheten?
Alltså.. det är inte en olaglig tjänst i sig men hur användarna får tag i sina filer lägger dom sig inte i. Vissa rippar själva. Vissa laddar ner. Det kanske du kan tänka att 99% gör.. Jag har gjort lite av båda. Min samling har liksom växt över typ 10 år. Och jag delar Plex med familj och kompisar osv och många av dom har hoppat av Netflix osv för att kolla via min Plex server istället.
Se det mer som en kul grej. För mig och många andra har det blivit lite av en hobby att ha en sån server igång och kan man sprida sina grejer till andra så är det ju bara kul

du kanske inte har nytta av mina filer - fine. Men vem vet, nån kanske skriver om sin server som har något speciellt på den som du vill ha. De va tanken iallafall. Det finns redan flera olika subreddits för att dela server men tänkte det kunde ge något att prata me folk här istället

lite mer intimt.
När det gäller auth: grejen med att använda Plex istället för någon sorts mer teknisk lösning är att det ska va enkelt för alla. Det ska inte va en teknisk grej. Därför agerar Plex som mellanhand för alla användare så alla kan connecta till varandra, alla har lösenord, man delar sina bibliotek till andra användare helt enkelt som är inloggade på sina konton på diverse Plex klienter. Filerna streamas inte via Plex. Dom ser inte vad för filer du har på servern. Men Plex gör så alla användare kommer åt varandra på ett enkelt sätt och visar upp median så som Netflix ser ut.
Till alla andra: Plex är gratis. Bara att regga sig på plex.tv och sen kan man bli inbjuden till Plex servrar, eller skapa sin egen om man det.