Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-16, 17:42
Medlem
javeliners avatar
Hej,

Det finns en lägenhet där jag ägt 10% sedan 2011 och mina föräldrar 90%. Jag tänkte nu köpa ut mina föräldrar för säg 5 miljoner. Den köptes för typ 3.

Lägenhetens värde tror jag rent marknadsmässigt är över 5 miljoner. Kanske man kan få 5.2. Har sett liknande objekt som gått för både 5.2 upp till 6. Tänker att vi skippar ta dit massa mäklare o sånt som ska värdera, utan vi bara säger att den är värd 5.

Jag tänkte ett upplägg där jag ger bort mina 10% och sedan köper rubbet för dessa 5 miljoner. Sen läser jag om blandat fång, delningsprincipen blablabla. Där man eventuellt måste ha viss del i gåva kopplat till om köpet understiger marknadsvärdet. Vem skulle ens undersöka detta? Skatteverket?

Vad är mest fördelaktigt för båda parter här rent skattemässigt? Och vem skulle ifrågasätta att jag köpt en 5 miljonerslägenhet för 200.000-500.000 billigare än marknaden? Föräldrarna gör sin vinst, jag kanske kränger den och gör vinst jag med. Win-win?
Citera
2022-04-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Hej,

Det finns en lägenhet där jag ägt 10% sedan 2011 och mina föräldrar 90%. Jag tänkte nu köpa ut mina föräldrar för säg 5 miljoner. Den köptes för typ 3.

Lägenhetens värde tror jag rent marknadsmässigt är över 5 miljoner. Kanske man kan få 5.2. Har sett liknande objekt som gått för både 5.2 upp till 6. Tänker att vi skippar ta dit massa mäklare o sånt som ska värdera, utan vi bara säger att den är värd 5.

Jag tänkte ett upplägg där jag ger bort mina 10% och sedan köper rubbet för dessa 5 miljoner. Sen läser jag om blandat fång, delningsprincipen blablabla. Där man eventuellt måste ha viss del i gåva kopplat till om köpet understiger marknadsvärdet. Vem skulle ens undersöka detta? Skatteverket?

Vad är mest fördelaktigt för båda parter här rent skattemässigt? Och vem skulle ifrågasätta att jag köpt en 5 miljonerslägenhet för 200.000-500.000 billigare än marknaden? Föräldrarna gör sin vinst, jag kanske kränger den och gör vinst jag med. Win-win?

När du sedan säljer får du skatta för den del du idag tjänar, så förr eller senare måste någon av er skatta mellanskillnaden
Citera
2022-04-16, 17:50
Medlem
Citat:
Hej,

Vem ska du ge 10% till?
Citera
2022-04-16, 19:51
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vem ska du ge 10% till?

Fick 10% för att kunna bo där när den köptes. Så ger tillbaka 10% till föräldrarna innan köpet.

Väl medveten om eventuell vinstskatt om jag säljer över 5 milj. Men det där med att köpa under potentiellt marknadsvärde gjorde mig fundersam
Citera
2022-04-16, 19:55
Medlem
Duerfs avatar
Det är bättre att behålla dina 10% och sedan köpa ut dina föräldrar och ta över eventuella lån.
Citera
2022-04-16, 21:10
Medlem
Om du nu redan äger 10% och du ska köpa den av dina föräldrar för 5 så blir ju slutsumman 5,5.

Eller tänker jag fel?
Citera
2022-04-17, 14:19
Medlem
y.ys avatar
Har du syskon bör du se över förskott av arv. Du har bevisbördan så en korrekt värdering och köpeskilling kan spara en familjefejd.
Citera
2022-04-17, 15:44
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Fick 10% för att kunna bo där när den köptes. Så ger tillbaka 10% till föräldrarna innan köpet.

Väl medveten om eventuell vinstskatt om jag säljer över 5 milj. Men det där med att köpa under potentiellt marknadsvärde gjorde mig fundersam

En sak att tänka på att som 10% ägare så är du godkänd av föreningen, men om du säljer/gåvar måste de göra om godkännandet och det finns en liten chans att de kan neka dig om det finns underlag för det (ovanligt att bli nekad men händer). Om du aldrig säljer så säger du aldrig upp medlemskapet.

För övrigt hatar BRFs när familjer ska dutta med gåvor fram och tillbaka inom familjen, varje gång man ändrar så blir det ny administration som ska göras och debiteras.

En fråga tror du att det inte blir vinstskatt om du säljer för under 5m?
Citera
2022-04-17, 16:02
Medlem
Citat:

Varför krångla med gåva? Köp föräldrarnas 90% för marknadsvärdet på lyan. Att du betalar överpris blir inget blandat fång. Föräldrarna betalar 22% skatt på vinsten och ditt anskaffningsvärde blir vad de betalade för de 10% du fick och vad du betalar nu.
Ger du bort måste du som sagt bli prövad på nytt av föreningen om du kan bli medlem. Känns onödigt.
Citera
2022-05-16, 17:28
Medlem
Snåla föräldrar. Jag gav bort min lägenhet till dottern via gåvobrev.. De andra får dela på villan och landstället när det är dags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in