2022-07-18, 16:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jodå självklart, däremot borde det bli reaktioner från boende och såklart man får en förklaring på en sådan höjning.

Brukar komma en förklaring typ nu höjer vi tyvärr avgiften med 15% pga detta och detta.
De boende har inga möjligheter att kommunicera med styrelsen annat än på årsmötet. Vi har en fastighetsskötare som sköter det tekniska, men det är allt.
Citera
2022-07-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Är väl rätt många som privatleasar bil. Ytterligare en kostnad som ökar, skrev i privatleasingtråden men tänker att det kan nämnas här med. Lån på kreditköp av bil påverkas väl med.

Hur har kostnaden förändrats för privatleasing?

Ser att basräntan dubblats på ett år. Vad innebär det ungefär i kronor för de som privatleasar?

https://www.vwfs.se/om-oss/aktuell-basranta/
1,32 % 2022-07-01
0,61 % 2021-07-01

Min leasingkostnad har ökat från 3900 kr till 4400 kr på några månader.
Citera
2022-07-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tack för svar. Det blir några procent.
Citera
2022-07-18, 16:50
Medlem
Citat:

Blir nog värre i höst/vinter. Effekterna av höjd styrränta etc brukar sätta in med viss fördröjning
Citera
2022-07-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Blir nog värre i höst/vinter. Effekterna av höjd styrränta etc brukar sätta in med viss fördröjning

Hur tänker du nu? Höjning av styrräntan gör man för hålla inflationen nere.
Citera
2022-07-18, 17:23
Medlem
Så länge leasingpriset inte sticker iväg till mer än 5000 så går det bra. Vill ju ha så låg kostnad som möjligt så klart, men har annars inga lån vars räntor kan sätta mig i fördärvet utan det är som för alla andra, generell och hög inflation och dyrare priser på allt möjligt, inte minst mat.
Citera
2022-07-18, 17:51
Medlem
Citat:
Så länge leasingpriset inte sticker iväg till mer än 5000 så går det bra. Vill ju ha så låg kostnad som möjligt så klart, men har annars inga lån vars räntor kan sätta mig i fördärvet utan det är som för alla andra, generell och hög inflation och dyrare priser på allt möjligt, inte minst mat.
Nä, det kommer inte slå tokhårt om man som du inte sitter på massa andra lån. Som du säger, alla andra kostnader är det som slår sammantaget.
Citera
2022-07-18, 17:58
Medlem
För att gå från leasing till Mat. Det har väl kanske delvis redan diskuterats, men jag har en fundering.

Både ni som ligger dåligt till nu , men ni som klarar er hyfsat bra, var handlar man billigast mat?

Jag har tillgång till:

Ica Maxi
City Gross
(liten butik) Hemköp
Willys
Lidl

Ica brukar jag alltid gå till annars, men har märkt att vissa varor där som jag handlar är märkbart dyrare än på City Gross. T.ex. Potatissallad som jag och frun använder en hel del av. Billigast på Ica per kilo är ca 30 kr. Billigast på City Gross är 20 kr. Hemköp, även om det är en liten butik tar 28 kr.

Har inte kollat in Lidl eller Willys.

Men rent generellt, om man siktar in sig på butikens egna varor för att få ner priserna vart är det billigast utav dessa? Lidl har ju lite udda varor så det kanske inte alltid funkar, men för vissa varor går det säkert bra.
Citera
2022-07-18, 18:10
Medlem
Citat:
För att gå från leasing till Mat. Det har väl kanske delvis redan diskuterats, men jag har en fundering.

Både ni som ligger dåligt till nu , men ni som klarar er hyfsat bra, var handlar man billigast mat?

Jag har tillgång till:

Ica Maxi
City Gross
(liten butik) Hemköp
Willys
Lidl

Ica brukar jag alltid gå till annars, men har märkt att vissa varor där som jag handlar är märkbart dyrare än på City Gross. T.ex. Potatissallad som jag och frun använder en hel del av. Billigast på Ica per kilo är ca 30 kr. Billigast på City Gross är 20 kr. Hemköp, även om det är en liten butik tar 28 kr.

Men rent generellt, om man siktar in sig på butikens egna varor för att få ner priserna vart är det billigast utav dessa? Lidl har ju lite udda varor så det kanske inte alltid funkar, men för vissa varor går det säkert bra.
Jag kollar Willys och Ica maxis erbjudande varje vecka. Gillar ost så köper på mig när det är billigt. Håller länge. I övrigt fryser jag in en del. Kaffet är svårare nuförtiden. Förr kunde man fylla på när det var 4 zoegas för 100 spänn. Den tiden är förbi.

Nämnda butiker har jag nära till. Att köra runt fimpar ju besparingarna av att handla på olika ställen.
Citera
2022-07-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har inga lån, men: dieseln har nästan fördubblats i pris, elräkningarna är helt galna, matpriser ökar med 10-50%, och nu går månadsavgiften till bostadsrätten upp med 15%! Mina inkomster har inte ökat alls, hur ska jag hantera detta?

Börja med stt byta diselbilen till en liten bensinsnål bil före årsmodell 2020. Före bonus malus skiten.
Försök köpa en någorlunda med få mil.
Skatt 360 kr. Försäkring hel ca 4000kr.
Bara tafik ca 1200 om man chansar.
+ att den drar 10 . 15% mindre bränsle.
Sån bil kostar ca 50 till 75 tusen.
Ok man åker helt klart inte lika bekvämt.
Men finns fasta kostnader som går att påverka.
Citera
2022-07-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Jag kollar Willys och Ica maxis erbjudande varje vecka. Gillar ost så köper på mig när det är billigt. Håller länge. I övrigt fryser jag in en del. Kaffet är svårare nuförtiden. Förr kunde man fylla på när det var 4 zoegas för 100 spänn. Den tiden är förbi.

Nämnda butiker har jag nära till. Att köra runt fimpar ju besparingarna av att handla på olika ställen.

Köra runt är inga problem. Har elbil och laddar gratis i garaget, ja hyresvärden betalar för elen, inte för alltid, men än så länge har de gjort det, så kan köra hur mycket jag vill. Har också serviceavtal på bilen och självklart garanti, så det bör inte komma några direkta extra konstader av att ha bil så länge jag inte ta långa resor och måste snabbladda vilket så klart kan hända ibland.

Dessutom ligger i alla fall Lidl granne med Ica Maxi, så kan ta båda i en smäll om det skulle behövas.
Behöver jag på City gross så ligger det någon kilometer längre bort, men det kostar mig som sagt inget extra bränsle och alla butiker har gratis parkering.
Citera
2022-07-18, 19:21
Medlem
Citat:

Jag har tillgång till:

Ica Maxi
City Gross
(liten butik) Hemköp
Willys
Lidl

Bra fråga. Ska man verkligen pressa sina kostnader får man vara redo att kuska runt, det funkar inte att köpa allt i en butik. Ena veckan är det Willys som har bäst pris på ost, nästa vecka har Lidl bäst pris på kaffe och sen kommer ICA med en bra deal på köttfärs. Jag börjar veckan med att gå igenom alla reklamblad och väljer sen ut 1 - 2 butiker att handla i under veckan, beroende på vad jag behöver och hur mycket jag kan spara. Köper i bulk numera när det gäller de varor jag behöver mest, dvs tre ostar i taget om priset är rätt även om det tar ett tag att käka upp dem. Sparar jag 200 på att köpa tre är det mer lönsamt än om jag ska jaga ny prisvärd ost igen om två veckor. Sparar lätt en tusenlapp i månaden på det även om det är lite obekvämt ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in