2022-04-14, 16:02
Medlem
Longfingrets avatar
Finns det några aktörer som är bättre än någon annan på att beställa valuta online, hittade Unimon och Loomis men dom sidorna verkade inte aktiva (på Unimon står det "På grund av den rådande Corona pandemin är tjänsten tillsvidare stängd" )
OckerForex är dock INTE intressant
Citera
2022-04-14, 16:21
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
Finns det några aktörer som är bättre än någon annan på att beställa valuta online, hittade Unimon och Loomis men dom sidorna verkade inte aktiva (på Unimon står det "På grund av den rådande Corona pandemin är tjänsten tillsvidare stängd" )
Om du skall resa så brukar det vara bättre att ta ut i en uttagsautomat i utlandet med ett kort utan påslag och bra kurs t.ex Revolut / Svea.
Du kan också beställa valutor hos din bank eller ta ut i vissa bankomater här i Sverige som du hittar på hemsidan https://bankomat.se/?filter=usd
Citera
2022-04-14, 16:22
Medlem
mattias_rs avatar
Testat Revolut?

Fick bäst kurs vardagar, helgdagar vara dyrare när jag beställde för några år sedan.

https://www.revolut.com/sv-SE
Citera
2022-04-14, 16:23
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om du skall resa så brukar det vara bättre att ta ut i en uttagsautomat i utlandet med ett kort utan påslag och bra kurs t.ex Revolut / Svea.
Du kan också beställa valutor hos din bank eller ta ut i vissa bankomater här i Sverige som du hittar på hemsidan https://bankomat.se/?filter=usd
Jo jag vet, men uttagsautomaterna här i Sverige tar nästan samma kurs som Forex,tänkte spara några hundralappar ;-)
Citera
2022-04-14, 16:25
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Testat Revolut?

Fick bäst kurs vardagar, helgdagar vara dyrare när jag beställde för några år sedan.

https://www.revolut.com/sv-SE
Tack, ska testa när jag jämförde Forex med Unimon 460 Euro så ville Forex ha 5115kr medans Unimon tog 4900kr iallafall 200kr man kan ha roligare för ;-)
Citera
2022-04-14, 17:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jo jag vet, men uttagsautomaterna här i Sverige tar nästan samma kurs som Forex,tänkte spara några hundralappar ;-)
Okej men jag tog upp andra alternativ också, beställer du direkt till bankkontor eller som rekommenderat brev slipper du nog valutaväxlingspåslag som kortet har dock kanske någon avgift för servicen ...själv växlar jag nästan aldrig längre inför resor vilket gör att jag slipper avgifter och att ha för mycket kontanter med sig tillbaka.
Citera
2022-04-14, 17:27
Medlem
Kotties avatar
Citat:

Går väl fortfarande att beställa valuta på din bank. Länge sedan man gjorde iofs, brukar köpa på flygplatsen i automat för att klara sig första dagarna sedan lokalt på plats.
Citera
2022-04-14, 17:40
Medlem
Longfingrets avatar
Verkar som en förklaring vore på sin plats från mig!
Gör precis som ni, tar ut på Uttagsautomaterna utomlands,absolut bäst kurs
Men brukar ta ut 2000-3000/månad i Euro som en reservvaluta när man väl kommer ner och då är runt 2000Euro redan betalt och ligger fint i resväskan som reserv ;-)

Brukar ha en budget på runt 120000:- för 3 månader i Asien och dom 2000Euro som reserv
så därav frågan om bäst kurs bland online kurser så sparar man ju några hundralappar
Sällan jag tar ut på Forex,även om jag har Forex kreditkort som ger några % bättre kurs än normalt
men ok tar ut på Landvetter för första dagens utgifter ibland
Men tackar för tipsen !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in