2022-04-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Håller man på med bränning bör man ju givetvis ställa in energispar- och viloläget på sådan tid att det inte finns någon risk att dessa aktiveras innan en bränning hinner bli klar. Man får ju se upp ifall man måste köra på batteri eftersom strömspar- och viloläget som standard aktiveras tidigare då jämfört med när man kör ansluten till elnätet.

Mycket bra synpunkt kring det. Nu är det många saker som kan göra att datorn går ner i vänte- eller vilo-läge. Win 10 är rätt så osäkert med alla sina inställningsdialogrutor. Så det bör man vara observant på.
Dessutom så vill Win 10 starta om i tid och otid, till förbannelse för envar. Bränningen stannar då mitt i, och den resulterande skivan är i princip oanvändbar, och kan inte heller brännas om. Om den inte är av RW-typ. Sedan så har tex filsystemet för CDs, dvs CDFS en hel del begränsningar om hur långa filnamnen får vara och hur djupa katalogträden får vara. UDF är ett mera genomtänkt filsystem för optiska diskar, och lovar större kapacitet, tex 8 och 16 TB. Än så länge finns det väl bara 128 GBs BluRays.

Man måste också komma ihåg att källan där originalfilerna finns får inte vara för långsamt, då kommer programmet inte hinna läsa filerna i den takt som brännaren skriver med.
Det kan ju ge oväntade effekter vid skrivningen av skivan.

De så kallade slimline-brännarna drar dock inte mycket ström. Men har man många skivor att bränna så visst kan det bli kännbart för batteriet. Men dessa tunna slimline-brännare är faktiskt rätt ömtåliga och man bör nästan ha ett hårt fodral för dem i datorväskan.

Det ska finnas en övre gräns för hur många gånger som RW-skivor kan överskrivas, men har inte råkat ut för det själv. Enligt uppgift så ska en sådan RW skiva bli oläslig trots att bränningen verkar ha gått bra.
Citera
2025-08-13, 16:39
Medlem
Verkar värdelöst numera. ALLA jag testat kräver antingen betalning eller lösenord. Free DVD Burner my ass!
Citera
2025-08-13, 17:03
Medlem
Testade CDBurnerXP. Trots att den var gratis funkande den ändå inte, eftersom den inte stödjer mp4-filer. Bara konstiga format.
Citera
2025-08-13, 17:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Nu var det ett tag sedan man använde detta program. Värt ett försök men håll ögonen öppna vid installationen då det kan ligga 3-partsprogram smygande under processen.

https://www.ashampoo.com/en-us/burning-studio-free
Citera
2025-08-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nu var det ett tag sedan man använde detta program

Precis. För i augusti 2025 är detta program helt värdelöst.
Citera
2025-08-13, 17:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Precis. För i augusti 2025 är detta program helt värdelöst.

Mja, då har jag inga fler tips. Lycka till med ditt sökande.
Citera
2025-08-13, 19:51
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Verkar värdelöst numera. ALLA jag testat kräver antingen betalning eller lösenord. Free DVD Burner my ass!
Bara för att så testade jag tidigare nämnda ImgBurn på en Win 10 maskin nyss. Programmet fungerade fortfarande trots sin ålder.

Om du skall ta ned programmet så använd inte Mirror 1. Fick virusvarning på den. Använde Mirror 6 eller 7 istället.
Senast redigerad av BrumunD 2025-08-13 kl. 20:25.
Citera
2025-08-13, 20:12
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Testade CDBurnerXP. Trots att den var gratis funkande den ändå inte, eftersom den inte stödjer mp4-filer. Bara konstiga format.
Vad är det du egentligen vill göra? Vill du bara bränna över ett gäng MP4-filer till skiva? Då funkar det med vilka filer som helst oavsett filtyp.

Vill du däremot skapa en DVD med menyer etc. så att du kan spela upp dina f.d. MP4-filer i en DVD-spelare, så är det en helt annan historia. Minns inte om de i tråden uppräknade programmen har "DVD-skaparfunktion", men om så är fallet så är ett stalltips att först konvertera MP4-filerna till MP2-format med lämpligt konverteringsprogram innan du bygger DVD:n.
Citera
2025-08-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Håller man på med bränning bör man ju givetvis ställa in energispar- och viloläget på sådan tid att det inte finns någon risk att dessa aktiveras innan en bränning hinner bli klar. Man får ju se upp ifall man måste köra på batteri eftersom strömspar- och viloläget som standard aktiveras tidigare då jämfört med när man kör ansluten till elnätet.

Eller att syssla med något annat på datorn under tiden eller att röra musen då och då, så att viloläget skjuts upp.
Citera
2025-08-14, 12:11
Medlem
.mp4 behöver konverteras mpeg-2 om de ska brännas som dvd, annars blir det bara en data-skiva som inte kan spelas upp på en vanlig dvd-spelare.
Citera
2025-08-14, 16:55
Medlem
Citat:

Brände man inte med dvdshrink? Har ett svagt minne av det, men det är lääääääänge sen jag brände en dvd-skiva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in