2022-04-14, 03:36
Medlem
Jag har börjat registrera alla mina utgifter i ett excel-dokument.
Har inte tidigare behövt tänka så mycket på hur jag spenderar mina pengar, så det är en utmaning.
Nu har jag förstått att det ibland uppstår oväntade utgifter och att det är bra att ha en buffert eller pott för dessa. I mitt fall ska jag t ex på dejt med en kvinna som jag på förhand bestämt vad den får kosta. Men så frågade mig någon, tänk ifall tjejen vill dra vidare till "nästa ställe"?
"Nästa ställe" är något som min tidigare budget inte kunde lösa.
För mig fanns bara två utfall - antingen fattar vi inte tycke för varandra, eller så får vi feeling och går hem till henne (vilket inte kostar mig någonting). Men tänk om jag är redo men hon bara nästan redo och det behövs ett ställe till för att övertyga henne om att det är en bra idé att gå hem tillsammans?
Efter lite fundering beslöt jag mig för att avsätta en liten summa pengar till detta. Ett par hundra kronor som endast får användas om tjejen garanterat släpper till. Jag kallar det för en "kåtpott".

Jag är ny på detta och tänker att det säkert finns andra potter som kan vara bra att ha liggandes?
Vilka nödpotter har ni i ert hushålls månadsbudget?
2022-04-14, 04:56
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyraMynt
Jag har börjat registrera alla mina utgifter i ett excel-dokument.
Har inte tidigare behövt tänka så mycket på hur jag spenderar mina pengar, så det är en utmaning.
Nu har jag förstått att det ibland uppstår oväntade utgifter och att det är bra att ha en buffert eller pott för dessa. I mitt fall ska jag t ex på dejt med en kvinna som jag på förhand bestämt vad den får kosta. Men så frågade mig någon, tänk ifall tjejen vill dra vidare till "nästa ställe"?
"Nästa ställe" är något som min tidigare budget inte kunde lösa.
För mig fanns bara två utfall - antingen fattar vi inte tycke för varandra, eller så får vi feeling och går hem till henne (vilket inte kostar mig någonting). Men tänk om jag är redo men hon bara nästan redo och det behövs ett ställe till för att övertyga henne om att det är en bra idé att gå hem tillsammans?
Efter lite fundering beslöt jag mig för att avsätta en liten summa pengar till detta. Ett par hundra kronor som endast får användas om tjejen garanterat släpper till. Jag kallar det för en "kåtpott".

Jag är ny på detta och tänker att det säkert finns andra potter som kan vara bra att ha liggandes?
Vilka nödpotter har ni i ert hushålls månadsbudget?

Detta är en alldeles för komplex ekonomisk kalkyl för att hanteras i Excel, du behöver satsa på en SAP/R3-installation istället.

Alternativt så är det så att din ekonomiska tillvaro inte tillåter att du är ute och raggar och försöker spela allan bara för att få ligga. Prova att vara ärlig istället och säg som det är, har du inte några tusen över kontinuerligt som buffert så vill nog tjejen veta det så att hon inte ödslar tid och blir lurad till att ligga med dig.
2022-04-14, 05:38
Är det inte bättre att du tar kontakt med en hora istället för att spekulera i hur mycket du behöver kosta på fruntimren för att få doppa? Med en hora får du en prislista vid förfrågan och slipper gissa.
2022-04-14, 06:12
Medlem
Tamriels avatar
Är det ett måste med den strama budgeten eller gör du det på kul? Om du inte har råd att ”gå till nästa ställe” så borde du avsluta dejten efter middagen oavsett om du får ligga eller inte, du vill ju inte sitta i ett hörn på krogen och sippa på den billigaste fatölen. Bättre att ta en dejt till om ni båda fortfarande är intresserade av varandra.

Bra att du stramar åt budgeten och tänker på utgifterna, det borde nog fler göra!
2022-04-14, 06:49
Medlem
tegelpanna123s avatar
Ni kommer bli lyckliga tillsammans, med fondsparande och svärburk samt kupongklippande🥳
2022-04-14, 07:23
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamriel
Är det ett måste med den strama budgeten eller gör du det på kul? Om du inte har råd att ”gå till nästa ställe” så borde du avsluta dejten efter middagen oavsett om du får ligga eller inte, du vill ju inte sitta i ett hörn på krogen och sippa på den billigaste fatölen. Bättre att ta en dejt till om ni båda fortfarande är intresserade av varandra.

Bra att du stramar åt budgeten och tänker på utgifterna, det borde nog fler göra!
Vad är det för fel på det då?
Att lära sig dricka billig sprit är karaktärsdanande.

TS borde nog se över sin ekonomiska situation istället.
Exemplet i TS är en ren form av nöjeskassa, med specifikationen prostitutionspengar om man ska vara riktigt petig.

Ta och leta åt dig en vettig fru istället.
Helst någon ödmjuk typ som inte behöver leva lyxliv och/eller jobba ihjäl sig, utan kan spendera tid med dig istället.
Det är väldigt trevligt om man prickar rätt kan jag lova.
2022-04-14, 07:29
Medlem
Tamriels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Vad är det för fel på det då?
Att lära sig dricka billig sprit är karaktärsdanande.

TS borde nog se över sin ekonomiska situation istället.
Exemplet i TS är en ren form av nöjeskassa, med specifikationen prostitutionspengar om man ska vara riktigt petig.

Ta och leta åt dig en vettig fru istället.
Helst någon ödmjuk typ som inte behöver leva lyxliv och/eller jobba ihjäl sig, utan kan spendera tid med dig istället.
Det är väldigt trevligt om man prickar rätt kan jag lova.

Det finns ingen billig sprit på krogen. Är man på sin första dejt så vill man kanske unna sig någon god drink och ett tilltugg.
Annars verkar det som att vi tycker väldigt lika i situationen.
2022-04-14, 09:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Finns redan flera trådar om buffertsparande!
Detta var dessutom en av de sämre. Tråd låst / Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in