2022-04-12, 03:28
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaNiin21
Läser med fasa hur folk med invalidiserande ångest får dessa utskrivna utan effekt. Såklart vet läkarkåren att de oftast är verkningslösa men man vill börja med placebo.
Förlänger lidande och orsakar elände.

Är säkert bara Sverige som håller på så här.

Hur många av er instämmer och skulle kunna t ex tänka er att skriva på protestlista för att försöka få den indragen?

Allergipatienter får modernare mediciner idag så ser ingen anledning till att någon sådan person skulle ha invändningar.

Har inte själv ångest men blir irriterad över hanterandet.

Menar inte att man ska slänga benso på folk men att inte få stanna på psykakuten och bli utslängd med några Ataraxpiller i väntan på att ångesten ska självterminera av utmattning? Är det värdigt ett land som Sverige? Läst en sån ruskig story här.

Anledningen till att allergipatienter får modernare läkemedel är för att nya generationens antihistamin inte passerar blod-hjärnbarriären och därför inte ger påverkan på CNS (ångestlindring/dåsighet/trötthet), dvs de effekter man vill åt om man skriver ut dem i psykiatriskt/sederande syfte.

Ja det är många som inte blir hjälpta av dem, men det är alltid värt att prova, speciellt för de som behöver sova bättre. För de som får effekt av dem blir det en stor vinst att slippa ta något narkotiskt preparat.
Citera
2022-04-12, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Escusos avregistrerades för att den skrevs ut så sällan och om läkarna inte skriver ut ett preparat i tillräckligt stor mängd så gör läkemedelsbolaget ingen vinst och preparatet försvinner ifrån marknaden.
Esucos användes flitigt på post-op och kirurgavdelningar för att ta bort illamåendet som de smärtstillande drogerna gav. Patienten slappnade av och sov gott. Gick åt massor där jag jobbade.
Jag hörde att det blev för dyrt, därför försvann det? (Injektionsvätskan, slutade tillverkas)
Senast redigerad av rosalenin 2022-04-12 kl. 06:21.
Citera
2022-04-12, 05:47
Medlem
link71s avatar
Tycker attarax funkar bra för mild mindring. det är inte till för bli bäng köp en stav eller nåt då..
Attarax funkar .
Citera
2022-04-12, 05:58
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Tycker attarax funkar bra för mild mindring. det är inte till för bli bäng köp en stav eller nåt då..
Attarax funkar .

+1

Funkar om man håller sig undan andra piller.
Citera
2022-04-12, 07:33
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Att gå in i bensoträsket brukar sällan sluta väl.
Något som läkarna oftast också vet.

Benso kanske lindrar ångest ett tag, men sen tar skiten över ditt liv och ångesten blir ännu värre.

Håll er borta från benson.

Att man är rädd för benso innebär inte att man ska leka med placebo.
Atarax är som dagens Europa och Sverige, ett stort skämt.
Citera
2022-04-12, 07:58
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Att man är rädd för benso innebär inte att man ska leka med placebo.
Atarax är som dagens Europa och Sverige, ett stort skämt.

Det är antihistaminer, ungefär som hur Sverige och Europa borde göra sig av med sådana som dig.
Citera
2022-04-12, 08:01
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Nej, har ingen ångest och brukar ej lugnande preparat.
Känner bara empati med de som inte får hjälp med en svår förstagångsångest.

Läser skräckhistorier här av folk som inte får hjälp och tycker det är ovärdigt.

Men en trygg lugnande atmosfär med personal borde väl kunna erbjudas för folk med så svår ångest att de känner för att slänga sig ut från Västerbron el skära upp sig.

Finns andra lugnande mediciner än benso när det nu är så tabu. Men Atarax alltså när någon har 10/10 i ångestpåslag!

Det du verkar missat helt är att vi inom psykiatrin inte har en jävla aning om hur en person ska reagera på mediciner innan de har testat sagda medicin.
Det rimligaste är ju att börja med den fjuttigaste och jobba sig uppåt i styrka, istället för att bara skicka in benzo rektalt i alla som lipar lite nere på akuten.
Citera
2022-04-12, 08:38
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Läser med fasa hur folk med invalidiserande ångest får dessa utskrivna utan effekt. Såklart vet läkarkåren att de oftast är verkningslösa men man vill börja med placebo.

Hur många av er instämmer och skulle kunna t ex tänka er att skriva på protestlista för att försöka få den indragen?

Allergipatienter får modernare mediciner idag så ser ingen anledning till att någon sådan person skulle ha invändningar.

Menar inte att man ska slänga benso på folk men att inte få stanna på psykakuten och bli utslängd med några Ataraxpiller i väntan på att ångesten ska självterminera av utmattning? Är det värdigt ett land som Sverige? Läst en sån ruskig story här.

Hej

Om alla hjälpte en annan människa en timme om dagen kanske vi inte skulle behöva några mediciner

Prova det

Lycka till nu
Citera
2022-04-12, 08:42
Medlem
allseeingeyees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolfnigger
Atarax har alltid fungerat på mig. Men jag blir så inihelvetes jävla trött 12 timmar efter intag. Minst. Så jag har sagt att dom ej fungerar så att jag fick riktigt benzo utskrivet. Jag missbrukar dock inte det. Tar det bara vid behov.
Haha, du blir inte trött av benzo då? eller fick du oxascand XD
Citera
2022-04-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allseeingeyee
Haha, du blir inte trött av benzo då? eller fick du oxascand XD

Jag fick oxascand ja och det blir jag inte ett dugg trött av. Men biter på ångesten väldigt bra för mig
Citera
2022-04-12, 10:10
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det värsta är att dessa mediciner skrivs ut till äldre med demens, trots att de ökar risken att dö väldigt mycket. Det borde verkligen finnas kontraindikation i Fass, att ingen åldring ska ta dessa. Fallrisken är stor dessutom.

Varför skriver de ut Atarax på psykakuten? De somnar man inte ens av så man kan sova bort ångesten. De borde skriva ut en starkare allergimedicin eller misslyckad neuroleptika. Förr fanns det en sådan medicin som hetter Esucos. Den användes oftast till ångest efter benso. Varför försvann den?
Varför dör dementa av Atarax?
Citera
2022-04-12, 11:44
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:

Jag fick atarax utskrivet nyligen, det är en minimal hjälp för ångesten, ibland tom kontraproduktivt då man blir så oerhört trött av det, vilket ironiskt nog göder ångesten i mitt fall.

Jag tror det bottnar i läkarkårens rädsla för att skriva ut narkotikaklassade medel, efter tramadolskandalen var det väl någon typ av reform kring utskrivningen av medicin.

En mer kunnig skribent får gärna rätta mig om jag har fel i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in