• 1
  • 2
2022-04-11, 19:39
Medlem
Säg att det inte finns något testamente skrivet,bröderna ska då dela på arvet. Kan då den ena brodern avstå arvet och vad händer o så fall med hans andel?
Citera
2022-04-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Nu är det bara en hypotetisk fråga.
Låta säga att vi är två bröder och jag är skuldsatt upp till öronen och våra föräldrar har pengar.

Normalt går väl arven 50/50 till barnen, men om man har skulder upp till öronen är det väl bättre att skriva hela arvet på sin bror som är helt skuldfri? För vad händer med arvet annars om man låt säga har 1 miljon i skulder och får ett arv på 1.5 miljoner, pengarna dras väl då direkt?

Känns i så fall bättre att ena brodern får hela arvet på 3 miljoner och man får pengar av sin bror.
Eller fungerar det ens så här? Bara nyfiken.

Och så funderar du på varför du har hamnat i din sits suck fn betala bort börja lär dig ngt kanske ??
Citera
2022-04-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Och så funderar du på varför du har hamnat i din sits suck fn betala bort börja lär dig ngt kanske ??
Men vad är det du inte förstår?
Detta var en rent hypotetisk fråga, jag har inga syskon eller skulder.

Jag är bara nyfiken vad som händer om två syskon ska dela på ett arv och ena syskonet har miljonskulder. Jag hade då inte velat att mina föräldrars pengar gick till att betala kronofogden för att sedan spridas ut för att delas ut socialbidrag till Somaliska 10-barnsfamiljer.
Citera
2022-04-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det går ju inte då barnen har rätt till föräldrarnas halva arv. Det är bara den andra halvan som går testamentera bort.
Läs på om laglott.

En kapitalförsäkring ses inte som egendom personen äger inte den utan ett försäkringsbolag. Läs på själv.
Citera
2022-04-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nej det går inte göra så, då de båda har rätt till laglotten som gäller i Sverige.
Däremot kan föräldrarna skänka pengar/värdesaker till den skuldfrie sonen innan de dör.

Nej det går inte. Det ses som förskott på arv.
Citera
2022-04-19, 01:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Nej det går inte. Det ses som förskott på arv.
Jo om de bevisligen kan se att pengarna satts in till den andra brodern, men det finns andra sätt att föra över pengar t.ex kontanter som görs under en längre period.
Citera
2022-04-19, 22:48
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Nu är det bara en hypotetisk fråga.
Låta säga att vi är två bröder och jag är skuldsatt upp till öronen och våra föräldrar har pengar.

Normalt går väl arven 50/50 till barnen, men om man har skulder upp till öronen är det väl bättre att skriva hela arvet på sin bror som är helt skuldfri? För vad händer med arvet annars om man låt säga har 1 miljon i skulder och får ett arv på 1.5 miljoner, pengarna dras väl då direkt?

Känns i så fall bättre att ena brodern får hela arvet på 3 miljoner och man får pengar av sin bror.
Eller fungerar det ens så här? Bara nyfiken.
Kan skriva testamente eller gåvobrev att arvegodset inte får säljas, då kan inte heller kronofogden utmäta det.

Sedan kan du själv inte sälja det dock. Brukar förekomma med bostäder/sommarstugor men kanske går att hitta på något kreativt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in