Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2022-05-06, 08:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1.Menar du i vilket av förhören den benämns så?

2.Eller varför man kallar den "Gröna dörren" ?

Svaret på fråga två är nog att den var just

Målad grön.

Varför det?

Gissar utifrån mina kunskaper så skulle jag säga att det är för att lättare kunna orientera sig bland alla dörrar. Ev i händelse av brand eller dylikt är huvuddörrarna målade gröna jämfört med det stora antalet andra.

Kan kolla det med en arkitekt

Det är troligen så att den som först uppmärksammar detta för polisen är Häggström som under våren gjort sin egna "utredning" och det är klart att en larmande dörr som stängs en halv till en minut efter mordet blir intressant. Det är också det vi får ut av Häggströms förhör EA-9982-1, att han kontrollerat detta lite mer än vad Gahn, Olofsson och Kohut har att komma med i sina respektive förhör.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-01
Citera
2022-05-23, 00:00
Avstängd
Citat:
Ja.

Jag har tagit fram tunnlarna. Men dom kallas kulvertar och förbinder huvudbyggnaden med expansioner öster om Thulehuset (andra sidan luntis) samt under Tunnelgatan till expansionen söder om Thulehuset.

Den Österut gick till Skandiahusets serverhall. Det är dessa lokaler Bahnhof har tagit över idag. Detta var en gångtunnel och användes av alla.

Den under Tunnelgatan var för bilar och gående till ett garageplan.
Hur gjorde du? Tack vi behöver hjälpas åt för att lösa mordet. Snart gör vi det.
Citera
2022-05-23, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handdesinfektion
Hur gjorde du? Tack vi behöver hjälpas åt för att lösa mordet. Snart gör vi det.

Sammanställningarna är inte klara över hela skandiakomplexet.

Jag har fokuserat på att sammanställa Själva Thulehuset. Nedre källare, övre källare, Gatuplan, våning 1 och fasader.

Jag har laddat ner, sorterat, sollat ut.

Från 1000 ritningar till 20-40 som jag lagt ut och ligger på moparkivet.

Sen har jag sammanställt för varje ritning så allt är med och gällande för 1986. Samt markerat, namngivit, märkt ut butiker osv.

Grundmaterialet kommer från Stockholm stadsbyggnadskontor. Förutom för Götabanken där inscanningen var så dålig att jag fick tolka utifrån en reklamannons. Tack mopspanaren för den

Jag har använt gratisprogrammet GIMP.

Nått du undrar över om huset så kan jag nog svara.

Men fokus i tråden har varit till att börja med. Var ligger den larmande dörren.
Citera
2023-02-21, 14:49
Medlem
På söndag blir redovisning av Skandiakomplexet på Palmekonferansen.

Tackar för hjälpen med en andra läsning av den larmande dörren.

Med larmlistorna släppta är det mycket troligt att den låg där vi kommit fram till.
Citera
2023-02-21, 14:51
Medlem
Men en fråga att arbeta vidare med är:

Var låg SE kontor?
Citera
2023-02-21, 15:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men en fråga att arbeta vidare med är:

Var låg SE kontor?
Här står någonting om var han "hade sina lokaler", vet inte om det handlar om hans kontor: "Stig hade sina lokaler på Luntmakargatan/Tunnelgatan och ovanför ingången 25. Det var i mitten av byggnaden.":

Minns någon förresten i vilka lokaler det skall ha gått något brandlarm kvällen den 24/4? Har för mig att det var på källarplanet.
Citera
2023-02-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här står någonting om var han "hade sina lokaler", vet inte om det handlar om hans kontor: "Stig hade sina lokaler på Luntmakargatan/Tunnelgatan och ovanför ingången 25. Det var i mitten av byggnaden.":

Minns någon förresten i vilka lokaler det skall ha gått något brandlarm kvällen den 24/4? Har för mig att det var på källarplanet.
Ja det förhöret har jag läst och ger stöd för att det låg ovanför L25.

Sen har det tidigare sagts att det låg ovanför L19.

Vad kommer den informationen ifrån?

Ja det där brandlarmet har jag glömt. Vad var det om hoppas nån vet
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback