2022-04-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Jag gjorde en sådan undersökning 2018 efter den misstänkta myokarditen och då såg allt bra ut.

Då hoppas vi allt ser bra ut nu med och att du slipper dina besvär! Uppdatera gärna tråden så vi får veta hur det gick!
Citera
2022-04-09, 11:27
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Man ska inte ta lätt på bröstsmärtor, men ofta kan det bero på oro och ångest.

Gör en resa inåt och fundera kring ditt liv, och vad som gör dig lycklig respektive olycklig.

Att bli bekräftad för den man är och gör som människa tror jag är jätteviktigt för att må bra.

Tyvärr är det inte orsaken bakom symptomen, med tanke på andfåddheten som uppkommer vid ansträngning. Lever ett lyckligt liv och har bra levnadsvanor.
Citera
2022-04-09, 11:58
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det kan vara biverkningar av vaccinet.

Sista sprutan av moderna vaccin tog jag i slutet på juni förra året så det tror jag knappast. Symptomen kom smygandes lätt i oktober.
Senast redigerad av ichessy 2022-04-09 kl. 12:23.
Citera
2022-04-11, 07:10
Medlem
ichessys avatar
Jag vet att de stoppade vaccineringen av moderna vaccinet till unga pga biverkningar med hjärtat. Hur lång tid har det tagit innan folk fick problem efter vaccinet?

Har varit hos akuten igår där EKG tagits i 6 timmar, blodprover m.m men allt har sett bra ut. Intressanta var dock att syresättningen var på 93-95 under första minuten när jag hade lagt mig och fått ekg utrustningen inklopplad. Bad om ett ultraljud men läkaren hänvisade till vårdcentralen för vidareutredning... Blev hemskickad. Innan jag somnade igår kände jag av åter en obehaglig känsla från hjärtsäcken och lättare tryck. Försöker ta det lungt och vila då jag också har virusinfektion på gång. Sov gott inatt som vanligt,men känner fortfarande av det lätta trycket.
Citera
2022-04-14, 11:24
Medlem
ichessys avatar
Uppdatering:

Åkte till sjukhuset då jag kände att det inte blir bättre med andfåddheten som uppkommer vid ansträngning (vid promenad/gå i trappor). Har försökt ta djupt andetag (vilket jag failar med), vilket bara leder till att spänner mig i halsen och strax nedanför i bröstet. Diarren håller fortfarande i sig. Börjar tro att detta är Covid19 då hjärtprover och ekg har sett bra ut. Hursomhelst frågade jag läkaren om röntgen eller ultraljud var nödvändigt och det var ett nej på frågan.

Här är blodprover som jag tog igår:

P-D-Dimer (SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD)
Resultat:*<0,50 mg/L FEU
Referensintervall:*<0,50
Vidimerat: 2022-04-13

Pt—eGFR(Krea)relativ
Resultat:*104 mL/min/1,73m2Graf
Referensintervall:*>80
Resultatet anges i ml/(min*1,73m2).
Vidimerat:*2022-04-13

P-CRP (SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD)
Resultat:*11 mg/L *Graf
Referensintervall:*<5

P—Kreatinin (enz)
Resultat:*69 umol/LGraf
Referensintervall:*60-105

P-Glukos (ej inhib) SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD
Resultat:*4,4 mmol/LGraf
Referensintervall:*4,2-6,0
Referensintervall avser fastevärde.

B-Leukocyter StG (SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD)
Resultat:*9,2 10(9)/L *Graf
Referensintervall:*3,5-8,8

B-Hb StG (SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD)
Resultat:*174 g/L *Graf
Referensintervall:*134-170

P—Troponin T
Resultat:*< 5 ng/L
Referensintervall:*<15

P—Kalium
Resultat:*3,6 mmol/LGraf
Referensintervall:*3,5-4,4

P—Natrium
Resultat:*139 mmol/LGraf
Referensintervall:*137-145
Senast redigerad av ichessy 2022-04-14 kl. 11:33.
Citera
2022-04-14, 16:58
Medlem
Nu vill jag inte skrämma upp dig men ska berätta min historia som inte är rolig.
Lite info om mig. 35år, tränat hela livet, relativt vältränad och ingen övervikt.

I höstas efter en vanlig förkylning med lite host och snuva så stannade hostan kvar, torrhosta, i 2 veckor efter att alla andra symptom hade försvunnit. Hade även en konstig känsla när jag tog djupa andetag som att det tog emot eller retade vilket kunde trigga hostningar. En dag bestämde jag mig för att ta cykeln till gymmet, en tur på max 10min, halvvägs blev jag så anfådd att jag blev tvungen att stanna och gå med cykeln, samma hände påvägen hem. Aldrig varit med om det förut. Utöver det hade jag upptäckt en lite knöl på övre delen av bröstet.

Ringde vårdcentralen och fick tid några dagar senare, blodprover såg bra ut, ekg va normalt, dock lite låg syresättning, tror det va 95. När han lyssna på lungorna va det lite dovare ljud på vänster än höger. Knölen trodde han va en fettknöl. Men syresättningen och ljudet från lungorna gjorde att han bad mig åka till akuten för vidare utredning. Åter nytt ekg, nya blodprover och lyssnade/bankande på lungor så skickades jag på skiktröntgen. Visade sig att jag hade en 10cm stor tumör i vänstra lungen samt vätska i lungsäcken och blev direkt inlagd på vårdavdelning. Man ville ta prov på knölen alt tumören i lungan samt även dränera vätskan från lungen för analys. Man skar bort knölen och tog ut vätskan för analys.

2 veckor senare fick jag det horribla svaret. Spridd Lungcancer stadie 4, operation ej möjlig då den är spridd. Har sedan dess fått cellgifter och immunterapi som slitit rätt hårt på mig och varit många turer in och ut på sjukan med inlagda nätter.
Att upptäcka spridd lungcancer på en 35åring som varit rökfri hela livet är väldigt ovanligt vilket känns så sjukt orättvist. Tror 70-80%, om jag kommer ihåg rätt, av dem som får lungcancer beror på rökning.
Citera
2022-04-14, 17:09
Medlem
Citat:
Hej alla flashbackare,

Sedan 6 månader har jag gått med en lättare tryckande bröstsmärta på vänstra bröstet som varierat till och från. Vissa dagar har det känts mera och även enstaka gånger på högra sidan av bröstet. Jag har blivit andfådd utav fysiska ansträngningar när jag tex sprungit kortare sträcka. Ibland när jag sitter stilla har jag också känt mig trött och lätt andfådd med svårighet att ta djupa andetag. Utöver det har jag också haft problem med diarré på sistone men inte haft ont i magen.

Senaste veckan har dock besvären blivit något värre och jag har sjukskrivit mig. En morgon vaknade jag med att jag var trött och kände att armen hade domnat lätt och en annan dag så vaknade jag upp med att jag hade jag ont i benet precis under knäskålen på vänster sidan, båda två besvären gick över när jag gick ur sängen och rörde på mig. När jag trycker på vänstra bröstet precis ovanför bröstvårtan gör det ont, som att det är inflammerat i musklerna.

Jag har varit hos doktorn där blodprover och EKG har tagits, men allt har sett bra ut. P—NT-proBNP låg på <11 ng/L och P—Troponin T: 6 nanog/L. Det ända som stack ut var att snabbsänkan låg på 6 mg/L * och att jag har lättare övre luftvägsinfektion. Har fått remiss för ultraljud av hjärta och röntgen av lungor, men väntetiden för det lär vara några veckor.

När det gäller min hälsa för övrigt är jag en tidigare frisk 25 årig man och vaccinerad mot Coronaviruset (två sprutor från Modernas Vaccin). Rör på mig varje dag, röker ej, dricker inte alkohol m.m. Har dock legat inne ett kort tag på sjukhus 2018 efter en matförgiftning som orsakade förhöja hjärtskademarkörer (misstänkt myokardit), som jag återhämtade mig snabbt från. Har också lättare pollenallergi som jag vid behov behandlar med Desloratadin (receptfritt).

Trodde från början att symptomen kunde vara Astma eller Lungemboli, men jag har ingen hosta. Om någon haft liknande symptom så får ni gärna dela eran egna upplevelse.
Det kanske är symptom på ångest. Jag har fått högt blodtryck och blir andfådd till och från.
Citera
2022-04-14, 17:56
Medlem
Citat:
Uppdatering:

Åkte till sjukhuset då jag kände att det inte blir bättre med andfåddheten som uppkommer vid ansträngning (vid promenad/gå i trappor). Har försökt ta djupt andetag (vilket jag failar med), vilket bara leder till att spänner mig i halsen och strax nedanför i bröstet. Diarren håller fortfarande i sig. Börjar tro att detta är Covid19 då hjärtprover och ekg har sett bra ut. Hursomhelst frågade jag läkaren om röntgen eller ultraljud var nödvändigt och det var ett nej på frågan.

Här är blodprover som jag tog igår:

P-D-Dimer (SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD)
Resultat:*<0,50 mg/L FEU
Referensintervall:*<0,50
Vidimerat: 2022-04-13

Pt—eGFR(Krea)relativ
Resultat:*104 mL/min/1,73m2Graf
Referensintervall:*>80
Resultatet anges i ml/(min*1,73m2).

P-CRP (SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD)
Resultat:*11 mg/L *Graf
Referensintervall:*<5

P—Kreatinin (enz)
Resultat:*69 umol/LGraf
Referensintervall:*60-105

P-Glukos (ej inhib) SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD
Resultat:*4,4 mmol/LGraf
Referensintervall:*4,2-6,0
Referensintervall avser fastevärde.

B-Leukocyter StG (SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD)
Resultat:*9,2 10(9)/L *Graf
Referensintervall:*3,5-8,8

B-Hb StG (SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD)
Resultat:*174 g/L *Graf
Referensintervall:*134-170

P—Troponin T
Resultat:*< 5 ng/L
Referensintervall:*<15

P—Kalium
Resultat:*3,6 mmol/LGraf
Referensintervall:*3,5-4,4

P—Natrium
Resultat:*139 mmol/LGraf
Referensintervall:*137-145

Det enda jag kan se som sticker ut i dina prover är CRP och leukocyter vilket tyder på infektion i kroppen. En liten förhöjning av hb vilket kan tyda på att din kropp har ett större syrebehov, vilket också låter rimligt med tanke på dina symptom som andfåddhet.

Troligtvis har du gått omkring med en infektion i kroppen under längre tid och det är därför du känner dig som du gör.
Läkarna har inte föreslagit fortsatta tester/undersökningar för att få fram vad för infektion du har?
Tycker det är konstigt att dem inte ser till att snabbt reda ut vad du har så du blir av med detta.

Har du haft bekräftat att du haft covid innan? Finns ju risk för långtids-covid vilket dem fortfarande inte har mycket studier samt lösningar på.
Du har inga andra underliggande/kroniska/familje sjukdomar du vet om?

Hoppas verkligen du får den hjälp du behöver snart! Ring, var jobbig, överdriv dina symptom(!) - allt om krävs för att på den hjälp du behöver för att bli frisk. Tyvärr behöver man vara som starkast när man är som svagast idag.
Citera
2022-04-15, 10:17
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryWhisky2.0
Det enda jag kan se som sticker ut i dina prover är CRP och leukocyter vilket tyder på infektion i kroppen. En liten förhöjning av hb vilket kan tyda på att din kropp har ett större syrebehov, vilket också låter rimligt med tanke på dina symptom som andfåddhet.

Troligtvis har du gått omkring med en infektion i kroppen under längre tid och det är därför du känner dig som du gör.
Läkarna har inte föreslagit fortsatta tester/undersökningar för att få fram vad för infektion du har?
Tycker det är konstigt att dem inte ser till att snabbt reda ut vad du har så du blir av med detta.

Har du haft bekräftat att du haft covid innan? Finns ju risk för långtids-covid vilket dem fortfarande inte har mycket studier samt lösningar på.
Du har inga andra underliggande/kroniska/familje sjukdomar du vet om?

Hoppas verkligen du får den hjälp du behöver snart! Ring, var jobbig, överdriv dina symptom(!) - allt om krävs för att på den hjälp du behöver för att bli frisk. Tyvärr behöver man vara som starkast när man är som svagast idag.

Jag har varit på och gjort några besök på sjukhuset och bett om ultraljud och röntgen, men där läkaren vid senaste besöket sa att det inte behövdes. Detta trots förhöjt hemoglobin, snabbsänka och vita blodkroppar . Som tur har jag en ultraljudsundersökning av hjärtat inbokad 3 maj, men orkar inte vänta då jag gått med infektionen ett bra tag.

Det finns tyvärr förmaksflimmer i släkten men jag har inga underliggande sjukdomar.
Hade en misstänkt myokardit hösten 2018 (med förhöjt troponin) efter en matförgiftning där jag spydde mycket, men det återhämtade jag mig fullt ifrån på 1 vecka. Efteråt gjordes ultraljud, arbetstest och magnetröntgen. Allt såg då bra ut.

Har nu tagit två covidtest som man gör via näsan och båda var negativa. Så covid kan man nog utesluta. Men troligtvis hade jag det i vintras då flera blev smittade av det efter julbordet på jobbet.

Strax efteråt att jag kommit hem från det förra sjukhusbesöket den 13 april så höll andfåddheten i sig i 3 timmar. Kändes som det blev värre efter blodprovet och en promenad? Nu efter 2 dagar är det något bättre och jag kan gå lätt utan andfåddheten vilket är jävligt skönt. Jag har inga problem med sömnen eller aptiten, men har känt av sura uppstötningar (efter maten) och diarré som inte går över. Diarrén började för ca 1-2 månad sedan och jag inte ätit snacks på 2 veckor.

Jag är 25 år och har ingen övervikt. Jag röker inte och dricker inte alkohol. Innan jag blev sjuk så hade jag bra kondition. Som ja sa tidigare så har andfåddheten kommit smygandes de senaste 3 månaderna tillsammans med någon konstig känsla från hjärtat som kännts som ett lätt tryck. Har också haft en inflammation i muskeln i vänstra bröstet (enligt doktorn) men det har börjat lägga sig. Troligtvis har jag nog kanske gått med en lättare infektion i kroppen sedan någon månad? Fattar fortfarande hur blodprovet från hjärtat sett bra vid varje provtagning när jag går med dessa symptom?
Senast redigerad av ichessy 2022-04-15 kl. 10:32.
Citera
2022-04-15, 10:55
Medlem
Trullsaas avatar
Alla prover ser bra ut utom de två förhöjda som visar tecken på infektion , Du har även lite sämre syresättning. Det låter helt klart som post-covid. Många som haft covid-19 har symtom efter infektionen med svårt att andas och känslan av dålig kondition. Tyvärr är okunskapen hos läkare sådan att de inte kopplar ihop symtomen av post-covid.
Citera
2022-04-15, 11:13
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Nu vill jag inte skrämma upp dig men ska berätta min historia som inte är rolig.
Lite info om mig. 35år, tränat hela livet, relativt vältränad och ingen övervikt.

I höstas efter en vanlig förkylning med lite host och snuva så stannade hostan kvar, torrhosta, i 2 veckor efter att alla andra symptom hade försvunnit. Hade även en konstig känsla när jag tog djupa andetag som att det tog emot eller retade vilket kunde trigga hostningar. En dag bestämde jag mig för att ta cykeln till gymmet, en tur på max 10min, halvvägs blev jag så anfådd att jag blev tvungen att stanna och gå med cykeln, samma hände påvägen hem. Aldrig varit med om det förut. Utöver det hade jag upptäckt en lite knöl på övre delen av bröstet.

Ringde vårdcentralen och fick tid några dagar senare, blodprover såg bra ut, ekg va normalt, dock lite låg syresättning, tror det va 95. När han lyssna på lungorna va det lite dovare ljud på vänster än höger. Knölen trodde han va en fettknöl. Men syresättningen och ljudet från lungorna gjorde att han bad mig åka till akuten för vidare utredning. Åter nytt ekg, nya blodprover och lyssnade/bankande på lungor så skickades jag på skiktröntgen. Visade sig att jag hade en 10cm stor tumör i vänstra lungen samt vätska i lungsäcken och blev direkt inlagd på vårdavdelning. Man ville ta prov på knölen alt tumören i lungan samt även dränera vätskan från lungen för analys. Man skar bort knölen och tog ut vätskan för analys.

2 veckor senare fick jag det horribla svaret. Spridd Lungcancer stadie 4, operation ej möjlig då den är spridd. Har sedan dess fått cellgifter och immunterapi som slitit rätt hårt på mig och varit många turer in och ut på sjukan med inlagda nätter.
Att upptäcka spridd lungcancer på en 35åring som varit rökfri hela livet är väldigt ovanligt vilket känns så sjukt orättvist. Tror 70-80%, om jag kommer ihåg rätt, av dem som får lungcancer beror på rökning.

Har du tagit vaccinet?

Många som kommer att bli skadade för livet eller dö i förtid - utan att någonsin ifrågasätta vaccinets roll i det.

90 procent av all lungcancer brukar rökning ligga bakom. Det står till och med på paketen.
Citera
2022-04-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Har du tagit vaccinet?

Många som kommer att bli skadade för livet eller dö i förtid - utan att någonsin ifrågasätta vaccinets roll i det.

90 procent av all lungcancer brukar rökning ligga bakom. Det står till och med på paketen.

Om du syftar på covid har jag tagit två sprutor. Men det var efter beskedet så finns ingen koppling i mitt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in