• 1
  • 2
2022-04-08, 19:00
Medlem
Välkommen att följa min resa att sänka mina matkostnader till svältgränsen från att tidigare lagt ca 3.5k på livsmedel och hushållsprodukter.
Så vilka är reglerna?
Matkostnaderna skall ner, enklare än så är det inte. Vad jag äter spelar ingen roll så länge det är billigt. Snylta mat hos vänner och familj eller att snatta är helt tillåtet. Min plan är att leva på havregrynsgröt, potatis och kaffe till att börja med. Kommer komplettera med något form av protein och grönsaker när jag hittar något billigt alternativ.

Fredag varje vecka kommer jag redovisa hur veckan har gått och vad utgifterna har blivit. Om du vill delta i tävlingen så redovisar du dina egna utgifter på samma sätt.

I nästa veckas episod kommer du att få följa: Hur påverkar nedskärningar i matutgifter hälsan? Kommer sambon som älskar att laga mat mer än allt att acceptera livsvalet eller kommer det att tära på relationen?
Missa inte uppföljning nästa fredag!
Senast redigerad av Messiah15 2022-04-08 kl. 19:07.
2022-04-08, 19:09
Medlem
Låter som en TV4 dokumentär! Ska bli kul att följa

Har du tänkt ful knep som att smyga in matlådor på bufféer? Eller "dumster diving"?
2022-04-08, 19:10
Spännande. Blir det superstrikt från dag 1 eller kommer du/ni få ha "cheatdays" när ni får unna er något lyxigare?
2022-04-08, 19:14
Medlem
avrogados avatar
Du är ett singlehome antar jag...

Du vet kanske att billig mat är billig för en anledning?
Är du redo att riskera din hälsa för "några kronor mer"?
2022-04-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZRZirkonium
Låter som en TV4 dokumentär! Ska bli kul att följa

Har du tänkt ful knep som att smyga in matlådor på bufféer? Eller "dumster diving"?

I dagsläget känner jag mig inte tillräckligt desperat för dumster diving men vi får se vart denna resa slutar. Mitt enda mål just nu är att försöka leva på havregrynsgröt, potatis och kaffe. Därefter kommer jag utvärdera och se om det är hållbart och om det går att sänka kostnaderna mer. Kommer behöva komplettera med någon form av grönsak och protein givetvis men vet inte vad än.

Matlådor på buffé var kreativt och tar tacksamt emot andra förslag. Skall dock försöka hålla mig inom lagens ramar till att börja med.
2022-04-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
I dagsläget känner jag mig inte tillräckligt desperat för dumster diving men vi får se vart denna resa slutar. Mitt enda mål just nu är att försöka leva på havregrynsgröt, potatis och kaffe. Därefter kommer jag utvärdera och se om det är hållbart och om det går att sänka kostnaderna mer. Kommer behöva komplettera med någon form av grönsak och protein givetvis men vet inte vad än.

Matlådor på buffé var kreativt och tar tacksamt emot andra förslag. Skall dock försöka hålla mig inom lagens ramar till att börja med.
Knäck ner ett rått ägg i havregrynsgröten och veva runt, blir godare och du får lite protein! Ganska billigt också.
2022-04-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Spännande. Blir det superstrikt från dag 1 eller kommer du/ni få ha "cheatdays" när ni får unna er något lyxigare?

Alltså min tanke är att jag får äta exakt vad som helst. Dvs om jag är hemma hos en vän som köpt en hummer så är det fritt fram att ta för sig. Planen är dock att de enda köpen som skall göras framöver i matbutiken är havregryn, potatis och kaffe.

Vi lägger till en specialregel gällande sambon:
Sambon får köpa och äta vad hen vill men jag får inte röra varor i kylskåpet som jag inte betalat för.
Kan nog bli att jag unnar mig något extra någon gång i veckan men just nu är planen: Havregryn, potatis och kaffe.
2022-04-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Knäck ner ett rått ägg i havregrynsgröten och veva runt, blir godare och du får lite protein! Ganska billigt också.

Bra idé! Med ägg så borde jag löst bristen på protein förhoppningsvis. Kommer undersöka om det går att hitta ett billigare protein.
2022-04-08, 19:27
Medlem
Citat:
Välkommen att följa min resa att sänka mina matkostnader till svältgränsen från att tidigare lagt ca 3.5k på livsmedel och hushållsprodukter.
Så vilka är reglerna?
Matkostnaderna skall ner, enklare än så är det inte. Vad jag äter spelar ingen roll så länge det är billigt. Snylta mat hos vänner och familj eller att snatta är helt tillåtet. Min plan är att leva på havregrynsgröt, potatis och kaffe till att börja med. Kommer komplettera med något form av protein och grönsaker när jag hittar något billigt alternativ.

Fredag varje vecka kommer jag redovisa hur veckan har gått och vad utgifterna har blivit. Om du vill delta i tävlingen så redovisar du dina egna utgifter på samma sätt.

I nästa veckas episod kommer du att få följa: Hur påverkar nedskärningar i matutgifter hälsan? Kommer sambon som älskar att laga mat mer än allt att acceptera livsvalet eller kommer det att tära på relationen?
Missa inte uppföljning nästa fredag!
Så länge man inte måste ta hänsyn till larviga dieter så är Ägg, Linser, Rotfrukter det billigaste och bästa.
Potatis är bra, se bara på filmen The Martian, iofs överdrivet men potatis innehåller det mesta man behöver.
Utnyttja även säsongernas frukter/bär typ äpplen och bär som är gratis i naturen eller skänks bort.
2022-04-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Du är ett singlehome antar jag...

Du vet kanske att billig mat är billig för en anledning?
Är du redo att riskera din hälsa för "några kronor mer"?

Svar:Nej, är alpha.
Jag är redo att undersöka kosekvenserna på min hälsa för vetenskapen. Tror faktiskt det kan leda till positiva resultat. Skulle det innebära en stor bekostnad på min hälsa så kommer jag att ändra kosten.
2022-04-08, 19:29
Medlem
Citat:
Alltså min tanke är att jag får äta exakt vad som helst. Dvs om jag är hemma hos en vän som köpt en hummer så är det fritt fram att ta för sig. Planen är dock att de enda köpen som skall göras framöver i matbutiken är havregryn, potatis och kaffe.

Vi lägger till en specialregel gällande sambon:
Sambon får köpa och äta vad hen vill men jag får inte röra varor i kylskåpet som jag inte betalat för.
Kan nog bli att jag unnar mig något extra någon gång i veckan men just nu är planen: Havregryn, potatis och kaffe.

Kaffe är ju lyx,, gått upp 30 %

Mitt trix där är att koka igenom det flera ggr
Bara lägga lite nytt på toppen, och så piffar man till smaken med lite kanel eller vaniljstång
2022-04-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Kaffe är ju lyx,, gått upp 30 %

Mitt trix där är att koka igenom det flera ggr
Bara lägga lite nytt på toppen, och så piffar man till smaken med lite kanel eller vaniljstång

Jag vet men utan kaffe kan jag inte leva haha!
Tack för tipset, skall testas.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in