2022-06-13, 17:47
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Detta är inget fenomen bara för Arlanda.
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
https://www.dagensps.se/weekend/reso...arst-i-europa/

Grejen är att vi är sämst, som vanligt med allt som kan kopplas till pandemin. Hela tiden är vi klassens dummaste elev och ingen bättring är i sikte.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-06-13 kl. 17:55.
Citera
2022-06-13, 17:58
Medlem
Kakksakkers avatar
Likadant på många håll i världen just nu, rykten säger pilotbrist pga vaxxet!

Om så så borde det bli semisvårt att mörka kan man tycka, vi får väl se.
Citera
2022-06-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vad är det för trams?
Har du sett bilder och videor från Arlanda den senaste tiden? Det är en sanslös mängd svarta och araber bland de köande svenskarna. Pratade med en kompis idag som flög till Spanien i torsdags och hon var helt chockad över antalet hucklen och invandrare som var där och trängdes.
"Östermalm" hahaha.
Jag flög från Arlanda till Istanbul för ett tag sedan. Vid framkomsten kändes det skönt att äntligen komma till ett land där man kan se folk i västerländsk klädsel och kvinnor som inte är inpackade från topp till tå i skynken, hucklen och slöjor.
Citera
2022-06-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakksakker
Vad har pilotbrist att göra med köer till säkerhetskontrollen?
Citera
2022-06-13, 18:02
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat:
Vad har pilotbrist att göra med köer till säkerhetskontrollen?

LOL, menar du allvar?

https://t.me/childcovidvaccineinjuriesuk/1627
Citera
2022-06-13, 18:17
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:

Visst menar du covid? Eller är du galen?
Citera
2022-06-13, 18:24
Medlem
Core.s avatar
Citat:
LOL, menar du allvar?

https://t.me/childcovidvaccineinjuriesuk/1627
LOL På dig själv din jävla ärthjärna, skulle det stämma skulle det betyda att det fanns för få flyg att boka in sig på = mindre kö
Citera
2022-06-13, 18:26
Medlem
Har kikat litet i tråden och folk verkar vara mycket uppgivna, upprörda och oinformerade om varför situationen på Arlanda ser ut som den gör. Jag jobbar inom säkerhetskontrollen och kan förhoppningsvis förklara omständigheterna något, dock endast övergripande då jag är legalt bunden att inte röja säkerhetsrelaterade uppgifter. Eftersom jag inte har exakta uppgifter är detta mest hörsägen, skvaller, egna observationer och sunt förnuft så ta det du läser med en nypa salt.

Nedan följer två olika förklaringar. Båda kommer inte i närheten utav vad allt beror på (det är mycket mer invecklat än vad ni tror), men förhoppningsvis får ni någon form av förståelse för situationen.

Kort svar/Tl:dr: Folk har inte kunnat resa sedan 2019, folk vill resa under sommarlovet/efter studenten, personalbrist, företagen har för lite pengar.

Jag förstår att mycket utav ovanstående låter som floskler och ursäkter men dessa är mina genuina uppfattningar, observationer och svar på de flesta frågor som ställts i tråden. Jag hade gärna utvecklat mina svar men jag är legalt oförmögen till detta. Ni är fria att göra era egna tolkningar utifrån det jag skrivit.
Det här är det enda inlägget jag kommer att skriva i tråden och jag kommer inte heller svara på meddelanden.

Goddag.
Citera
2022-06-13, 18:29
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Visst menar du covid? Eller är du galen?
Dom är galna , ”folk” tror att så extremt många piloter vägrat vaccin att köerna tydligen blir långa 🤣 dom fattar inte att naturligtvis hade det funnits för få flyg isåfall att boka in sig på vilket skulle innebära tomma flygplatser.
Citera
2022-06-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timazz
Enligt egen uppfattning är kötiden värst på morgonen mellan 4-9. Därefter brukar mängden resenärer minska något för att återigen öka och ligga på en hög nivå från kl 13-18.
Stämmer exakt med vad jag märkt på mina två senaste resor. Den första med avgång runt kl 9, då stod jag 45 minuter i kö till säkerhetskontrollen, den andra med avgång 11.40, då var det knappt någon kö alls. (Däremot 1,5 h till incheckningen istället, så överlag en lika negativ upplevelse iaf).

Citat:
Ni kan även (kön på de två kontrollerna på terminal 5 bör vara extremt långa för att detta ska spara tid) gå in vid terminal 2 för att sedan åka buss inne på flygplatsen till terminal 5 då kön på terminal 2 är nästan alltid max 10 minuter.
Funkar bara om man flyger inom Schengen, eller?
Citera
2022-06-13, 19:28
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Släpps man igenom i terminal 2 om flyget går från 5:an?

Det där med transferbussen verkar bara funka om man flyger inom Schengen:

https://www.swedavia.se/arlanda/tran...gplatsen/#gref

Fungerar att ta bussen oavsett var du ska. Bra tips med Terminal 2 just eftersom det nästan aldrig är köer där.
Citera
2022-06-13, 19:38
Medlem
Citat:
Det här är det enda inlägget jag kommer att skriva i tråden och jag kommer inte heller svara på meddelanden. Goddag.

Hej Timazz,

Mycket intressant med insikter inifrån Arlanda! Synd om du inte svarar på frågor (som jag skriver ändå). Du kanske egentligen inte får skriva här alls pga sekretess så jag har förståelse.

>> Har ni någon diskussion bland personalen angående tidpunkten som man kan checka in väskor? Om incheckning för att lämna väska öppnar 2,5h timme innan flyget och säkerhetskontrollen tar 3 timmar så har ju resenären ingen chans att klara sig.

>> "Med detta menar jag att ha så lite baggage som möjligt med er in (ju mindre desto snabbare går det) och att vara väl införstådd med vätskor och elektronikregler (här inkluderas sprejer, krämer m.m. samt kameror, i-pads, datorer m.m"

Har aldrig varit med om att blivit ombedd att kamera ska tas ur handbagage. (Däremot ipad). Är det verkligen så?

>> "Detta hjälpte inte då det inte började rekryteras i stor mängd för än kring oktober 2021"

Hörde också något liknande från en representant från Swedavia. Men, oktober, really?! Nu är det juni 2022. Om rekrytering, utbildning m.m. tar så lång tid är det en skandal!

>> Kan du kommentera om det är sant att Avarn Security "tackar nej" till hjälp från sitt bolag i Norge som kunnat lösa detta en del?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3407636

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in