Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-15, 09:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Kanske inte, men om han inte hade suttit på mentalsjukhus, och om detta gäng verkligen hade funnits så hade Raffa säkert varit med i det.

den första har du rätt på....den andra spelar ingen roll, han har alltid varit med i gäng som aldrig funnits
Citera
2022-04-26, 08:54
  #14
Medlem
"De brede"!!
Blir fel när det jämförs med gäng på det sättet. Är inget gäng.

Är svensk killar/någon polack som håller på med lite skit. Smugglat teknik och typ bildelar osv.
Kring år 2000 såldes enorma mängder HB och korkades i riktiga orginalflaskor.

Men detta var för över 10- 20 årsedan.
Två åkte in, sen har några av dom gjort lite affärer. Också nu är det väl mest smuggel och några grova stölder.

Vet att eb av dem jobbade på räddningstjänsten, en hade krog. En tredje jobbade på BTH.

Men som sagt. De brede om de nu ska kallas detta är inte aktiva idag.

Den historien med rånet vid vattentornet i Växjö är polisiära uppklarat.

Några blottar skulle råna en svensk man, dock drog han vapen och sköt en av dem.
Men detta är 10 år efter de brede
Citera
2022-04-27, 13:36
  #15
Medlem
Någon måste fan veta något.
Verkar vara överdrivet tyst om de brede.

Jag förstår att det är "normativt" att jämföra alla grupper som inte beskrivits i Expressen som "Raffa hittar på och är påtänd" typ.

Men här är det inget gäng med namn utan ex-antal personer som av någon bara benämnas "de brede". I get namn de själva kallats sig. Det är vad jag vet inte ens ett gäng på det sättet. Bara personer som jobbat ihop.

Vad vet flashback.
1. En medlem i det avsomnade gänget skulle rånas med sköt en utlänning.

2. Dom sålde stora mängder HB i originalflaskor.

3. Dom har hållit på med smuggling.

4. Dom tycks verkat mellan Växjö och Karlskrona.

5. Aktiva från i vart fall år 2000 men verkar nu somnat av
....
....
Citera
2022-05-23, 15:55
  #16
Medlem
Ca 30 sekunder in i filmen sjuker han om de brede.

https://youtu.be/z4WlsQa99kU
Citera
2022-10-05, 20:27
  #17
Medlem
Lite info.

En person som var med i "De brede" i slutet på 90talet/ tidigt 2000tal satt häktad för att mord i Karlskrona.
BO var vad jag fått höra en missbrukare. Mordet var på Kungsmarken.

Den misstänkta heter/hette Robert "Robban" Andersson. Bördig från Växjö: men bodde vid tiden på en gård i Värends Nöbbele som ägdes av en annan medlem, Per "Pelle" Magnusson.
Citera
2023-02-07, 19:52
  #18
Medlem
Hårda fakta!!
"De brede", eller "Di brede" är vad jag nu lyssnat mig till. Resterna av gamla Smålands SA (i praktiken nassarna i Växjötrakten runt millennieskiftet).

Dom var kanske 15-20 stycken. Leddes av en kändisnasse som åkte in.
Blev sedan nationell Ungdom under Smr/Nmr.
Ytterligare medlemmar försvann åt olika håll.

Kvar blev "de brede". Dom var multikriminella och jobbade i Växjö och Karlskrona. 5-6 personer men med ett stort kontaktnät bland andra tjuvar och kriminella.
Hade en eller ett par hus/en gård någonstans mitt i mellan ständerna. Strax söder om rävemåla låg gården i alla fall.

Dom höll på i ca tre (3) år. Kanske något mer. Avvecklade sig själva och verkar vara helt borta när vi skriver 2006.

Flera av dem blev normala, några har bra karriärer. Bland annat är en av gubbarna i dag hög politiker för (M). Inte bara fritidspolitiker så att säga...
Några försvann eller åkte in eller bara föll i glömska.

Första gången på 15 år som "De brede" nämndes igen var när några blattar var på tjuvhumör och av en tillfällighet fick för sig att råna fel person.
Dom stannade en morgontrött svennebanan som gick ut med hunden typ jättetidigt. Skulle råna honom.
Slutade med att "DEN brede" avväpnade och sköt ena blasten innan han försvann upp i skogen vid vattentornet. Vare sig blattarna eller den brede har åtalats eller så vad jag får fram..


End of story.
Låt det gamla vara glömt
__________________
Senast redigerad av Mrtalladegalang 2023-02-07 kl. 19:55.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback