Citat:
Ursprungligen postat av
HatarSvenskar
Hade jag haft $44 miljarder att spendera så skulle de absolut inte gå till ett köp av Twitter. Tror att Musk har gjort ett dåligt köp och det kommer att visa sig längre fram.
Speciellt med tanke på den nya lagen som EU arbetar fram som ska motverka "hat och hot" på nätet mycket, mycket hårdare, dels bl.a. genom bestraffning av företagen som "inte håller rent" bland inläggen. Det talas om böter på 6% av årsomsättningen. Värre än GDPR och vi vet hur hårt reglerat GDPR är, och GDPR's böter ligger på 4% om jag inte säger fel.
Men nu är det så tursamt att det är en filantrop som Elon Musk som har detta belopp att avvara.
Det var samma misstro med Tesla. Där har inte Tyskland med sina kolosser till biltillverkare kunnat konkurrera i kvalitet och komma ikapp Tesla. Ska de lagstifta mot det också?
Jag tror inte EU kan göra så mycket, under förevändningen av hat och hot, eftersom de är att slå in öppna dörrar, då alla är för att motverka hat och hot. Det är yttrandefrihet vi vill ha, där rätten till att kritisera migrationspolitik och där blasfemi ingår i yttranderätten, i våra sekulära samhällen. Att angripa yttranderätten är ett bara ett sätt att göra det brottsligt att ifrågasätta makthavare och EU.
Det ska noteras att Elon Must utgår från USA där han har first amendment som garanterar hans rätt till yttrandefrihet. Det ska bli intressant hur EU ger sig på honom när han har Starlink, en egen satellit.