Citat:
Ursprungligen postat av
ManManne
Förstår vad du menar, men det fetade är en märklig formulering. En demokrati "klarar" inte fri diskussion. En demokrati "kräver" fri diskussion. Ingår liksom i begreppet demokrati.
En korrekt frågeställning blir istället ifall EU-diktaturen klarar av att ta steget mot en fri diskussion. Korrupta huvuden kommer säkert att rulla.
Fast det jag menar är att ett samhälle måste hålla ihop och det måste kunna styras någorlunda effektivt. Jag tror nog att någon typ av gemensam vision krävs för att ett samhälle skall kunna hålla ihop och fungera. Helt fri opinonsbildning kan ju leda till insikten att mycket inte bör skötas gemensamt (av samhälle och politker) utan var och en sköter det självt. Helt enkelt därför att det finns olika uppfattnjingar om hur saker skall organiseras. Det i sin tur kan leda till fragmentering och att samhället faktiskt blir så rörigt att folk hellre ser att demokratin ersätts med någon som helt enkelt bestämmer...
Är ett samhälle splittrat redan så kan fri debatt leda till ytterligare fragmentering och att demokratin slutar fungera. Det var väl det som hände i Tyskland innan Nazisterna tog över? Övergången från demokrati till diktatur var ju gradvis i vilket fall...
Helt riktigt så behövs fri opinionsbildning för att man skall kunna kalla sig demokrati men den behöver inte vara helt fri. I Sverige har ju politiker och media ljugit friskt och blockerat olik-tänkare. Exempelvis så stängde ju (S)-regeringen ner Sverigedemokraternas hemsida för inte så långe sedan. Kanske det inte är den bäst fungerande demokratin men demokrati var vi åtminstone.
Rent krasst tror jag också att det blir svårare med många högutbildade i ett samhälle. Högutbildade tenderar att tro att de kan, och förstår, själva och vill göra som de själva vill. Säkert fårstår de bättre än politikerna. Det är ingen grupp som kan bilda bas för ett stabilt styre direkt...
Så jag menade verkligen att en demokrati bör klara, och kanske rent av stärkas, av fri diskussion. Men det gäller bara en välfungerande demokrati. En dåligt fungerande, som den svenska numera, och i ännu större grad den på EU-nivå, behöver nog censur för att inte haverera...