• 1
  • 2
2022-04-06, 10:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är helt upp till hyresvärden. Hyresgäster kommer och går så röstning är helt fel.

Du är medveten om att du inte alls behöver betala för nåt abbonemang iaf. Det får kunden täckna själv så den kostnaden är ovidkommande. Sen ifall man röstar grönt i majoritet av de befintliga hyresgästerna så bör en hyreshöjning egentligen bara ske tills en avbetalning är klar av ombytta hyresgäster och sen sänks hyran

Vet inte hur mycket underhållskostnader ett fast bredband har iofs och när det behöver bytas ut eller repareras. Men om jag inte minns fel så funkade telefonledningar av koppar väldigt länge utan att en hyreshöjning var aktuell pga av att man skulle kunna ringa ifrån telefonuttaget. Bara en jämförelse ifrån stenåldern
Senast redigerad av Sladdaren 2022-04-06 kl. 10:37.
Citera
2022-04-06, 10:36
Medlem
Sladdarens avatar
En annan sak kan ju vara att man inte får täckna bredband operatör i sin lägenhet fast det finns bredband pga av att man har betalningsanmärkningar eller, jag vet inte, för jag kör via stadsnätet kommunen

Det är iofs konstigt för det går ju lösa hur lätt som helst med att förskottsbetala eller betala via hyran eller att hyresvärden står som abbonent på en operatör som han har valt för alla hyresgäster
Citera
2022-04-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Du är medveten om att du inte alls behöver betala för nåt abbonemang iaf. Det får kunden täckna själv så den kostnaden är ovidkommande. Sen ifall man röstar grönt i majoritet av de befintliga hyresgästerna så bör en hyreshöjning egentligen bara ske tills en avbetalning är klar av onbytta hyresgäster och sen sänks hyran

Vet inte hur mycket underhållskostnader ett fast bredband har iofs och när det behöver bytas ut eller repareras. Men om jag inte minns fel så funkade telefonledningar av koppar väldigt länge utan att en hyreshöjning var aktuell pga av att man skulle kunna ringa ifrån telefonuttaget. Bara en jämförelse ifrån stenåldern

Är fortfarande inte med på varför det ska röstas. Det är upp till hyresvärden om denne vill installera fiber eller inte. Det är upp till varje hyresgäst om de vill teckna ett abonnemang. Om hyresvärden vill höja hyran pga standardhöjning så förhandlas ju detta med hyresgästföreningen ifall det finns en förhandlingsklausul i hyreskontraktet. Finns det ingen förhandlingsklausul är det upp till varje hyresgäst att förhandla med värden.
Citera
2022-04-06, 10:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Är fortfarande inte med på varför det ska röstas. Det är upp till hyresvärden om denne vill installera fiber eller inte. Det är upp till varje hyresgäst om de vill teckna ett abonnemang. Om hyresvärden vill höja hyran pga standardhöjning så förhandlas ju detta med hyresgästföreningen ifall det finns en förhandlingsklausul i hyreskontraktet. Finns det ingen förhandlingsklausul är det upp till varje hyresgäst att förhandla med värden.

Min kompis har inget bredband iaf och han har pratat med värden, och värden menar på att han ska kolla med en efterfråga av hyresgästerna genom att helt enkelt posta en efterfrågan och se behovet av det (ifyllningsformulär liknande) inkl ev att han skriver vad en sån kostnad skulle innebära pr månad - på hyran ev och det var väl 2 månader sen, men inget har hänt
Senast redigerad av Sladdaren 2022-04-06 kl. 10:54.
Citera
2022-04-06, 13:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Det är helt upp till hyresvärden. Hyresgäster kommer och går så röstning är helt fel.

Nja...som jag förstått det av det jag varit inblandad i så vill hyresvärden utan kostnad för hyresgästen såsom hyreshöjning göra en "standardhöjning" , no problem.

Men vill han höja hyran pga standardhöjningen måste han ha förhandlingar med hyresgästföreningen inte varje enskild hyresgäst.

säger dom ja så blir det så, trilskas sedan någon hyresgäst så blir det troligen via tingsrätten dom får gå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in