Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-03, 15:03
  #1
Medlem
Någon som ska se? Sändningen har precis startat på BBC1. Med den enorma historik som präglar denna tävling lockar det mig. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Boat_Race

I år tillbaka på Championship Course i Themsen. 6779m mellan Putney och Mortlake.

Första rodden genomfördes redan 1829 och årligen sedan 1856. Totalt står det 85-80 till Cambridge och ett löp har gått dött. Många olympier, och välrenommerade sådana deltar och har deltagit. Till största delen är lagen representerade av de gamla engelskspråkiga samväldesländer och USA, men även en sådan som OS-guldmedaljören Simon Schürch från Schweiz har deltagit.

Damerna deltar också årligen sedan 1965.
__________________
Senast redigerad av MacReady 2022-04-03 kl. 15:07.
Citera
2022-04-03, 19:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Någon som ska se? Sändningen har precis startat på BBC1. Med den enorma historik som präglar denna tävling lockar det mig. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Boat_Race

I år tillbaka på Championship Course i Themsen. 6779m mellan Putney och Mortlake.

Första rodden genomfördes redan 1829 och årligen sedan 1856. Totalt står det 85-80 till Cambridge och ett löp har gått dött. Många olympier, och välrenommerade sådana deltar och har deltagit. Till största delen är lagen representerade av de gamla engelskspråkiga samväldesländer och USA, men även en sådan som OS-guldmedaljören Simon Schürch från Schweiz har deltagit.

Damerna deltar också årligen sedan 1965.
Lite sent nu men eventet sändes även på Olympic Channel, som har app för både AppleTV, AndroidTV och FireTV(tror för övrigt det fortfarande är sändningar där nu från sista dagen från Brottnings-EM). Aningen mer lättillgängligt än BBC1.

I övrigt ett märkligt race med konstanta tillsägelser från domaren, som inte verkade följas. Kunde även önskat att tävlingssträckan hade varit lite eller t.o.m. mycket längre. Var över lite för snabbt, eller jag såg iofs bara damernas, första racet. Herrarnas race kanske var längre, med mindre eller mera domartillsägelser?
Citera
2022-04-03, 21:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Lite sent nu men eventet sändes även på Olympic Channel, som har app för både AppleTV, AndroidTV och FireTV(tror för övrigt det fortfarande är sändningar där nu från sista dagen från Brottnings-EM). Aningen mer lättillgängligt än BBC1.

I övrigt ett märkligt race med konstanta tillsägelser från domaren, som inte verkade följas. Kunde även önskat att tävlingssträckan hade varit lite eller t.o.m. mycket längre. Var över lite för snabbt, eller jag såg iofs bara damernas, första racet. Herrarnas race kanske var längre, med mindre eller mera domartillsägelser?

Blev ju en hastig trådstart från min sida så vissa saker prioriterades omedvetet bort pga mycket annan sport. Själv har jag IPTV så kommer åt alla kanaler.

Det är blott andra gången jag ser en hel sändning så jag är långt ifrån någon expert. Men i BBCs påkostade sändning med ett tiotal medarbetare i bild med olika roller talade man om att det närmast är styrmannens skyldighet att protestera efteråt mot aggressiva styrningar, även om det sällan renderar i en diskvalifikation. De många tillsägelserna under löpet hör också till. Det är så pass viktigt med spets att man gärna kör mycket hårt och tight för att passera med en längd och därför ligger man ofta på gränsen. Kontakt med årorna är inte ovanligt. Däremot är det mycket ovanligt att en båt som tappat en hel längd och passerats vänder och vinner racet.

Herrarna kör lika långt som damerna. Visst kan det kännas som för kort men likt många andra begivenheter i sportvärlden handlar det lika mycket om uppbyggnaden som själva tävlingen.

Som helhet tror jag dock det är mycket svårt för en utomstående icke-britt att tillgodogöra sig evenemangets prakt och härlighet till fullo, men som den mången gång återkommande tvekamp det är, med sina imponerande anor måste man bara fascineras av det.
__________________
Senast redigerad av MacReady 2022-04-03 kl. 21:42.
Citera
2022-04-04, 15:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Men i BBCs påkostade sändning med ett tiotal medarbetare i bild med olika roller talade man om att det närmast är styrmannens skyldighet att protestera efteråt mot aggressiva styrningar, även om det sällan renderar i en diskvalifikation. De många tillsägelserna under löpet hör också till.

Som helhet tror jag dock det är mycket svårt för en utomstående icke-britt att tillgodogöra sig evenemangets prakt och härlighet till fullo, men som den mången gång återkommande tvekamp det är, med sina imponerande anor måste man bara fascineras av det.
Jo det var BBC's sändning som gick ut i Olympic Channel också, och hörde en del av det du nämnde, bl a om dom obligatoriska protesterna efter racet, men jag var distraherad någon annan sportsändning i andra halvan av bilden. Minns inte vad nu, försökte kolla nästan hela tjejernas race åtminstone, efter det och den avslagna protesten kollade jag inte mer.

Jag minns inte om jag har sett just detta eventet förut, jag tror det, men jag har sett en del annan college-rodd på mindre prestigefylld nivå, det direktsänds tävlingar ett flertal gånger om året både från England och USA, via främst Livestream.com har det väl varit.

Oavsett, Olympic Channel-appen och Livestream.com rekommenderar jag alla att installera i sina stream-mojänger. Tror den hissnande världscupen i klättring börjar till helgen på Olympic Channel.
Citera
2022-04-06, 19:14
  #5
Medlem
Oxford vann.
Damerna räknar jag inte här.
Blow me.
Citera
2023-03-25, 21:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Den klassiska universitetsrodden mellan Oxford och Cambridge går idag av stapeln för 161:a gången. Oxford är favoriter i både herr- och dam-rodden.

http://theboatraces.org

Någon som tänkt titta? Hittar ingen svensk kanal som sänder men jag letar runt bland alla utländska kanaler jag har för att se om det eventuellt visas där.
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Någon som ska se?
Nu är det dags igen, i morgon Söndag, direktsänds på Olympic Channel med start 16:30, krockar inte så farligt. Tror för övrigt OlympicChannel-appen har slutat fungera på AppleTV och AndroidTV, så man får kolla i browser eller casta med WebVideoCast, eller deras egna mobilapp som jag aldrig riktigt blivit vän med.

https://olympics.com/en/sport-events/

Söndag 26 mars

15.00–18.00 SVT1/Play. Curling, VM damer final, Sandviken
16:30 Rowing | The Boat Race | London
16.50-18.30 Snowboardcross (D/H, lag), Mount St. Anne, Viaplay

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Damerna räknar jag inte här.
Mycket dumt av dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback