2022-04-04, 17:09
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror att ryssarna hade tänkt begrava alla liken i Butja, men de fick så bråttom när Ukrainarna kom så de stack. Det förklarar i alla fall varför det låg så många lik på gator och trottoarer.
De tvingade först ut personen som skulle skjutas på gatan. Sedan sköt de och lät dem ligga så att man kunde hämta upp dem med lastbil senare och köra iväg till massgraven.
Jag tror att de flesta som ligger på gatorna helt enkelt fick en kulsvärm från ryssarnas fordon när de drog därifrån.
Citera
2022-04-04, 17:13
Medlem
Jag vill inte låta förringande, men i de flesta krig - även i modern tid - har det begåtts vad som med dagens språkbruk skulle klassas som krigsbrott eller brott mot mänskligheten - och av båda sidor. Amerikanerna begick en del saker 1944-47 som bör räknas som krigsförbrytelser eller kanske t o m folkmord på tyskar - och då tänker jag inte bara på Dresden utan också på behandlingen av tyska krigsfångar, civila och flyktingar från de gamla tyskspråkiga områdena öster om Oder till det blivande Västtyskland. Ja, även efter att vapnen hade tystnat i maj 1945.

Sedan är folkmord en notoriskt flertydig term som har rätt olika betydelse inom klassisk folkrätt och i populärt språk/mediespråk. I strikt juridisk mening var t ex nazisternas utplånande av befolkningen i Oradour i Frankrike, strax efter D-dagen, knappast folkmord: de dödades inte utifrån en önskan att utrota just fransmän utan som en i och för sig grovt brottslig repressalieaktion i syfte att straffa den lokala motståndsrörelsen. Aktionen var ett krigsbrott och den träffade dessutom en annan plats än det var tänkt - man förväxlade två olika byar vid namn Oradour - men folkmord var det faktiskt inte.

I dagligt tal numera skulle nog många däremot kalla det för folkmord, eftersom ordet har blivit närmast liktydigt med "brutal och skoningslös krigföring, tortyr eller massaker, riktad mot civila eller mot redan avväpnade soldater".

Som sagt, bilderna från Irpin m fl ställen i näörheten av Kiev är förfärande, men sådana här övergrepp förekommer faktiskt i flertalet moderna krig och ofta på båda sidor. Att bara peka ut ryska trupper som unikt onda är skenheligt.
Citera
2022-04-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Jag tror att de flesta som ligger på gatorna helt enkelt fick en kulsvärm från ryssarnas fordon när de drog därifrån.

Nej det verkar inte alls troligt. Så mycket folk är ju inte ute och om en skulle se att någon annan på gatan blev skjuten skulle ju alla springa in och gömma sig. Dessutom var det bara män i en viss ålder som blev skjutna.

Det måste ha gått till så att man gick från hus till hus och tvingade ut den manlige boende på gatan där den sköts. Man måste ha tänkt hämta upp dem senare, men det hann man inte med. Detta gjordes ju i sista minuten innan Ukrainarna kom.
Citera
2022-04-04, 17:25
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Nej det verkar inte alls troligt. Så mycket folk är ju inte ute och om en skulle se att någon annan på gatan blev skjuten skulle ju alla springa in och gömma sig. Dessutom var det bara män i en viss ålder som blev skjutna.

Det måste ha gått till så att man gick från hus till hus och tvingade ut den manlige boende på gatan där den sköts. Man måste ha tänkt hämta upp dem senare, men det hann man inte med. Detta gjordes ju i sista minuten innan Ukrainarna kom.
Men många verkar ju ha cyklat när de sköts.
Citera
2022-04-04, 17:26
Medlem
zergrushs avatar
Bellingcat-byrån har gjort en väldigt bra karta/kalender som samlar och dokumenterar ryska övergrepp och krigsbrott inne i Ukraina.
https://ukraine.bellingcat.com/
Citat:
Civilian Harm In Ukraine
Citera
2022-04-04, 17:29
Bannlyst
Citat:
Jag tror att ryssarna hade tänkt begrava alla liken i Butja, men de fick så bråttom när Ukrainarna kom så de stack. Det förklarar i alla fall varför det låg så många lik på gator och trottoarer.
De tvingade först ut personen som skulle skjutas på gatan. Sedan sköt de och lät dem ligga så att man kunde hämta upp dem med lastbil senare och köra iväg till massgraven.

Jag tänker såhär, det bor 30 000 i den byn och varenda mobiltelefon har en kamera men inga filmer
Citera
2022-04-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Jag tänker såhär, det bor 30 000 i den byn och varenda mobiltelefon har en kamera men inga filmer
Är väl klart att man står och filmar när folk avrättas istället för att gömma sig.
Citera
2022-04-04, 17:36
Moderator
OYs avatar
Citat:

Kanske var just det några av de nu avrättade gjorde, filmade?

Att de inte hittar någon mobiltelefon med bevis är i så fall inget mysterium, de ryska styrkorna tycks vara ett ambulerande mördarpack som plundrar och tar vad de vill. Alla soldatfruar har kanske inte beställt någons begagnade underkläder, någon väntar säker på en mördad människas mobiltelefon.
Citera
2022-04-04, 17:37
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Är väl klart att man står och filmar när folk avrättas istället för att gömma sig.
Eftersom människor som försvarar Rysslands beteende i Ukraina identifierar sig med de ryska styrkorna och deras handlande så faller det dem inte in att de skulle behöva fly från beväpnade soldater som systematiskt mördar civila: De är ju "the good guys"!
Citera
2022-04-04, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Ja det tycker jag också, sen om man sänder live då hjälper det inte att ta telefonen och radera filmen eller om den hamnar på molnet.
Citera
2022-04-04, 17:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
In 1992, Bosniak villages around Srebrenica were under constant attacks by Serb forces. The Bosnian Institute in the United Kingdom has published a list of 296 villages destroyed by Serb forces around Srebrenica three years before the genocide and in the first three months of war (April–June 1992)

Vad vill du säga?

Srebrenica påstods utgöras av ett folkmord på bosnier som hölls i koncentrationsläger där de svalt eller avrättades utan rättegångar.

Detta påstådda krigsbrott utgjorde grunden i propagandan som föregick NATOS bombning av Serbien. Det var ett uttalat krig för multikulturalism - som det uttalades på den tiden av höga militärer och politiker.

Det finns en känd bild på en mager bosnisk man bakom taggtråd som valsade runt i media. Självklart vald av propagandistiska skäl för att få allmänheten att associera till "förintelsen".

https://books.google.se/books?id=pW8...20lies&f=false
Citera
2022-04-04, 17:53
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Det kommer säkert en hel del av detta allt eftersom mobiltelefoner hittas.
Dock lär det inte vara många då de flesta telefoner, surdplattor med mera beslagstogs och destruerades. Det finns bilder på när Ukrainska soldater hittar ett utbränt fordon full med sönderskjutna datorer, telefoner och surfplattor.

Lägg till detta att infrastrukturen såsom ström, mobilnät ned mera saboterades när ryssarna rullade in. Ingen hade möjligheter att ladda upp något än mindre ladda sina telefoner.

Edit/Komplettering:
cia mi6 och många andra underrättelseorginisationer jobbar troligen i detta nu med att återskapa och restaurera data från alla digitala enheter som hittats. Chanserna är relativt goda så länge själva flash-chippet i enheten ifråga överlevt.
Senast redigerad av Beta-Bum 2022-04-04 kl. 18:03. Anledning: komplettering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in