2022-04-04, 17:09
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror att ryssarna hade tnkt begrava alla liken i Butja, men de fick s brttom nr Ukrainarna kom s de stack. Det frklarar i alla fall varfr det lg s mnga lik p gator och trottoarer.
De tvingade frst ut personen som skulle skjutas p gatan. Sedan skt de och lt dem ligga s att man kunde hmta upp dem med lastbil senare och kra ivg till massgraven.
Jag tror att de flesta som ligger p gatorna helt enkelt fick en kulsvrm frn ryssarnas fordon nr de drog drifrn.
Citera
2022-04-04, 17:13
Avstngd
Jag vill inte lta frringande, men i de flesta krig - ven i modern tid - har det begtts vad som med dagens sprkbruk skulle klassas som krigsbrott eller brott mot mnskligheten - och av bda sidor. Amerikanerna begick en del saker 1944-47 som br rknas som krigsfrbrytelser eller kanske t o m folkmord p tyskar - och d tnker jag inte bara p Dresden utan ocks p behandlingen av tyska krigsfngar, civila och flyktingar frn de gamla tysksprkiga omrdena ster om Oder till det blivande Vsttyskland. Ja, ven efter att vapnen hade tystnat i maj 1945.

Sedan r folkmord en notoriskt flertydig term som har rtt olika betydelse inom klassisk folkrtt och i populrt sprk/mediesprk. I strikt juridisk mening var t ex nazisternas utplnande av befolkningen i Oradour i Frankrike, strax efter D-dagen, knappast folkmord: de ddades inte utifrn en nskan att utrota just fransmn utan som en i och fr sig grovt brottslig repressalieaktion i syfte att straffa den lokala motstndsrrelsen. Aktionen var ett krigsbrott och den trffade dessutom en annan plats n det var tnkt - man frvxlade tv olika byar vid namn Oradour - men folkmord var det faktiskt inte.

I dagligt tal numera skulle nog mnga dremot kalla det fr folkmord, eftersom ordet har blivit nrmast liktydigt med "brutal och skoningsls krigfring, tortyr eller massaker, riktad mot civila eller mot redan avvpnade soldater".

Som sagt, bilderna frn Irpin m fl stllen i nrheten av Kiev r frfrande, men sdana hr vergrepp frekommer faktiskt i flertalet moderna krig och ofta p bda sidor. Att bara peka ut ryska trupper som unikt onda r skenheligt.
Citera
2022-04-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Jag tror att de flesta som ligger p gatorna helt enkelt fick en kulsvrm frn ryssarnas fordon nr de drog drifrn.

Nej det verkar inte alls troligt. S mycket folk r ju inte ute och om en skulle se att ngon annan p gatan blev skjuten skulle ju alla springa in och gmma sig. Dessutom var det bara mn i en viss lder som blev skjutna.

Det mste ha gtt till s att man gick frn hus till hus och tvingade ut den manlige boende p gatan dr den skts. Man mste ha tnkt hmta upp dem senare, men det hann man inte med. Detta gjordes ju i sista minuten innan Ukrainarna kom.
Citera
2022-04-04, 17:25
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Nej det verkar inte alls troligt. S mycket folk r ju inte ute och om en skulle se att ngon annan p gatan blev skjuten skulle ju alla springa in och gmma sig. Dessutom var det bara mn i en viss lder som blev skjutna.

Det mste ha gtt till s att man gick frn hus till hus och tvingade ut den manlige boende p gatan dr den skts. Man mste ha tnkt hmta upp dem senare, men det hann man inte med. Detta gjordes ju i sista minuten innan Ukrainarna kom.
Men mnga verkar ju ha cyklat nr de skts.
Citera
2022-04-04, 17:26
Medlem
zergrushs avatar
Bellingcat-byrn har gjort en vldigt bra karta/kalender som samlar och dokumenterar ryska vergrepp och krigsbrott inne i Ukraina.
https://ukraine.bellingcat.com/
Citat:
Civilian Harm In Ukraine
Citera
2022-04-04, 17:29
Bannlyst
Citat:
Jag tror att ryssarna hade tnkt begrava alla liken i Butja, men de fick s brttom nr Ukrainarna kom s de stack. Det frklarar i alla fall varfr det lg s mnga lik p gator och trottoarer.
De tvingade frst ut personen som skulle skjutas p gatan. Sedan skt de och lt dem ligga s att man kunde hmta upp dem med lastbil senare och kra ivg till massgraven.

Jag tnker shr, det bor 30 000 i den byn och varenda mobiltelefon har en kamera men inga filmer
Citera
2022-04-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Jag tnker shr, det bor 30 000 i den byn och varenda mobiltelefon har en kamera men inga filmer
r vl klart att man str och filmar nr folk avrttas istllet fr att gmma sig.
Citera
2022-04-04, 17:36
Moderator
OYs avatar
Citat:

Kanske var just det ngra av de nu avrttade gjorde, filmade?

Att de inte hittar ngon mobiltelefon med bevis r i s fall inget mysterium, de ryska styrkorna tycks vara ett ambulerande mrdarpack som plundrar och tar vad de vill. Alla soldatfruar har kanske inte bestllt ngons begagnade underklder, ngon vntar sker p en mrdad mnniskas mobiltelefon.
Citera
2022-04-04, 17:37
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Eftersom mnniskor som frsvarar Rysslands beteende i Ukraina identifierar sig med de ryska styrkorna och deras handlande s faller det dem inte in att de skulle behva fly frn bevpnade soldater som systematiskt mrdar civila: De r ju "the good guys"!
Citera
2022-04-04, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Ja det tycker jag ocks, sen om man snder live d hjlper det inte att ta telefonen och radera filmen eller om den hamnar p molnet.
Citera
2022-04-04, 17:47
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
In 1992, Bosniak villages around Srebrenica were under constant attacks by Serb forces. The Bosnian Institute in the United Kingdom has published a list of 296 villages destroyed by Serb forces around Srebrenica three years before the genocide and in the first three months of war (AprilJune 1992)

Vad vill du sga?

Srebrenica pstods utgras av ett folkmord p bosnier som hlls i koncentrationslger dr de svalt eller avrttades utan rttegngar.

Detta pstdda krigsbrott utgjorde grunden i propagandan som fregick NATOS bombning av Serbien. Det var ett uttalat krig fr multikulturalism - som det uttalades p den tiden av hga militrer och politiker.

Det finns en knd bild p en mager bosnisk man bakom taggtrd som valsade runt i media. Sjlvklart vald av propagandistiska skl fr att f allmnheten att associera till "frintelsen".

https://books.google.se/books?id=pW8...20lies&f=false
Citera
2022-04-04, 17:53
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Det kommer skert en hel del av detta allt eftersom mobiltelefoner hittas.
Dock lr det inte vara mnga d de flesta telefoner, surdplattor med mera beslagstogs och destruerades. Det finns bilder p nr Ukrainska soldater hittar ett utbrnt fordon full med snderskjutna datorer, telefoner och surfplattor.

Lgg till detta att infrastrukturen ssom strm, mobilnt ned mera saboterades nr ryssarna rullade in. Ingen hade mjligheter att ladda upp ngot n mindre ladda sina telefoner.

Edit/Komplettering:
cia mi6 och mnga andra underrttelseorginisationer jobbar troligen i detta nu med att terskapa och restaurera data frn alla digitala enheter som hittats. Chanserna r relativt goda s lnge sjlva flash-chippet i enheten ifrga verlevt.
Senast redigerad av Beta-Bum 2022-04-04 kl. 18:03. Anledning: komplettering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in