2022-04-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Många hamnar i servisyrken för att de helt enkelt har gjort en serie av dåliga val.
Grundläggande orsaker kan vara:
Ensamstående mamma
Spelberoende
Fuckat upp studier pga låg självinsikt eller låg iq
Låg iq
Missbrukare
Obefintliga förebilder t ex frånvarande pappa,
Etc.

Man kan utgå ifrån att 95% har jobbet för att de måste och att det inte är deras karriär.

Således agerar majoriteten efterblivet.
Nej, systemet är efterblivet. Folk som jobbar ska ha en dräglig lön. Du är efterbliven som skyller på fattiga som tar slavjobb när de inte har något annat val. 😡
Citera
2022-04-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Lägger inte en spänn i dricks! Dessutom går ju alla pengar numera direkt in på deras konto så vem får pengarna i slutändan ?

Har de ett kassasystem, vilket de måste ha för att ta betalt med kort syns dricksen på deras kassaredovisning. Hur de sedan delar upp det mellan sig på restaurangerna skiljer sig, men det är på samma sätt när de får kontanter.

Vad många verkar ha missat är det den sämst betalda branschen i Sverige. Du tjänar mer av att sitta i kassan på Ica eller att vara lokalvårdare på kommunhuset.
De har alltså en månadslön enligt avtal på 24 339:-
Större delen av arbetstiden är obekväm vilket ger drygt 24:- mer i timmen. Detta är efter kl 20:00 på vardagar och efter 16:00 på helger. Samma ob om du jobbar julafton, midsommar etc.

Så ja, det är meningen att dricksen ska vara "inräknad" om man vill uttrycka sig så och jag tycker absolut inte att man måste dricksa. Men kan vara värt att tänka på, speciellt om man upplever servicen bra och har en stor nota.
Citera
2022-04-20, 21:13
Medlem
En servitris har en lön på 26500 kr enligt Google. Jag tjänar efter årets löneökning nästa månad mer än så. Jag betalar det som står på kvittot och inte ett öre mer.
Citera
2022-04-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hadebull
Haha, alltså alla som säger att servispersonal har bra lön. Hur vet ni det? Har ni frågat vederbörande?

Jag jobbar extra som bartender. De enda som jobbar heltid är ägarna till krogen. Resten av personalen jobbar 0-20 timmar i veckan. Passen är bara 5-6 timmar långa. Jag tjänar 130:-/timme. Och då är jag hyffsat kompetent och jobbar på ett "bra" ställe.
Har pratat med branschkollegor som tjänar 110:-/timme.

Så vet ni vad, är ni nöjda med servicen/drinken/maten - dricksa lite. Även om det så bara är 20 spänn. Ni behöver inte skryta om det. Det är en fin gest och får personalen att palla ta skit resten utav arbetspasset.

130 spänn timme är en jäkla bra lön. Googla servitris lön etc så ser du vad en månadslön för servitriser är. https://www.ratsit.se/lonestatistik/servitris-lon Gör ditt jobb. Jag betalar dyrt för maten och drycken och tänker inte betala mer än jag behöver. Ska ni ha dricks kan jag lika gärna köpa samma matvaror och laga maten själv hemma.
Citera
2022-04-20, 21:25
Medlem
Beror på vilken restaurang. Varit och käkat på Grand hotell och de fick inte mycket i dricks. Hade inte så mycket pengar och var mest där bara för att uppleva det en gång. Går jag på en mindre resturang som är halvfin blir dom sur. En fin resturang i min lilla by blir glad bara de får 5-10 i dricks och att vi tackar så mycket för bra mat och service. Kanske hör till att vi är där rätt ofta och oftast har vi med oss fler personer som även blir återkommande..
Citera
2022-04-20, 21:28
Medlem
R5As avatar
I Sverige dricksar man inte då servicekänslan här är väldigt låg just för att vi har alldeles för höga grundlöner i restaurangbranschen mot andra länder. Många som jobbar och är dryga förtjänar att bli ersatta av en app.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in