2022-04-01, 21:57
Medlem
BoISarens avatar
Efter förslag från medlemmar och lite tankeverksamhet från oss moderatorer, prövar vi nu att ha denna klistrade tråd.

Har du svårt att hitta brottet du söker? Skriv allt du vet om brottet här och låt våra begåvade medlemmar hjälpa dig. Naturligtvis har du sökt, både en och två gånger, men hittar det ändå inte. Då är detta tråden för dig.

Ju mer information du har om brottet, desto bättre är det såklart.

Detta är ingen tråd för "lata" medlemmar som inte orkar söka.

Undrar du något om tråden så skicka PM till valfri moderator, så håller vi tråden fri från sådant.

//Moderatorerna i Aktuella brott och kriminalfall
Senast redigerad av BoISaren 2022-04-01 kl. 22:12.
Citera
2022-04-02, 10:17
Medlem
Tack för att ni tog upp min förfrågan och ville testa!

Inviger tråden med en fråga.

Det handlar om en kvinna som misstänktes för mordförsök på sin bebis. Münchhausen by proxy var på tal i undersökningen. Hon misstänktes ha gett barnet laxerande medel så att denna blev dålig. Tror det hände i Skåne, kanske Lund.
Hon friades dock från misstankar. Även om det för mig var ganska uppenbart vad hon gjort

Någon som kan hitta tråden?

Söker även efter ett fall som är ganska likt men i det fallet försökte hon kväva barnet upprepade gånger och de övervakades till slut med kameror på sjukhuset. Hon lyckades ändå kväva barnet när hon gick ur bild. Tror hon friades också.
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2022-04-02 kl. 10:21.
Citera
2022-04-02, 10:25
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tack för att ni tog upp min förfrågan och ville testa!

Inviger tråden med en fråga.

Det handlar om en kvinna som misstänktes för mordförsök på sin bebis. Münchhausen by proxy var på tal i undersökningen. Hon misstänktes ha gett barnet laxerande medel så att denna blev dålig. Tror det hände i Skåne, kanske Lund.
Hon friades dock från misstankar. Även om det för mig var ganska uppenbart vad hon gjort

Någon som kan hitta tråden?

Söker även efter ett fall som är ganska likt men i det fallet försökte hon kväva barnet upprepade gånger och de övervakades till slut med kameror på sjukhuset. Hon lyckades ändå kväva barnet när hon gick ur bild. Tror hon friades också.
Kan detta vara det första fallet? Hände i Karlskrona men rättegången var i Lund
(FB) Karlskrona - mamma åtalad för synnerligen grov misshandel, april 2019

Edit:
Den andra? Där har du själv skrivit
(FB) 25-årig kvinna misstänkt för mordförsök på sitt barn
Senast redigerad av BoISaren 2022-04-02 kl. 10:33.
Citera
2022-04-02, 12:27
Medlem
En man har bedrivit ett företag inom personlig utveckling men begått brott och manipulerat andra att begå brott i verksamheten. Nu döms han för sexuella övergrepp mot barn, misshandel, olaga hot mm. Hittar ingen tråd som jag tycker passar. Kan någon hjälpa till? https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ande-struktur/
Citera
2022-04-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Kan detta vara det första fallet? Hände i Karlskrona men rättegången var i Lund
(FB) Karlskrona - mamma åtalad för synnerligen grov misshandel, april 2019

Edit:
Den andra? Där har du själv skrivit
(FB) 25-årig kvinna misstänkt för mordförsök på sitt barn

Ja tusen tack!
Sökte på just de orden men fick inte fram något.
Citera
2022-04-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
En man har bedrivit ett företag inom personlig utveckling men begått brott och manipulerat andra att begå brott i verksamheten. Nu döms han för sexuella övergrepp mot barn, misshandel, olaga hot mm. Hittar ingen tråd som jag tycker passar. Kan någon hjälpa till? https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ande-struktur/

Denna?

https://www.flashback.org/p79686336#p79686336
Citera
2022-04-02, 23:24
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...are-1.69157482

Någon som vet om det finns FUP eller tråd gällande detta?
Citera
2022-04-03, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglife187

Kan det kanske vara denna?

(FB) Sex gängkriminella gripna i Göteborg. Förberedelse till mord. (2021-01-28)
Citera
2022-04-03, 02:40
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglife187

1. Man ska inte behöva klicka på en länk för att få veta vad det handlar om. Beskriv ärendet här
2. Det finns en tråd om FUP
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

//Mod
Citera
2022-04-04, 09:38
Medlem
Hej!

Jag letar efter ett brott som jag vet att jag har läst FUP på tidigare.

Ganska säker på att det var i norrland. Mannen (50+ något) ska ha varit och jagat älg med ett gäng grabbar. Han ska sedan ha avvikit efter att ha blötat ner sina kläder(?) Vill säga att brottet var i samband med att han skulle slänga sopor. Han beskriver nåt i stil med att en kvinna ska ha sagt "hur kör du gubbjävel" eller liknande och så ska han ha blivit förbannad och slått ihjäl henne. Långt och intressant förhör. Kommer fram mer och mer ju mer man läser, att han inte talat sanning. Folks teorier var väl att han skyddade nån annan tex en son, att han själv inte ska ha begått mordet.

redigering: tror det som hade kommit fram var att han också skjutit henne med gevär, möjligtvis också försökt bränna upp henne, inte säker. Har sökt flera gånger och tänkte med så här mycket info borde jag ha hittat det
Senast redigerad av kfbkfb23 2022-04-04 kl. 09:44.
Citera
2022-04-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kfbkfb23
Hej!

Jag letar efter ett brott som jag vet att jag har läst FUP på tidigare.

Ganska säker på att det var i norrland. Mannen (50+ något) ska ha varit och jagat älg med ett gäng grabbar. Han ska sedan ha avvikit efter att ha blötat ner sina kläder(?) Vill säga att brottet var i samband med att han skulle slänga sopor. Han beskriver nåt i stil med att en kvinna ska ha sagt "hur kör du gubbjävel" eller liknande och så ska han ha blivit förbannad och slått ihjäl henne. Långt och intressant förhör. Kommer fram mer och mer ju mer man läser, att han inte talat sanning. Folks teorier var väl att han skyddade nån annan tex en son, att han själv inte ska ha begått mordet.

redigering: tror det som hade kommit fram var att han också skjutit henne med gevär, möjligtvis också försökt bränna upp henne, inte säker. Har sökt flera gånger och tänkte med så här mycket info borde jag ha hittat det

Tror det är denna du söker

(FB) Mordet på 29-åriga Carolin Stenvall, 2008
Citera
2022-04-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Tror det är denna du söker

(FB) Mordet på 29-åriga Carolin Stenvall, 2008

Det var snabbt. Tack så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera