Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-01, 12:43
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Man har just gjort en större ombyggnad i den den ganska stora affär där jag ibland handlar. I området för kassorna har man lagt in ett mjukt golv som gör det lite trögare att skjuta vagnarna. Personalen berättar att det nya golvet lagts in för att det är skönare för personalen som måste stå där i många timmar.

Det går naturligtvis att skjuta vagnarna, fast trögare, men visst visar det att numera prioriteras personalen på bekostnad av kunderna. All konkurrens har upphört.

Borde inte bra skor kunna utgöra en ersättning för att hela golvet skall vara mjukt?

Kan man inte rotera personalen ibland. Affären är stor och större delen har normalt golv.

Är mjuka golv framtiden?

Affärens ombyggnad har dessutom lett till en försämring där mestadels färre utcheckningsmöjligheter är tillgängliga. Betydligt mer kö, men bara några minuter. Man stänger oftast mer än halva utcheckningen eftersom "det är besvärligt för personalen att behöva röra sig över ett stort område", vilket är 20m och personalen ung!

Är man cynisk kanske man skulle säga att om dessa 20-åringar ibland gick 20m kanske de skulle klara ett normalt golv. De ser dock ut att vara i ganska god fysisk trim. Jag har inte frågat om personalen får gymkort. De kanske måste gå på gym eftersom de står så stilla på jobbet.

Alldeles uppenbart handlar ombyggnaden om att lära oss att företag och personal är viktigare än kunder. Den nya världen där företagen styr. Konkurrensen är utplånad.

Eller hur?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-01 kl. 13:00.
Citera
2022-04-01, 12:49
  #2
Medlem
Kan nog stämma. Jag läste att många av de stora företagen har tjänat massor på senaste årens kriser. Och inte så förvånande, det är små företag som går dåligt och har fått förbud osv. Inga stora företag.
Citera
2022-04-01, 12:55
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Kan nog stämma. Jag läste att många av de stora företagen har tjänat massor på senaste årens kriser. Och inte så förvånande, det är små företag som går dåligt och har fått förbud osv. Inga stora företag.
Corona lockdown var det effektivaste sättet att knäcka uppstickarna. Multinationella och kedjor har slagit klorna i EU och oss.
Citera
2022-04-01, 12:58
  #4
Avstängd
Yeos avatar
Räcker det inte med nytt golv precis där personalen står?
Citera
2022-04-01, 13:02
  #5
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Räcker det inte med nytt golv precis där personalen står?
Jag håller med om det. De kunde gå tillbaka dit och ställa sig mellan perioderna de hjälper kunderna. Men jag ville inte pressa frågan när jag ändå fått vissa svar.

Jag tror på bra skor.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-01 kl. 13:07.
Citera
2022-04-01, 13:02
  #6
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man har just gjort en större ombyggnad i den den ganska stora affär där jag ibland handlar. I området för kassorna har man lagt in ett mjukt golv som gör det lite trögare att dra vagnarna. Personalen berättar att det nya golvet lagts in för att det är skönare för personalen som måste stå där i många timmar.

Det går naturligtvis att dra vagnarna, men trögare, men visst visar det att numera prioriteras personalen på bekostnad av kunderna. All konkurrens har upphört.

Borde inte bra skor kunna utgöra en ersättning för att hela golvet skall vara mjukt?

Kan man inte rotera personalen ibland. Affären är stor och större delen har normalt golv.

Är mjuka golv framtiden?

Affärens ombyggnad har dessutom lett till en försämring där mestadels färre utcheckningsmöjligheter är tillgängliga. Betydligt mer kö, men bara några minuter. Man stänger oftast mer än halva utcheckningen eftersom "det är besvärligt för personalen att behöva röra sig över ett stort område", vilket är 10m och personalen ung!

Är man cynisk kanske man skulle säga att om dessa 20-åringar ibland gick 10m kanske de skulle klara ett normalt golv. De ser dock ut att vara i ganska god fysisk trim. Jag har inte frågat om personalen får gymkort. De kanske måste gå på gym eftersom de står så stilla på jobbet.

Alldeles uppenbart handlar ombyggnaden om att lära oss att företag och personal är viktigare än kunder. Den nya världen där företagen styr. Konkurrensen är utplånad.

Eller hur?

Win/win för handlarna med mjuka golv.. Om det går långsammare att skjuta vagnarna så stannar kunderna längre i affären.. Moderna affärer är extremt genomtänkta så att kunder skall göra spontaninköp och vistas längre tid i butikerna.. Det är en hel vetenskap som växt fram med ursprung i USA.

Ex. musiken i högtalare.. Att flytta om så att folk inte hittar så lätt utan får gå omkring och leta efter varorna de oftast köper. Färga kött rött och många andra trick som handlare numera använder.

Kunderna är korkade.. blippar sina egna varor och orsakar uppsägningar av personalen..sedan klagar de på att det inte finns någon att fråga ...personligen så scannar/blippar jag aldrig själv. Kanske räddar det jobben för någon/några ett tag till. en del butiker har mer än halverat sin personal med "egenscanningen" det blir tusentals enkla arbeten som försvinner och vi alla får sämre support i butikerna när vi behöver det..
Citera
2022-04-01, 13:07
  #7
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Win/win för handlarna med mjuka golv.. Om det går långsammare att skjuta vagnarna så stannar kunderna längre i affären.. Moderna affärer är extremt genomtänkta så att kunder skall göra spontaninköp och vistas längre tid i butikerna.. Det är en hel vetenskap som växt fram med ursprung i USA.

Ex. musiken i högtalare.. Att flytta om så att folk inte hittar så lätt utan får gå omkring och leta efter varorna de oftast köper. Färga kött rött och många andra trick som handlare numera använder.

Kunderna är korkade.. blippar sina egna varor och orsakar uppsägningar av personalen..sedan klagar de på att det inte finns någon att fråga ...personligen så scannar/blippar jag aldrig själv. Kanske räddar det jobben för någon/några ett tag till. en del butiker har mer än halverat sin personal med "egenscanningen" det blir tusentals enkla arbeten som försvinner och vi alla får sämre support i butikerna när vi behöver det..
Det mjuka golvet finns bara vid utcheckningen. Jag frågade varför man inte hade det överallt. Jag fick det uppenbara svaret att det vore omöjligt med tanke på hur kunderna skulle skjuta vagnarna i typ lervälling över den ganska stora affären.
Citera
2022-04-01, 13:07
  #8
Medlem
Enoch.Thulins avatar
När det gäller kontorsstolar så finns det olika hjul att sätta på beroende på om man har hårt eller mjukt golv. Borde väl funka även på kundvagnar?
Citera
2022-04-01, 13:10
  #9
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller kontorsstolar så finns det olika hjul att sätta på beroende på om man har hårt eller mjukt golv. Borde väl funka även på kundvagnar?
Men den ganska stora affären har mestadels normalt golv. Det mjuka golvet gäller utcheckningen. Jag undrar om något hjul i normal storlek skulle klara denna "lervälling".
Citera
2022-04-01, 13:14
  #10
Avstängd
wwrs avatar
Men som helhet visar det att företagen tagit över.

Förr i tiden hade man haft hela utcheckningen öppen, roterat personalen och givit dem bra skor.
Citera
2022-04-01, 13:19
  #11
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller kontorsstolar så finns det olika hjul att sätta på beroende på om man har hårt eller mjukt golv. Borde väl funka även på kundvagnar?

Sätter man på hjul som är till för mjukt underlag blir dom kassa ganska omedelbart då dom även används på asfalt utanför.
Dessutom skulle det vara svindyrt att specialbeställa vagnarna med dessa hjul istället för att bara köpa standarvagnar med standard billigaste hjul dom kan komma undan med att sätta på och inte få skit för att inte följa DIN-900x standard.
Citera
2022-04-01, 13:21
  #12
Medlem
wertyns avatar
Om det bara är vid utcheckningen så är det väl lugnt? Det är en rätt liten yta och man kör ju inte direkt något slags race därigenom ändå. Om man inte tänkt fly med kundvagnen då. Ofta går det ju som du säger rätt segt med kö, folk ska lämna scanner, man ska ut genom en liten grind osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback