Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-27, 22:53
  #13
Medlem
Idumeas avatar
Handlar det inte mer om att instagram är riktigt kommersialiserat, censurerat och algoritmstyrt? En bättre plattform för katter än krigsvideos.
Och vill hon veta vad kidsen håller på med på internet så borde hon väl ge sig in i tiktok istället.
Citera
2022-03-28, 09:26
  #14
Medlem
Därför att vara kvinna är och förblir ett argument i debatten. Att låta sig objektifieras ger makt och det är också därför män ofta använder kvinnor i t.ex. reklam eller för att legitimera viss argumentation. Instagram och facebook skapar parasociala relationer https://en.wikipedia.org/wiki/Parasocial_interaction och därmed ett maktöverläge för den som blir åtrådd. Den får white knights och haters och män och kvinnor som rangordnas hierarkiskt.

Flashback är text men jag vill minnas att hororna i horforumet tangerade de mekanismerna.

Man kan ta min avatar och min signatur som ett exempel på en oschysst debatteknik.

Problemet med flashback utanför sexforumet är istället att intelligens, bildning, erfarenhet och ålder är så pass olika hos läsarna att det är svårt att föra samtal. Kön är av mindre betydelse i det.

De flesta kvinnor jag känner som jobbar med något som de gillar brukar fokusera på det i sina bilddagböcker och inte sig själva. Det har väldigt sällan med att de är fula att göra. Hur många hundra selfies orkar man med av en person innan man fattar att det inte står rätt till i skallen är en bättre frågeställning. Det är trots allt sig själv man vill sälja då och är man inte prostituerad eller modell så har man ju ganska uppenbart inga hobbies och för mycket tid samt problem med sin självbild, vilket många kvinnor har. Och det säger jag helt utan att försöka vara elak, anorexia är real.

Det är klart att det finns män som försöker tävla mot tjejerna på IG men det är lika där, killar med konstig självbild och förmodligen lite vänstergängade och socialt efter så att säga. När flintskallen kommer krypande blir det pinsamt tydligt hur inkompletta de är som män på samma sätt som efter klimakteriet är det lite löjeväckande med bimbos. Statussymboler blir viktiga vilket iofs är roligt på flashan, tar man aktietips av folket här seriöst eller startar trådar som handlar om att framhäva hur gott ställt man har det så är det normalt en man som inte mår så bra som startat den.

Men jag tror verkligen inte att Flashback är speciellt antingen eller, möjligen att kvinnor är mer passiva läsare. Och då är det en avspegling av samhället i stort. Så är flashback patriarkalt? Jag tror inte det? Påstår man det vill man bli särbehandlad. Det finns ett annat välkänt citat av Eleanor Roosevelt än det som handlar om samtalsämnen som lyder “No one can make you feel inferior without your consent.” Samtycker man till att man är ett offer och underlägsen så är man det. Man kanske ska göra upp med premisserna med vilka man ger sig in i samtal istället för att försöka köna hur debatterna här förs.

Det är ett anonymt forum, man kan vara precis vem man vill och uppfinna sig själv på nytt var 72:a timme om man känner för det. Hur kan man vara så egenkär att man i det läget väljer att hålla fast vid en persona? Det är lika menlöst som att försöka sitta och gissa vem som postat vad. Att försöka köna det är i det läget verkligt korkat eftersom det går inte att motbevisa ett påstående som att flashan är ett manligt forum.

Vill jag skriva som en tjej gör jag det, vill jag skriva som en man gör jag det. Vill jag skriva som en nazist gör jag det och Gud förbjude, vill jag skriva som en wokekommunist gör jag det.

Sen tror jag nog att det är inte så mycket generation Z per se som att det har gått ett par generationer av genderqueer och den klassiska frågan om t.ex. transpersoner underbygger eller underminerar kön börjar få ett svar. Det iaf jag ser är att de underbygger könsskillnader över tid. Det betyder givetvis inte att det inte finns överlappningar och undantag, men könsskillnader är real. Har man 45 i skostorlek och händer som paddlar så är man en snabb simmare, oavsett hur hormonhalterna ser ut. Det är bra för alla att man börjar hitta gränserna.

TL;DR Köna inte flashback tack, j-vla wokemuppar.
__________________
Senast redigerad av 43dz 2022-03-28 kl. 09:46.
Citera
2022-03-30, 15:58
  #15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
”Maxim kulspruta design från 1884 haha” kommenterar ”donald12” i en diskussion om ryssars vattenkylda kulsprutor. Signaturen ”von Hindenburg” berömmer de ukrainska männen: ”inte några lättskrämda soyboys direkt”. Forumet Flashbacks största tråd om Rysslands invasionskrig har nära 100 000 inlägg, och uppåt en miljon visningar.

Samtidigt, på Instagram, flödar kärleken på kontot ”Loveyoustepan”. Den ukrainska katten Stepan har en enorm följarskara, och nyligen berättade han (eller nåja, hans matte) hur de lyckats fly till Polen. Hjärtemojierna i kommentarsfältet är oräkneliga.
Svenska Dagbladet: Generation Z – ser vi genusskillnadernas återkomst? | Lisa Irenius.
https://www.svd.se/a/ALM9lE/generati...rnas-aterkomst

----

Inget direkt negativt om Flashback, bara en observation och ett påstående om att när det gäller Ukrainakriget skiljer sig kvinnors och mäns reaktioner, samt att Flashback då är männens domän medan kvinnor håller till mer på instagram. Kanske traditionella könsroller är på väg tillbaka?

Jag avhåller mig iaf just nu från någon egen åsikt om detta, men delar artikeln ändå (det ovanstående är bara en del av den).

Diskussionstopic, t ex:
Har Lisa Irenius en poäng? Har hon rätt? Är detta bra eller dålig reklam för Flashback, eller kanske ingetdera, bara ren upplysning? Kanske rent av missvisande? De flesta subforum på Flashback handlar ju INTE om kriget.
Varför tror hon att kvinnor inte är representerade både på Flashback och Instagram?
Att man väljer vilket budskap man levererar på vilket plattform är ju ganska självklart för de flesta.

Så hur vet hon att Lisa på Intagram inte är samma person som Finkelfjärt (påhittat) på Flashback?
Hur avgör man vem som har en fitta och inte i anonyma diskussioner?
__________________
Senast redigerad av micro113 2022-03-30 kl. 16:49. Anledning: Rättade pronomen/tilltal
Citera
2022-03-30, 16:41
  #16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför tror du att kvinnor inte är representerade både på Flashback och Instagram?
Att man väljer vilket budskap man levererar på vilket plattform är ju ganska självklart för de flesta.

Så hur vet du att Lisa på Intagram inte är samma person som Finkelfjärt (påhittat) på Flashback?
Hur avgör du vem som har en fitta och inte i anonyma diskussioner?
Det vet jag inte. Har heller varken sagt bu eller bä om detta. Faktiskt skrev jag t o m i det inlägg du citerar:
Jag avhåller mig iaf just nu från någon egen åsikt om detta, men delar artikeln ändå (det ovanstående är bara en del av den).
Borde jag skriva långsammare så du hinner förstå?
Citera
2022-03-30, 16:46
  #17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det vet jag inte. Har heller varken sagt bu eller bä om detta. Faktiskt skrev jag t o m i det inlägg du citerar:
Jag avhåller mig iaf just nu från någon egen åsikt om detta, men delar artikeln ändå (det ovanstående är bara en del av den).
Borde jag skriva långsammare så du hinner förstå?
Jag får be om ursäkt. Jag fastnade i tanken och skrev riktat till dig när det skulle varit riktat till artikelskrivaren eller varit mer allmänt hållet.

Min invändning kvarstår dock - det går inte att diskutera könsskillnader när den en av två grupper inte har känd status.

Edit;
Och ja -- det kan ju inte skada om du skriver saktare så jag slipper läsa så fort
Citera
2022-08-16, 07:52
  #18
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
”Maxim kulspruta design från 1884 haha” kommenterar ”donald12” i en diskussion om ryssars vattenkylda kulsprutor. Signaturen ”von Hindenburg” berömmer de ukrainska männen: ”inte några lättskrämda soyboys direkt”. Forumet Flashbacks största tråd om Rysslands invasionskrig har nära 100 000 inlägg, och uppåt en miljon visningar.

Samtidigt, på Instagram, flödar kärleken på kontot ”Loveyoustepan”. Den ukrainska katten Stepan har en enorm följarskara, och nyligen berättade han (eller nåja, hans matte) hur de lyckats fly till Polen. Hjärtemojierna i kommentarsfältet är oräkneliga.
Svenska Dagbladet: Generation Z – ser vi genusskillnadernas återkomst? | Lisa Irenius.
https://www.svd.se/a/ALM9lE/generati...rnas-aterkomst

----

Inget direkt negativt om Flashback, bara en observation och ett påstående om att när det gäller Ukrainakriget skiljer sig kvinnors och mäns reaktioner, samt att Flashback då är männens domän medan kvinnor håller till mer på instagram. Kanske traditionella könsroller är på väg tillbaka?

Jag avhåller mig iaf just nu från någon egen åsikt om detta, men delar artikeln ändå (det ovanstående är bara en del av den).

Diskussionstopic, t ex:
Har Lisa Irenius en poäng? Har hon rätt? Är detta bra eller dålig reklam för Flashback, eller kanske ingetdera, bara ren upplysning? Kanske rent av missvisande? De flesta subforum på Flashback handlar ju INTE om kriget.

Av de kvinnor jag känner är flera mycket politiskt medvetna och bildade. De är dock helt ointresserade av att diskutera. De vill ha auktoriteter. De vill "följa" personer. De tycka att någon är bäst, och posta hjärtan. De vill inte stöta och blöta frågor. De vill inte fajtas om att vinna en diskussion. De vill lyssna på någon som de tycker är klok och fin, och så vill de applådera.
De som försiggår på Flashback är något ganska exklusivt manligt, så det är ingen slump att männen är i majoritet här.
Alla män är inte ledare, men det kommer naturligt för de flesta män försöka leda och styra. Det som faller sig naturligt för kvinnor är att följa.
Citera
2022-10-07, 09:46
  #19
Medlem
Alltså i efterhand så är det en apfälla att hålla på och tramsa om gender och kön. Alla användare på den här sajten är unika. F-n vet vem som gömmer sig bakom ett konto, det är inte det intressanta.

Men det är klart att det är vissa tjejsaker som buas ut på den här sajten och det är väl kanske därför den emotionella intelligensen saknas i vissa fall och i vissa trådar.

Det är i slutändan sajtens ägare som väljer att forma debatterna men givetvis finns det en stor skillnad på kvinnligt och manligt tänkande och därför hoppas jag att det i varje fall kan finnas i bakhuvudet när moddar tillsätts. Ibland blir vissa trådar och debatter för infekterat gubbiga och då kan det vara bra att en kvinna tar en titt på det.

Jag hoppas flashback blomstrar under den nya regeringen för det är och har alltid varit självbärande media från och för det svenska folket vad jag vet. det är ju också lite upp till kvinnor att kräva hyfs, annars får man gå till pappa. Det är ju lite så könsroller är fördelade. Vem som antar rollen behöver inte vara så specifikt, men jag tycker solen är mamma och stormen är pappa och båda behövs för liv. Det är bra gudar som finns överallt.

Tack för ordet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback